Live Κίνηση
Περισσότερα
ΔΟΚΙΜΕΣ

Οδηγούμε την Porsche Taycan 4S Cross Turismo

Ελλάδα 11:46
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Οδηγούμε την Porsche Taycan 4S Cross Turismo

ΔΟΚΙΜΕΣ

Οδηγούμε την Porsche Taycan 4S Cross Turismo

ΔΟΚΙΜΕΣ

Μπορεί το καλύτερο ηλεκτρικό αυτοκίνητο στον κόσμο να γίνει ακόμα καλύτερο; Η Porsche αποδεικνύει πως έχει πολλούς τρόπους για να το πετύχει.

Advertisement
Advertisement

Οι petrolheads πιθανότατα θα έχουν διαβάσει και για τους εξαιρετικούς δρόμους που υπάρχουν στα βουνά της Ανδαλουσίας. Ομως ο συνεπιβάτης μου επιμένει ότι αυτό που πρέπει οπωσδήποτε να επισκεφτούμε είναι το ορυχείο Rio Tinto, ένα από τα πιο ιστορικά μέρη της περιοχής καθώς υπάρχουν αναφορές για ανασκαφές πολύ πριν από την περίοδο της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας, με κάποιες από αυτές να ισχυρίζονται ότι αποτελούσε βασική πηγή χρυσού για τον βασιλιά Σολομώντα.

Αυτή η πληροφορία μού δίνει την ευκαιρία να κάνω μια μεταφορική συσχέτιση μεταξύ της Taycan και των ορυχείων χρυσού. Η πρώτη Taycan μπορεί να μην ήταν Cayenne από άποψη ρευστότητας, πάντως σίγουρα δεν έκανε κακό στους ισολογισμούς της Porsche.

Σε μόλις τέσσερα χρόνια -συμπεριλαμβανομένης της περιόδου της παγκόσμιας πανδημίας- η Porsche πούλησε σχεδόν 150.000 Taycan και κατά κάποιο τρόπο μετατράπηκε από έναν σπάταλο παραγωγό βενζινοβόρων SUV και σπορ αυτοκινήτων σε έναν λαμπρό φάρο της ηλεκτροκίνησης.

Advertisement
Advertisement

Η Taycan συνδυάζει το στυλ, τις επιδόσεις και την αποδοτικότητα με τρόπο που ούτε οι πιο φανατικοί οπαδοί της Tesla δεν μπορούν να αντικρούσουν. Αν τελικά επιβεβαιωθεί ότι θα πρέπει όλοι να στραφούμε στα ηλεκτρικά, ας είναι η Porsche αυτή που θα δείξει τον δρόμο.

 Ηταν όμως η ανανέωση της Taycan απαραίτητη; Πιθανότατα ναι, αν λάβουμε υπόψη πως η τεχνολογία της ηλεκτροκίνησης κινείται γρήγορα. Το πραγματικό ερώτημα είναι για το πόσο βαθιά και ουσιαστική ανανέωση πρόκειται.

Οπτικά είναι παραπάνω από δύσκολο να εντοπίσεις εμφανείς εξωτερικές αλλαγές, πέρα από τους λίγο πιο στενούς προβολείς (προαιρετικά τεχνολογίας HD matrix με 32.000 pixel) και το φωτιζόμενο σήμα της Porsche στο πίσω μέρος.

Advertisement

Το εσωτερικό αποκτά δίχρωμο δέρμα και άλλες μικροεπεμβάσεις, όπως το αναβαθμισμένο Apple CarPlay το οποίο επιτρέπει τον έλεγχο του κλιματισμού χωρίς έξοδο στο λογισμικό της Porsche.

Ομως η νέα Taycan πηγαίνει πιο μακριά και πιο γρήγορα από την προηγούμενη χάρη σε έναν ελαφρύτερο, ισχυρότερο πίσω κινητήρα, μια νέα μπαταρία με έως και 97 kWh ωφέλιμης ενέργειας και ταχύτερη φόρτιση 320 kW. Επίσης έχει ως στάνταρ την αερανάρτηση δύο θαλάμων και προαιρετικά προσφέρεται με τη νέα ενεργή ανάρτηση Active Ride που κοντράρει τους νόμους της Φυσικής.

