Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Συγκριτική δοκιμή: Nissan Ariya 87 kWh 4×2 vs Toyota bZ4Χ Single Motor

Ελλάδα 5:55
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Συγκριτική δοκιμή: Nissan Ariya 87 kWh 4×2 vs Toyota bZ4Χ Single Motor

ΔΟΚΙΜΕΣ

Συγκριτική δοκιμή: Nissan Ariya 87 kWh 4×2 vs Toyota bZ4Χ Single Motor

ΔΟΚΙΜΕΣ

Δύο προτάσεις που καθρεφτίζουν τη μεθοδικότητα και τη στοχοπροσήλωση της ιαπωνικής φιλοσοφίας βάζουν τις Nissan και Toyota στο παιχνίδι της πιο εμπορικής κατηγορίας της ηλεκτροκίνησης.

Advertisement
Advertisement

Πολύ πριν η αυτοκίνηση συνειδητοποιήσει ότι ο εξηλεκτρισμός μπορεί να ελαφρύνει την εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, η Toyota μας μύησε στην υβριδική τεχνολογία με το Prius και πολύ πριν ο Elon Musk κάνει την ηλεκτροκίνηση πανίσχυρη τάση η Nissan την κατέστησε προσιτή και βιώσιμη με το Leaf.

Σε διάφορες φάσεις της αυτοκινητικής ιστορίας οι Ιάπωνες έχουν αποδειχθεί καινοτόμοι και διορατικοί, όπως σε πολλές ακόμα μοιάζουν εμμονικά προσηλωμένοι σε έναν ιδιαίτερο τρόπο σκέψης που τους στερεί την ευελιξία και την προσαρμοστικότητα στις καταστάσεις που προκύπτουν.

Προφανώς πίσω από αυτή την ξεχωριστή ιδιοσυγκρασία κρύβονται τα αίτια για τη μέχρι πρόσφατα σχεδόν αδιανόητη απουσία της Toyota από την ηλεκτροκίνηση, αλλά και για την καθυστέρηση της Nissan να κάνει το επόμενο βήμα. Πλέον όμως και οι δύο εταιρείες έχουν μπει στο παιχνίδι διεκδικώντας το μερίδιό τους στο πιο εμπορικό κομμάτι της κατηγορίας, αυτό των μεσαίων ηλεκτρικών SUV.

Advertisement
Advertisement

Το bZ4Χ  είναι άμεσα αναγνωρίσιμο ως μοντέλο της σύγχρονης γκάμας της Toyota συνδυάζοντας αισθητικά χαρακτηριστικά που βρίσκουμε σε crossover της εταιρείας όπως το Yaris Cross και το C-HR. Στην άλλη πλευρά, το Ariya φέρνει μια νέα αισθητική απόχρωση στην παλέτα της Nissan με πιο αριστοκρατικό και φουτουριστικό ύφος, δηλώνοντας ότι δεν πρόκειται για το ηλεκτρικό alter ego του Qashqai, παρόλο που τυπικά παίζει στην ίδια κατηγορία.

Οι πληθωρικές διαστάσεις, που πλέον τείνουν να γίνουν τυπικό γνώρισμα των μοντέλων που βασίζονται σε αποκλειστικά ηλεκτρικές πλατφόρμες, αποτελούν κοινό χαρακτηριστικό και σε αυτή την περίπτωση.

Μιλάμε για δύο SUV που ξεπερνούν τα 4,5 m και με αντίστοιχα μεγάλο μεταξόνιο το οποίο υπόσχεται απλόχερη ευρυχωρία. Το bZ4X έχει την αριθμητική υπεροχή, όμως πρακτικά τα χωροταξικά δεδομένα είναι παραπλήσια, με τις επιμέρους σχεδιαστικές και εργονομικές επιλογές να δίνουν ένα μικρό πλεονέκτημα στο Ariya.

