Οδηγούμε το νέο Dacia Bigster στη Γαλλία
ΔΟΚΙΜΕΣ
Το μεγαλύτερο μοντέλο στην ιστορία της Dacia είναι γεγονός. Το νέο Bigster βάζει την εταιρία στο παιχνίδι των C-SUV φέρνοντας στην κατηγορία μια πρόταση με έμφαση στην ευρυχωρία και την πρακτικότητα που φέρνει σε πρώτο πλάνο το εξαιρετικό value for money.
Βλέποντας πως η στρατηγική της προσφοράς μοντέλων με προσιτό αλλά ολοκληρωμένο χαρακτήρα και με ελκυστική αναλογία αξίας/τιμής έχει δημιουργήσει το πλαίσιο μιας πολυετούς εμπορικής επιτυχίας η Dacia τολμά την είσοδο στην μεγαλύτερη κατηγορία C.
WHAT CAR
Το νέο Bigster είναι το πρώτο από τα τρία μοντέλα που θα παρουσιάσει η εταιρία σε αυτή την κατηγορία, κάνοντας το πρώτο βήμα από την ακμάζουσα εμπορικά υποκατηγορία των C-SUV. Το όνομα φανερώνει από μόνο του αρκετά πράγματα για το νέο Dacia. Πρόκειται για το μεγαλύτερο μοντέλο της εταιρίας έως σήμερα και δεν θα ήταν λάθος να πούμε πως μοιάζει για ένα μεγαλύτερο Duster.
Έχει την ίδια σχεδιαστική φιλοσοφία των τετραγωνισμένων σμιλεμένων αναλογιών με τις τονισμένες ακμές, τα φουσκωμένα φτερά και τα ογκώδη προστατευτικά πλαστικά (από άβαφο υλικό Starkle που έχει αναπτύξει η Dacia και περιέχει έως και 20% ανακυκλωμένο πολυπροπυλένιο) τα οποία δίνουν στην εικόνα ένα δυναμικό επιβλητικό ύφος και μια αίσθηση στιβαρότητας και αντοχής ακόμα και σε δύσκολες εκτός δρόμου συνθήκες.

Κάτω από το μεγάλο SUV των 4, 57 μέτρων κρύβεται μια ξεχειλωμένη εκδοχή της πλατφόρμας CMF-B του ομίλου Renault την οποία συναντάμε στα περισσότερα μεσαία Renault και Dacia. Η αύξηση του μεταξονίου κατά 45 χιλιοστά (2.702 χιλιοστά) σε σχέση με το Duster υποδηλώνει την εστίαση στην χωροταξική άνεση.
Άλλωστε η Dacia ισχυρίζεται πως το Bigster είναι ένα από τα πιο ευρύχωρα μοντέλα της κατηγορίας. Κάτι τέτοιο υποδεικνύει, για παράδειγμα, το πορτμπαγκάζ των 702 λίτρων είναι από τα μεγαλύτερα μεταξύ των SUV αντίστοιχου μεγέθους ενώ η δυνατότητα ανάκλησης κατά 40/20/40 της πλάτης του πίσω καθίσματος δίνει πολλές επιλογές διαμόρφωσης του χώρου φόρτωσης επιτρέποντας και τη μεταφορά αντικειμένων με μήκος έως 2,7 μέτρα.
Πάντως, παρά την γενναιοδωρία των εσωτερικών διαστάσεων δεν προβλέπεται κάποια επταθέσια έκδοση του Bigster με την Dacia να υπογραμμίζει πως η επιλογή για μεγαλύτερο αριθμό θέσεων θα εξακολουθήσει να δίνεται από το Jogger.
Από την άλλη πλευρά ο κατάλογος του προαιρετικού εξοπλισμού περιλαμβάνει αρκετά πρωτότυπα αξεσουάρ μεταξύ των οποίων το πακέτο Sleep Pack που μετατρέπει την καμπίνα σε φιλόξενο χώρο για διανυκτέρευση, η σχάρα οροφής, η ειδικά σχεδιασμένη σκηνή που προσαρμόζεται στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου αλλά και το Cargo Box που προσαρμόζεται στην μπάρα ρυμούλκησης του Bigster, παρέχοντας πρόσθετο αποθηκευτικό χώρο χωρίς αύξηση του ύψους του αυτοκινήτου που θα επηρέαζε αρνητικά την αεροδυναμική και την κατανάλωση στο ταξίδι.