Advertisement

Στην κορυφή της γκάμας έρχεται η Taycan Turbo GT, που για πρώτη φορά μεταφέρει στην ηλεκτροκίνηση την τεχνογνωσία και τη βαθιά μηχανική αγριότητα των μοντέλων GT της Porsche και είναι το ισχυρότερο μοντέλο παραγωγής στην ιστορία της εταιρείας.

Βέβαια η συγκεκριμένη έκδοση απευθύνεται σε λίγους, οπότε για την επίσκεψή μας στο ορυχείο του βασιλιά Σολομώντα επιλέξαμε την καρδιά της γκάμας, την Taycan 4S στο πακέτο της Cross Turismo (η ανανέωση αφορά όλες τις εκδόσεις Taycan), που προσθέτει μια πινελιά επιπλέον ευελιξίας, τονίζοντας την αίσθηση ότι η Taycan είναι δυνητικά ένα αυτοκίνητο που κάνει τα πάντα.

Η Cross Turismo δεν είναι απλώς όμορφη, απολαυστική στην οδήγηση και πλέον ικανή να διανύει μεγαλύτερες αποστάσεις μεταξύ φορτίσεων. Είναι ταυτόχρονα αρκετά ευρύχωρη για τέσσερις ενήλικες και τις αποσκευές τους, με επιπλέον αέρα για το κεφάλι στο πίσω μέρος, ενώ διαθέτει και ρύθμιση Gravel για την περίπτωση που χρειαστεί να αφήσουμε την άσφαλτο.

Advertisement

Σίγουρα υπάρχουν πιο γρήγορες Taycan -η Turbo S κάνει το 0-100 km/h σε 2,4”, όταν η 4S χρειάζεται 3,8”- όπως υπάρχουν και αυτές που θα ταξιδέψουν πιο μακριά.

Η εισαγωγική, πισωκίνητη Taycan με μονό ηλεκτροκινητήρα έχει αυτονομία που φτάνει έως τα 678 km, μια αύξηση της τάξης του 35% σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο. Oμως με 517 PS (598 PS σε overboost), 710 Nm ροπής και με αυτονομία που φτάνει τα 610 km, η 4S Cross Turismo είναι σίγουρα μια εξαιρετικά ισορροπημένη επιλογή.

Μάλιστα η δική μας συνοδεύει την τετρακίνηση με ό,τι πιο εκλεκτό έχει στη φαρέτρα της η Porsche: τετραδιεύθυνση, σύστημα Torque Vectoring Plus, ανάρτηση Active Ride, πακέτο Sport Chrono, μέχρι και οθόνη αφής μπροστά από τον συνοδηγό. Αυτό σημαίνει ότι ο συνεπιβάτης μου μπορεί να ψάχνει στους χάρτες του συστήματος πλοήγησης χωρίς να διακόπτει την τρέχουσα καθοδήγηση ή ακόμα και να παρακολουθεί κάποιο βίντεο.

Το πρώτο σκέλος της διαδρομής περιλαμβάνει αρκετό αυτοκινητόδρομο, όπου μας δίνεται η ευκαιρία για δύο άμεσες διαπιστώσεις. Η πρώτη είναι πως η 4S είναι τόσο γρήγορη ώστε πρακτικά δεν υπάρχει λόγος χρήσης του διακόπτη overboost που απελευθερώνει επιπλέον 80 PS για 10’’ κάθε φορά. Η δεύτερη διαπίστωση έχει να κάνει με το πόσο καλή είναι η ανάρτηση Active Ride για όσους αναζητούν στο ταξίδι την άνεση λιμουζίνας.