Advertisement

Η εντελώς οριζόντια διαμόρφωση του ταμπλό και η αιωρούμενη (και συρόμενη κατά 150 mm) κεντρική κονσόλα που αφήνει κενό ανάμεσα στα πόδια οδηγού και συνοδηγού τονίζει την αίσθηση ευρυχωρίας του Nissan, ενώ αντίστοιχα στην πίσω σειρά καθισμάτων το εντελώς επίπεδο πάτωμα και η απουσία προεξοχών στο τελείωμα της κεντρικής κονσόλας κάνει τη φιλοξενία ενός τρίτου επιβάτη πιο άνετη.

Το μικρό χωροταξικό προβάδισμα του Ariya επισφραγίζεται από την οριακή υπεροχή και στον χώρο αποσκευών, χωρίς ωστόσο το μοντέλο της Nissan να ξεπερνά τον μέσο όρο της κατηγορίας σε αυτό τον τομέα.

Advertisement

Το σίγουρο είναι ότι σε χρηστικό επίπεδο και τα δύο ιαπωνικά SUV ανταποκρίνονται περίφημα στις προσταγές του οικογενειακού χαρακτήρα τους. Ωστόσο θα πρέπει να αναγνωρίσουμε πως η Nissan καταφέρνει να αναδείξει αυτή τη χρηστικότητα στο πιο κομψό, ευχάριστο και ποιοτικό εσωτερικό που έχουμε δει ως τώρα σε μοντέλο της.

Η λιτή αισθητική δένει περίτεχνα με τον συνδυασμό δέρματος αλκαντάρα, βουρτσισμένου αλουμινίου σε μπρονζέ απόχρωση και συνθετικού ξύλου κάτω από το οποίο είναι κρυμμένοι οι απτικοί διακόπτες. Τα άνετα σαν πολυθρόνες καθίσματα δίνουν την αίσθηση ότι βρίσκεσαι σε ένα πολυτελές, αριστοκρατικό σαλόνι από το οποίο όμως δεν λείπουν οι πινελιές φρεσκάδας που δίνει το πάνελ με τις δύο ψηφιακές οθόνες 12,3”.

Το ψηφιακό περιβάλλον δεν είναι ό,τι πιο εντυπωσιακό υπάρχει σήμερα, όμως έχει απεικονίσεις υψηλής ευκρίνειας, πολύ καλή επεξεργαστική ταχύτητα, πλούσιο περιεχόμενο και ένα πλήρες πακέτο εφαρμογών και υπηρεσιών συνδεσιμότητας. Ο δρόμος που ακολουθεί η Toyota είναι αρκετά διαφορετικός, όχι μόνο από αυτόν της Nissan αλλά και σε σχέση με όσα έχουμε δει στα υπόλοιπα μοντέλα της εταιρείας.

Advertisement

Η ογκώδης κεντρική κονσόλα μοιάζει να εντάσσεται σε μια ευρύτερη προσπάθεια για τη δημιουργία της αίσθησης πιλοτηρίου. Κάτι που τονίζεται ακόμα περισσότερο από την εκτεινόμενη σε βάθος κολόνα του τιμονιού που καταλήγει σε μια μικρή ψηφιακή οθόνη η οποία είναι ορατή επάνω από τη στεφάνη του μικρού σε διάμετρο τιμονιού.

Η λογική είναι αντίστοιχη με αυτήν του i-Cockpit της Peugeot, με τη διαφορά πως εδώ η οθόνη εκτός από μικρή σε μέγεθος είναι λιτή σε περιεχόμενο και με αρκετά βασικό επίπεδο γραφικών, ενώ (όπως και στην περίπτωση των Peugeot) δεν είμαστε σίγουροι πως το μικρό τιμόνι θα βολέψει όλους τους οδηγούς

. Επιπλέον η κεντρική οθόνη αφής 12,3” (8” στη βασική έκδοση Active) έχει υψηλή ευκρίνεια, όμως το λειτουργικό της Toyota είναι αρκετά απλοϊκό, προσφέροντας ωστόσο όλες τις χρήσιμες υπηρεσίες συνδεσιμότητας, μεταξύ των οποίων και ασύρματη αναπαραγωγή Apple CarPlay και Android Auto (όπως και το Ariya).