Η έντονη αισθητική συγγένεια με το Duster αποτυπώνεται και στο εσωτερικό χωρίς ωστόσο να λείπουν στοιχεία τα οποία πιθανότατα θα αναζητήσει το κοινό που απευθύνεται στη μεγαλύτερη κατηγορία. Το πιο προφανές είναι η ψηλή κεντρική κονσόλα που συνοδεύει τις πιο πλούσιες εκδόσεις με αυτόματο κιβώτιο και η οποία δίνει περισσότερη βαρύτητα και έναν πιο ώριμο τόνο στην εικόνα βοηθώντας παράλληλα και στη δημιουργία πρόσθετων βοηθητικών χώρων.
Στοιχεία που δεν είχαμε συνηθίσει έως τώρα σε Dacia αλλά συνοδεύουν το Bigster είναι επίσης ο διζωνικός κλιματισμός, η προαιρετική διχρωμία της οροφής, τα ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα καθίσματα, η ηλεκτρικά ανοιγόμενη πίσω πόρτα αλλά και η επιλογή για τροχούς έως και 19’’.
Επιπλέον, η πρακτικότητα και η λειτουργικότητα του εσωτερικού τονίζεται από τα στάνταρ οκτώ σημεία YouClip στο ταμπλό, την κεντρική κονσόλα και το πορτμπαγκάζ στα οποία μπορούν να κουμπώσουν ειδικά διαμορφωμένες ποτηροθήκες και βάσεις για κινητά, τάμπλετ και άλλα χρήσιμα εξαρτήματα.

Στάνταρ σε όλες τις εκδόσεις είναι η κεντρική οθόνη αφής 10,1’’ με την ελαφριά κλίση προς τον οδηγό στην οποία τρέχει το νεότερο λειτουργικό σύστημα της Dacia με την σχετικά απλή αλλά εύχρηστη δομή, το οποίο προσφέρει ένα πλήρες πακέτο υπηρεσιών συνδεσιμότητας μεταξύ των οποίων η ασύρματη υποστήριξη Apple CarPlay και Android Auto. Κάτω από την οθόνη υπάρχει μια σειρά από φυσικούς διακόπτες για τον έλεγχο του κλιματισμού ενώ πίσω από το τιμόνι (που επίσης διαθέτει φυσικούς διακόπτες) φιλοξενείται ο στάνταρ ψηφιακός πίνακας οργάνων 7’’ ή 10,1’’ με λιτές αλλά ευδιάκριτες ενδείξεις.
Πλήρες είναι και το πακέτο των τεχνολογιών ασφάλειας και υποβοήθησης που από την βασική κιόλας έκδοση Essential περιλαμβάνει μεταξύ άλλων σύστημα αναγνώρισης σήμανσης και ειδοποίησης ταχύτητας, αναγνώριση εμπρόσθιου κινδύνου με αυτόματο φρενάρισμα, ειδοποίηση αλλαγής λωρίδας και σύστημα διατήρησης σε αυτή, έλεγχο προσοχής του οδηγού, αισθητήρες παρκαρίσματος και οπίσθια κάμερα, αλλά και cruise control που στις πιο πλούσιες εκδόσεις διαθέτει ενεργή ρύθμιση της ταχύτητας.

Παρά την στενή συγγένεια με το Duster το Bigster παραθέτει ένα αντίστοιχο του μεγέθους του αναβαθμισμένο τεχνολογικό υπόβαθρο σε επίπεδο προδιαγραφών. Εισαγωγική έκδοση της γκάμας είναι η mild hybrid 140 με έναν νέο τρικύλινδρο υπερτροφοδοτούμενο 1.200άρη βενζινοκινητήρα που λειτουργεί στον κύκλο Miller και πλαισιώνεται από ήπια υβριδικό 48V σύστημα με μπαταρία 0,8 kWh το οποίο δεν προσφέρει αμιγώς ηλεκτρική κίνηση αλλά όμως υποβοηθά τον κινητήρα σε συνθήκες έντονου φορτίου. Η απόδοση φθάνει τους 140 ίππους με 230 Nm ροπής, και περνά στους εμπρός τροχούς μέσω χειροκίνητου κιβωτίου έξι σχέσεων.
Το ίδιο σύνολο χρησιμοποιείται και στην έκδοση G-140 διπλού καυσίμου υγραερίου-βενζίνης η οποία όπως και στα υπόλοιπα μοντέλα της Dacia αναμένεται να έχει το μεγαλύτερο εμπορικό ενδιαφέρον για την αγορά μας. Δυνατό πλεονέκτημα στη συγκεκριμένη περίπτωση εκτός από το χαμηλό κόστος χρήσης (χάρη στο φθηνότερο ως καύσιμο υγραέριο) είναι η εξαιρετικά υψηλή αυτονομία των 1.450 χιλιομέτρων που εξασφαλίζουν τα δύο μεγάλα ρεζερβουάρ καυσίμου (βενζίνη: 50 λτ., υγραέριο: 49 λτ.).