Η Active Ride αντικαθιστά τις συμβατικές αντιστρεπτικές με ένα σύστημα που χρησιμοποιεί ηλεκτροκινητήρα και υδραυλική αντλία σε κάθε θάλαμο της αερανάρτησης. Το σύστημα τροφοδοτείται από την μπαταρία υψηλής τάσης του αυτοκινήτου και μέσω κάθε ηλεκτροκινητήρα η αντίστοιχη υδραυλική αντλία αυξάνει ή μειώνει αστραπιαία την πίεση στον αεροθάλαμο που επιδρά. Με αυτόν τον τρόπο μεταβάλλεται σε πραγματικό χρόνο η απόσβεση και παράλληλα ελέγχονται οι εγκάρσιες και διαμήκεις κλίσεις του αμαξώματος.

Το μυστικό της Active Ride δεν είναι μόνο ότι καταφέρνει να σιδερώνει τις τσαλακωμένες επιφάνειες. Το μαγικό χαρακτηριστικό της είναι ότι αντιστέκεται στις κλίσεις που τείνει να πάρει το αμάξωμα. Ετσι καταφέρνει να γείρει το αυτοκίνητο προς το εσωτερικό της στροφής, ενώ αποτρέπει τη βουτιά της μούρης ή του πίσω μέρους κατά το φρενάρισμα ή την έντονη επιτάχυνση. Κατά καιρούς έχουμε δει και άλλους κατασκευαστές να δοκιμάζουν κάτι παρόμοιο, όμως η Porsche φτάνει πιο κοντά στην τελειότητα από κάθε άλλη προσπάθεια.

Το Active Ride αντιδρά τόσο γρήγορα ώστε μόλις και μετά βίας αντιλαμβάνεσαι την επέμβαση σε ό,τι συμβαίνει. Στον αυτοκινητόδρομο η λειτουργία είναι μαγική καθώς προσφέρει αφράτη άνεση και ταυτόχρονα μια εξαιρετική αίσθηση ελέγχου, ενώ όταν η διαδρομή αποκτά πιο ανάγλυφη χάραξη είναι σχεδόν απίστευτη η ικανότητα να ανεβάζεις ρυθμό με ελάχιστη προσπάθεια. Υποψιάζομαι μάλιστα ότι με ένα καθαρό στυλ οδήγησης θα αποφεύγεις τα επικριτικά σχόλια -ή τις φωνές- των επιβατών που δεν μοιράζονται τον ενθουσιασμό σου.

Αυτό που δεν μπορείς να αποφύγεις είναι οι παρενέργειες της ταχύτητας στον ανθρώπινο οργανισμό. Βλέπετε τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ήδη επιρρεπή στο να διαταράσσουν τα ευαίσθητα αισθητήρια όργανά μας, εξαιτίας της κεραυνοβόλας επιτάχυνσης σε συνδυασμό με την έλλειψη θορύβου.

Αν λοιπόν αφαιρέσουμε και τα ερεθίσματα που προειδοποιούν για τη συσσώρευση δυνάμεων στις στροφές είναι πολύ εύκολο να αποκτήσουμε γρήγορα έναν συνεπιβάτη που χάνει το χρώμα του. Πριν φτάσουμε λοιπόν στο σημείο χωρίς επιστροφή «παρκάρω» τον συνεπιβάτη μου στην άκρη του δρόμου για να επιτεθώ μόνος στο ανηφορικό κομμάτι που απλώνεται μπροστά και να επιβεβαιώσω την κρυφή υποψία για τον αντίκτυπο του συστήματος στην οδηγική απόλαυση.

Η ονομασία HU-4130 μπορεί να μην ακούγεται συναρπαστική, όμως αυτό δεν επηρεάζει στο παραμικρό την ομορφιά της διαδρομής, με τις απανωτές στροφές κάθε μορφολογίας και διάρκειας, που χάνεται στα βουνά της Ανδαλουσίας βορειοδυτικά της Σεβίλλης. Είναι ένας οδηγικός παράδεισος καθώς η απίθανη χάραξη συνοδεύεται και από ελάχιστη κίνηση, παρόλο που πρέπει να είσαι πάντα έτοιμος για μια ξαφνική συνάντηση με ποδηλάτες ή υπερβολικά φορτωμένα φορτηγά.