Η ευρύτερη ποιοτική προσέγγιση ακολουθεί τα γνωστά πρότυπα της Toyota, με πρωταγωνιστές την υφασμάτινη επένδυση σε μεγάλο μέρος του ταμπλό, τα μαλακά υλικά στα σημεία άμεσης επαφής των χεριών και τις μεγάλες επιφάνειες γυαλιστερής μαύρης λάκας στην κεντρική κονσόλα.

Υπάρχει λοιπόν η γνώριμη αίσθηση του καλοφτιαγμένου με τη σφραγίδα Toyota, όμως από τη στιγμή που μιλάμε για κάτι αρκετά πιο ακριβό και ξεχωριστό από μια Corolla, σίγουρα θα ήταν καλοδεχούμενη μια πιο εκλεπτυσμένη και ίσως πιο πολυτελής αύρα.

Οι πλατφόρμες των δύο μοντέλων έχουν πρόβλεψη για έως δύο ηλεκτροκινητήρες και τετρακίνηση. Στη δική μας περίπτωση έχουμε να κάνουμε με τις προσθιοκίνητες εκδόσεις του bZ4X και του Ariya με έναν ηλεκτροκινητήρα. Η Toyota προσφέρει ως μόνη επιλογή για όλα τα bZ4X την μπαταρία 71,4 kWh (με ωφέλιμη χωρητικότητα 64 kWh) με την απόδοση του ηλεκτροκινητήρα στην προσθιοκίνητη έκδοση να φτάνει τους 204 PS και τα 266 Nm.

Αντίθετα το προσθιοκίνητο Ariya δίνει την επιλογή μεταξύ της μικρότερης μπαταρίας 66 kWh (ωφέλιμη 63 kWh) με ηλεκτροκινητήρα 218 PS ή της μεγαλύτερης μπαταρίας 91 kWh (ωφέλιμη 87 kWh) που φορά και το αυτοκίνητο της δοκιμής μας, με την οποία η απόδοση του ηλεκτροκινητήρα ανεβαίνει στους 242 PS και τα 300 Nm ροπής.

Τα δύο αυτοκίνητα είναι αντίστοιχα γρήγορα στο σπριντ του 0-100 km/h σταματώντας το χρονόμετρο κοντά στα 7,5’’, με το bZ4X όχι μόνο να είναι οριακά ταχύτερο σε αυτή τη διαδικασία, αλλά να δίνει και την αίσθηση περισσότερου νεύρου σε κάθε πάτημα του γκαζιού. Κάτι που εικάζουμε πως έχει να κάνει περισσότερο με μια πιο επιθετική χαρτογράφηση του ηλεκτροκινητήρα της Toyota και λιγότερο με το γεγονός πως το Ariya με τη μεγάλη μπαταρία είναι περίπου 150 kg βαρύτερο από τον αντίπαλό του.

Η ουσία είναι ότι και στις δύο περιπτώσεις οι επιδόσεις είναι παραπάνω από ικανοποιητικές για το ύφος και τις απαιτήσεις. Από εκεί και πέρα, όπως είναι αναμενόμενο, το Ariya με την αρκετά μεγαλύτερη μπαταρία θα φτάσει πιο μακριά μέχρι να προκύψει η ανάγκη για εύρεση φορτιστή.

Παρά το μεγάλο μέγεθος και βάρος η μέση κατανάλωση στη διάρκεια της δοκιμής μας οριοθετήθηκε στις 18,5 kWh/100 km, κάτι που σημαίνει μια πραγματική αυτονομία της τάξης των 470 km με κίνηση στην πόλη, στον αυτοκινητόδρομο αλλά και σε επαρχιακές διαδρομές.