Μια ελαφρά πιο ήπια σε απόδοση εκδοχή του ήπια υβριδικού 1.200άρη με 130 ίππους φιλοξενείται στο τετρακίνητο Bigster 4×4 που επίσης συνοδεύεται από χειροκίνητο 6άρι κιβώτιο αλλά διαθέτει ηλεκτρονικά ελεγχόμενη τετρακίνηση με πέντε διαφορετικά προγράμματα λειτουργίας: Auto, Eco, Off-Road, Mud/Sand και Snow. Τέλος το Bigster είναι το πρώτο Dacia που στην έκδοση Hybrid 155 χρησιμοποιεί τη νέα αναβαθμισμένη έκδοση του πλήρως υβριδικού συστήματος E-Tech Hybrid της Renault.
Σε αυτή ο ατμοσφαιρικός θερμικός κινητήρας έχει ανέβει από τα 1.6 στα 1.8 λίτρα προσφέροντας αντίστοιχα υψηλότερη ισχύ (+15 ίπποι, +20 Nm) ενώ μεγαλύτερη είναι και η μπαταρία των 1,4 KWh (+0,2 kWh) από την οποία τροφοδοτείται η μίζα/γεννήτρια αλλά και ο ηλεκτροκινητήρας των 50 ίππων που συνδράμει στην κίνηση του αυτοκινήτου επιτρέποντας την κάλυψη έως και του 80% των αστικών αποστάσεων αμιγώς ηλεκτρικά.

Η αναβαθμισμένη υβριδική μονάδα προσφέρει έως και 6% μείωση της κατανάλωσης και των εκπομπών ρύπων ενώ ταυτόχρονα ανεβάζει την ικανότητα ρυμούλκησης του Bigster κατά 250 κιλά σε σχέση με το αντίστοιχο Duster.
Πως είναι όμως το νέο Bigster στην πράξη; Η πρώτη διαπίστωση έχει να κάνει με το επιβλητικό ίχνος της σιλουέτας του, κάτι ζητούμενο από μεγάλο ποσοστό του κοινού που στρέφει την προσοχή του στα SUV. Αντίστοιχα σαφές είναι πως οι ισχυρισμοί της Dacia σχετικά με την ευρυχωρία επιβεβαιώνονται απόλυτα. Ακόμα και πίσω από έναν μεγαλόσωμο οδηγό οι αέρας για τα πόδια των πίσω είναι παραπάνω από άφθονος, ενώ το ίδιο ισχύει και τα το ύψος πάνω από τα κεφάλια αλλά και το πλάτος που θα επιτρέψει την άνετη φιλοξενία ακόμα και τριών ατόμων στο πίσω κάθισμα.