Οταν λοιπόν ορμάς σε μια τέτοια διαδρομή με κάτι που ζυγίζει 2,3 τόνους και επιταχύνει με τη μανία των 598 PS θέλεις μια απόλυτα ξεκάθαρη εικόνα της ισορροπίας μεταξύ πλαισίου, οδοστρώματος και πρόσφυσης. Και η αλήθεια είναι ότι με όλα όσα μπορεί να κάνει η προηγμένη νοημοσύνη του αυτοκινήτου αυτή η εικόνα γίνεται λίγο θολή. Τα σήματα που ο εγκέφαλος έχει μάθει να ανιχνεύει υποσυνείδητα μέσα από τη λειτουργία της ανάρτησης και από την κύλιση δεν είναι πια ακριβώς τα ίδια και αυτό είναι ελαφρά ενοχλητικό.

Η τεχνολογία που προσπαθεί δυναμικά να γείρει το αμάξωμα προς την αντίθετη κατεύθυνση είναι από αυτή την άποψη χειρότερη από ό,τι το σύστημα ενεργών αντιστρεπτικών που υπάρχει για παράδειγμα στην Cayenne. Αυτό επιδεινώνεται κάποιες φορές και από την παρέμβαση του ενεργού συστήματος διατήρησης της λωρίδας που μοιάζει να βλέπει πράγματα που δεν υπάρχουν -κυρίως σε στενά σημεία χωρίς κεντρική διαχωριστική γραμμή- εφαρμόζοντας στο τιμόνι δυνάμεις που δεν περιμένεις. Αυτά είναι τα κακά νέα.

Τα καλά νέα είναι ότι επειδή μιλάμε για μια Porsche, τόσο το σύστημα διατήρησης λωρίδας όσο και οι λειτουργίες Active Cornering Dynamics και Acceleration and Braking Comfort που σχετίζονται με τον ενεργό έλεγχο των κλίσεων απενεργοποιούνται εύκολα. Μάλιστα σε δρόμο με καλή άσφαλτο όπως αυτός που βρισκόμαστε δεν υπάρχει λόγος να μη γυρίσεις τον διακόπτη με τα προγράμματα οδήγησης στο Sport Plus, που κάνει οδηγικά την Taycan να δείχνει πιο άμεση, ζωντανή και αυθεντική.

Αν και σε πολύ μικρότερο βαθμό, εξακολουθώ να καταλαβαίνω ότι είναι η Active Ride και όχι κάποιες ειδικές αντιστρεπτικές που αποτρέπουν την Cross Turismo να γέρνει, ισορροπώντας το σημαντικό βάρος μέσω ενός δυσνόητου συνδυασμού αισθητήρων, μηχανικών τεχνουργημάτων και κωδίκων προγραμματισμού.

Ομως το τιμόνι είναι υπέροχο και σταδιακά αξιοποιώ όλο και περισσότερο την αποφασιστικότητα της Porsche να εκτοξεύει την ταχύτητα, με αποτέλεσμα να χρειάζεται να χρησιμοποιώ το πεντάλ του φρένου πιο συχνά από ό,τι θα έκανα με κάποιο άλλο αυτοκίνητο.

Δεν υπάρχει σχεδόν καθόλου φρενάρισμα ανάκτησης όταν σηκώνεις το γκάζι, καθώς η Porsche προτιμά τον έλεγχο της επιβράδυνσης μέσω της πίεσης στο αριστερό πεντάλ. Μια από τις αναβαθμίσεις του νέου μοντέλου είναι πως η ανάκτηση ενέργειας κατά το φρενάρισμα μπορεί να φθάσει σε ισχύ τα 400 kW και παρόλο που αυτό σημαίνει μια ελαφρώς ασυνεπή μαλακή αίσθηση κάτω από το πόδι, είναι κάτι που δεν ενοχλεί ιδιαίτερα.