Και αν αυτό ακούγεται καλό, τότε η επίδοση του bZ4X είναι πραγματικά εξαιρετική, καθώς ένα αυτοκίνητο αντίστοιχων διαστάσεων και δυναμικής με το Ariya καταφέρνει να κινηθεί σε αντίστοιχες συνθήκες καταναλώνοντας σημαντικά λιγότερη ενέργεια.

Αλλωστε αυτός ήταν και ο στόχος της πρόσφατης αναβάθμισης στην οποία προχώρησε η Toyota βελτιώνοντας κυρίως την ψύξη και την ενεργειακή διαχείριση της μπαταρίας. Χωρίς να οδηγούμε πάντα με προσοχή στην πίεση του γκαζιού η μέση κατανάλωση του bZ4X αρνήθηκε να περάσει τις 16 kWh/100 km χαρίζοντας μια αυτονομία που ξεπερνά τα 400 km.

Και αυτό είναι κατά τη γνώμη μας ένα από τα πιο δυνατά χαρτιά του bZ4X σε σχέση με το σύνολο του ανταγωνισμού. Χωρίς ωστόσο να είναι το μόνο. Παράλληλα με την ευρυχωρία και το γνώριμο ποιοτικό πρόσημο της Toyota που ήδη επισημάναμε, το bZ4X προσφέρει ένα ισορροπημένο πακέτο άνεσης και οδηγικής συνέπειας.

Δεν σου αποκαλύπτει έναν χαρακτήρα με δυναμικό πρόσημο ή με πικάντικα στοιχεία που θα προκαλέσουν, όμως καθετί δείχνει σωστά ρυθμισμένο για να κάνει αυτό που πρέπει. Κινείται με ευκολία στην πόλη, είναι ευθύβολο στο ταξίδι, αλλά και ξεκούραστο ακόμα και σε πολύωρες μετακινήσεις. Πρωταγωνιστής είναι η ανάρτηση που έχει την ενδοτικότητα για ένα άνετο πέρασμα από έντονες ανωμαλίες προσφέροντας όμως μια συμπαγή κύλιση και σαφή αίσθηση ελέγχου του αμαξώματος.

Το πάτημα έχει ομοιογένεια και μεταφέρει εμπιστοσύνη παρόλο που η πληροφόρηση από το σαφές τιμόνι φτάνει αρκετά φιλτραρισμένη. Πολύ κοντά σε αυτά τα δεδομένα κινείται και το οδηγικό προφίλ του Ariya εστιάζοντας στην άνετη και τη φιλική συμβίωση. Το SUV της Nissan είναι αντίστοιχα αποτελεσματικό, ισορροπημένο και ομοιογενές με το bZ4X, δείχνοντας όμως πιο καλοδουλεμένο στις λεπτομέρειες.

Το τιμόνι είναι πιο ζωντανό δίνοντας περισσότερο νεύρο στο σημάδι στην είσοδο των στροφών, ενώ το βάθος που έχει η λειτουργία της ανάρτησης αποκτά περισσότερη αξία από το γεγονός πως το Ariya της δοκιμής μας φορούσε τροχούς 20” και τα κατάφερνε το ίδιο καλά στις κακοτεχνίες όσο και το bZ4X με 18άρηδες τροχούς και ελαστικά με ψηλό προφίλ.

Επιπλέον, η δυνατότητα επιλογής μεταξύ τριών προγραμμάτων οδήγησης (Eco, Normal, Sport) δίνει στο Ariya μεγαλύτερο εύρος οδηγικών αποχρώσεων σε σχέση με το bZ4X που έχει ένα βασικό προφίλ οδήγησης και μόνη επιλογή την ενεργοποίηση πιο έντονης ανάκτησης. Εκεί όμως που το Ariya παίρνει άριστα είναι στο ευ ζην.