Από εκεί και πέρα στα γνωστά πρότυπα της Dacia κινούνται τα κατά κύριο λόγο σκληρά πλαστικά που πρωταγωνιστούν. Ωστόσο έχουν πολύ καλή συναρμογή με ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες και φινίρισμα με ιδιαίτερα μοτίβα, δίνοντας ένα ευχάριστο αισθητικό αποτέλεσμα αλλά και την αίσθηση ανθεκτικότητας στη σκληρή χρήση. Κάτι που στην έκδοση Extreme με το πιο περιπετειώδες ύφος ενισχύεται, για παράδειγμα, από το πλενόμενο συνθετικό ύφασμα Microcloud TEP των επενδύσεων και τα λαστιχένια πατάκια από ανακυκλωμένα υλικά.
Παρόλο που πρακτικά δεν υπάρχει κάποια ριζική αισθητική ή ποιοτική διαφοροποίηση από το Duster αποκομίζεις την αίσθηση ενός πιο ώριμου συνόλου. Κάτι που οφείλεται εν μέρει στην καλύτερη ηχομόνωση του θορύβου από την κύλιση αλλά και τον κινητήρα, αν και στις υψηλότερες ταχύτητες το ηχομονωτικό παρπρίζ και τα παχύτερα τζάμια δεν καταφέρνουν να εξαφανίσουν τον αεροδυναμικό θόρυβο από τις αρκετά κάθετες μπροστινές κολώνες. Την ίδια στιγμή η κύλιση στους δρόμους όπου οδηγήσαμε το Bigster έδειξε πως ισορροπεί πολύ καλά τα ποιοτικά στοιχεία με την άνεση ακόμα και στην έκδοση με τροχούς 19΄΄ που οδηγήσαμε.

Παρά το μεγαλύτερο και φυσιολογικά βαρύτερο αμάξωμα το οδηγικό αποτύπωμα δεν αποκλίνει από την ευχάριστη ισορροπία που έχουμε γνωρίσει στο Duster. Η απόσταση από το έδαφος είναι αρκετά μεγάλη σε σχέση με το μέσο όρο της κατηγορίας (22 εκ.) διατηρώντας το πλεονέκτημα της εκτός δρόμου απόχρωσης που πάντα είχαν τα SUV της Dacia.
Ωστόσο η ανάρτηση με τη μεγάλη διαδρομή ελέγχει αποτελεσματικά τις κλίσεις και τις δυναμικές φορτίσεις δίνοντας ακρίβεια. Σε συνδυασμό λοιπόν με το θετικό τιμόνι και τα αποτελεσματικά φρένα το Bigster είναι ένα μεγάλο SUV που θα ταξιδέψει άνετα, θα κινηθεί ευχάριστα σε μια επαρχιακή διαδρομή και θα δείχνει το ίδιο οικεία εντός και εκτός ασφάλτου.

Θετικό πρόσημο βάζει και η νέα πλήρως υβριδική μονάδα E-TECH Hybrid του Bigster Hybrid 155 που οδηγήσαμε. Χάρη, κυρίως, στον ισχυρότερο θερμικό κινητήρα και την βελτιωμένη ηλεκτρονική διαχείριση έχει αποκτήσει ποιοτικότερα χαρακτηριστικά, με πιο ομαλή μετάβαση μεταξύ των διαφόρων φάσεων ηλεκτρικής και υβριδικής λειτουργίας αλλά και μεγαλύτερα διαστήματα αμιγώς ηλεκτρικής πρόωσης.
Μάλιστα στα σχεδόν 150 χιλιόμετρα της διαδρομής μας, με κίνηση κυρίως σε επαρχιακούς δρόμους (και όχι σε αστικό περιβάλλον όπου το πλεονέκτημα του υβριδικού συνόλου μεγιστοποιείται) είδαμε τη μέση κατανάλωση να κυμαίνεται κοντά στα 4,5 λτ./100 χλμ. Τιμή εξαιρετική για ένα αυτοκίνητο αυτού του μεγέθους.

Συνοψίζοντας λοιπόν, το Bigster παραθέτει όλα όσα υπόσχεται. Έχει ένα δυναμικό αισθητικό ύφος που σίγουρα κερδίζει όσους αναζητούν το επιβλητικό στοιχείο σε ένα SUV. Προσφέρει ένα περίφημο συνδυασμό απλότητας, ισορροπίας και συγκροτημένου χαρακτήρα έχοντας ως δυνατό χαρτί την χρηστική πρακτικότητα της ευρυχωρίας. Και βέβαια όπως σημειώνουν οι άνθρωποι της εταιρίας, αναμένεται να πλαισιώσει όλα τα παραπάνω με ένα άκρως ελκυστικό value for money το οποίο πλέον είναι αναπόσπαστο κομμάτι του DNA της Dacia. Το πόσο ισχυρό θα είναι το οικονομοτεχνικό κίνητρο θα το μάθουμε πολύ σύντομα, μαζί με την έλευση του Bigster στην ελληνική αγορά το άμεσο προσεχές διάστημα.