Η Nissan έχει δώσει ιδιαίτερο βάρος σε κάθε παράμετρο του πακέτου NVH (Noise, Vibration, Harness) μειώνοντας στο ελάχιστο τους θορύβους από την κύλιση και την αεροδυναμική ώστε σε συνδυασμό με την άνεση της ανάρτησης και την πολυτελή αύρα του εσωτερικού να διαμορφώσει την αίσθηση κάψουλας που απομονώνει τους επιβάτες από κάθε εξωτερική ενόχληση.

Φτάνοντας στο διά ταύτα θα πρέπει να υπογραμμίσουμε ότι και οι δύο προτάσεις αποτυπώνουν σε μεγάλο βαθμό τον τρόπο προσέγγισης των δύο ιαπωνικών εταιρειών. Το bZ4X, μολονότι δείχνει κάπως πιο αμήχανο σε επίπεδο δόμησης της ταυτότητάς του σε σχέση με τα θερμικά υβριδικά μοντέλα της Toyota, δηλώνει ξεκάθαρα την προσήλωση της εταιρείας στη μηχανολογική αρτιότητα και την ευρύτερη ισορροπία.

Δυνατά στοιχεία όπως η ευρυχωρία, η λειτουργικότητα και το δεδομένο ποιοτικό πρόσημο της Toyota πλαισιώνονται από μια εξαιρετικά αποδοτική τεχνολογία ηλεκτροκίνησης με κορυφαίες επιδόσεις ενεργειακής διαχείρισης.

Το Ariya από την άλλη πλευρά είναι ξεκάθαρα ένα εντελώς νέο κεφάλαιο για τη Nissan. Σε κερδίζει με την αισθητική κομψότητα, σε πείθει με τη χωροταξική και χρηστική ευστοχία, ενώ σίγουρα εντυπωσιάζει με την απρόσμενα ποιοτική και πολυτελή απόχρωση που έχει ενσωματωθεί στον συνολικό χαρακτήρα του. Το ηλεκτρικό SUV της Nissan είναι λοιπόν η επιλογή μας, αλλά όχι στη συγκεκριμένη έκδοση με τη μεγάλη μπαταρία.

Αναμφίβολα το πλεονέκτημα της αυτονομίας είναι σημαντικό, αλλά όχι τόσο ώστε να δικαιολογήσει την πολύ υψηλή τιμή (60.900 ευρώ) της έκδοσης των 87 kWh που ξεκινά από το πολύ πλούσιο εξοπλιστικό πακέτο Evolve.

Αν αυτή αποτελούσε τη μόνη εκδοχή του Ariya τότε σίγουρα το bZ4X θα ήταν η απόλυτα λογική επιλογή έχοντας ως τιμή εκκίνησης τα 44.990 ευρώ. Στο ίδιο όμως τιμολογιακό επίπεδο ξεκινά και το Ariya 63 kWh (από 44.900 ευρώ) που χάνει το πλεονέκτημα της αυτονομίας αλλά διατηρεί ακέραια όλα τα υπόλοιπα ατού που κάνουν το ηλεκτρικό SUV της Nissan να ξεχωρίζει.

KEY TECH

To bZ4X είναι το πρώτο μοντέλο της Toyota που χρησιμοποιεί την αποκλειστικά ηλεκτρική πλατφόρμα eTNGA. Οπως αφήνει να εννοηθεί και η ονομασία η πλατφόρμα έχει κάποια κοινά κατασκευαστικά στοιχεία με την TGNA που υποστηρίζει τα θερμικά Toyota, όμως είναι τροποποιημένη για τις ανάγκες των ηλεκτρικών μοντέλων. Βασικό χαρακτηριστικό είναι η τοποθέτηση της μπαταρίας κάτω από το πάτωμα (κάτι που εξηγεί το αρκετά ψηλό κατώφλι του bZ4X) και η ενσωμάτωσή της ως δομικό στοιχείο του πλαισίου. Η πλατφόρμα έχει αναπτυχθεί με την πρόβλεψη της τοποθέτησης μπαταριών διαφόρων μεγεθών και χωρητικότητας καθώς και τη φιλοξενία ενός ηλεκτροκινητήρα στον εμπρός άξονα ή δύο ηλεκτροκινητήρων για τις τετρακίνητες εκδόσεις. Χαρακτηριστικό της eTNGA είναι και το μεγάλο μεταξόνιο των 2.850 mm που είναι μακρύτερο κατά 160 mm από αυτό του RAV4.

Το Ariya είναι χτισμένο στην πλατφόρμα CMF-EV της συμμαχίας Renault-Nissan-Mitsubishi, την οποία χρησιμοποιεί και το Megane E-Tech. Οπως και η eTNGΑ της Toyota προσφέρει την ευελιξία υιοθέτησης ενός ή δύο ηλεκτροκινητήρων για προσθιοκίνητες ή τετρακίνητες εκδόσεις. Σε σχέση με το Leaf οι μπαταρίες του Ariya είναι 33% πιο λεπτές και τοποθετημένες στο πάτωμα ως δομικό στοιχείο για βελτίωση της ακαμψίας του πλαισίου. Είναι υδρόψυκτες και διαθέτουν ενεργό σύστημα προετοιμασίας θερμοκρασίας για μείωση του χρόνου φόρτισης. Προϊόν της συνεργασίας με τη Renault είναι και οι νέας τεχνολογίας σύγχρονοι ηλεκτροκινητήρες εξωτερικής διέγερσης (Externally Exited Synchronous Motor).

TECΗ

NISSAN ARIYA: ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: ΜΟΝΟΣ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ, ΚΙΒΩΤΙΟ: AYTOMATO ΜΟΝΗΣ ΣΧΕΣΗΣ, ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΕΜΠΡΟΣ ΤΡΟΧΟΥΣ, ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΓΟΝΑΤΑ MACPHERSON (Ε), ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ (Π), ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Υ): 4.595/1.850/1.660 mm, ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.775 mm, ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 468 lt

TOYOTA bZ4Χ: ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: ΜΟΝΟΣ ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ, ΚΙΒΩΤΙΟ: AYTOMATO ΜΟΝΗΣ ΣΧΕΣΗΣ, ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΕΜΠΡΟΣ ΤΡΟΧΟΥΣ, ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΓΟΝΑΤΑ MACPHERSON (Ε), ΔΙΠΛΑ ΨΑΛΙΔΙΑ (Π), ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.690/1.860/1.650 mm, ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.850 mm, ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 452 lt

ΙΣΧΥΣ + ΡΟΠΗ
NISSAN 242 PS, 300 Nm
TOYOTA 204 PS, 266 Nm

ΒΑΡΟΣ
NISSAN 2.121 kg
TOYOTA 1.970 kg

0-100 km/h
NISSAN 7,6”
TOYOTA 7,5”

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ (kWh/100 km)
NISSAN TEST 18,5 kWh/100 km ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΗ 18,2 kWh/100 km
TOYOTA TEST 15,8 kWh/100 km ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΑΚΗ 14,4 kWh/100 km

ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ
NISSAN: 160 km/h
TOYOTA: 160 km/h

ΜΠΑΤΑΡΙΑ
NISSAN: 91 kWh (ωφέλιμο: 87)
TOYOTA: 71,4 kWh (ωφέλιμο:64)

ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ
NISSAN: 470 km (εργασιακή: 536)
TOYOTA: 405 km (εργοστασιακή: 516)

ΦΟΡΤΙΣΗ
NISSAN: AC: 22 kW, DC: 130 kW
TOYOTA: AC: 11 kW, DC: 150 kW

TIMH
NISSAN: ΑΠΟ 60.900 ΕΥΡΩ (χωρίς υπολογισμό επιδότησης)           
TOYOTA: ΑΠΟ 44.990 ΕΥΡΩ (χωρίς υπολογισμό επιδότησης)