Το τελευταίο κομμάτι της διαδρομής προς το ορυχείο μάς βγάζει από την άσφαλτο. Ο,τι πρέπει για να πάρουμε μια γεύση και από τις υποτυπώδεις εκτός δρόμου ικανότητες της Cross Turismo, κάτι που στην πραγματικότητα σημαίνει πως θα σηκώσουμε σκόνη, παίζοντας και γλιστρώντας στο καλά πατημένο χώμα. Αλλο ένα κουτάκι που τσεκάρει αυτή την πολυτάλαντη δημιουργία.

Φτάνοντας μπροστά στο τεράστιο στόμιο του ενεργού ορυχείου και βλέποντας τα γιγάντια φορτηγά γεμάτα τεράστια κομμάτια βράχων να τριγυρνούν γύρω μας είναι δύσκολο να μη θαυμάσεις τη δύναμη της ανθρώπινης αποφασιστικότητας.

Οπως έπειτα από μια τέτοια βόλτα με την Taycan Cross Turismo δεν μπορείς να μην παραδεχτείς τo αξιοσημείωτα πολύπλευρο ταλέντο της. Διαθέτει άνεση και συνεκτικότητα που θα ζήλευαν πολλά παραδοσιακά πολυτελή αυτοκίνητα, αβίαστη ταχύτητα επιπέδου sports car αλλά και μια αιχμηρότητα που είναι εκεί όταν τη χρειάζεσαι, χωρίς όμως να ενοχλεί όταν δεν είναι απαραίτητη.

Η τιμή και το βάρος εξακολουθούν να είναι περιοριστικοί παράγοντες, όμως οι υπόλοιποι συμβιβασμοί είναι πλέον ελάχιστοι. Και αυτή η επισήμανση μας φέρνει στην αυτονομία. Ξεκινήσαμε την ημέρα με 97% φόρτιση και επιστρέφοντας η σχετική ένδειξη ήταν στο 10%, έχοντας καλύψει 295 km. Μπορεί αυτό να υπολείπεται αρκετά από τις επίσημες μετρήσεις στον κύκλο WLTP, όπως και από την επίδοση που είχαμε πετύχει οδηγώντας μια πρωτότυπη Taycan στις ΗΠΑ, όμως είναι απόλυτα ικανοποιητική, αν σκεφτούμε ότι περιπλανηθήκαμε μέσα στα βουνά της Ανδαλουσίας οδηγώντας με έναν καθόλου προσεκτικό ή υπομονετικό τρόπο.

Αλλωστε κομμάτι της αναβαθμισμένης ευφυΐας της νέας Taycan δεν είναι μόνο η αυξημένη ισχύς ταχυφόρτισης αλλά και το ευρύτερο παράθυρο λειτουργίας που επιτρέπει τη μέγιστη αξιοποίηση της μπαταρίας υπό πίεση, καθώς και η βελτιωμένη χημική σύσταση που επιτρέπει τη γρηγορότερη φόρτιση σε πιο χαμηλές θερμοκρασίες. Υποτίθεται ότι μπορείτε να προσθέσετε περίπου 290 km αυτονομίας σε μόλις 10 λεπτά ή να φορτίσετε από 10-80% σε μόλις 18 λεπτά.

Σε σημαντικά λιγότερο χρόνο δηλαδή από την προηγούμενη Taycan, παρόλο που η μπαταρία της νέας είναι μεγαλύτερη. Για μια ακόμα φορά, λοιπόν, η Porsche παίζει με τους δικούς της, εντελώς διαφορετικούς, όρους. Κάνοντας την Taycan ακόμα ταχύτερη, πιο αποτελεσματική και πιο ολοκληρωμένη δηλώνει πως το κυνήγι της τελειότητας θα είναι βασικό ζητούμενο και στην εποχή της ηλεκτροκίνησης.

KEY TECH

O νέος πίσω ηλεκτροκινητήρας διαθέτει νέο μαγνητικό κύκλωμα και στάτορα, αλλά και σχεδιαστικά βελτιωμένο εξωτερικό περίβλημα. Αποτέλεσμα των παραπάνω είναι οι πιο συμπαγείς διαστάσεις και το χαμηλότερο κατά 10 kg βάρος αλλά και η αυξημένη κατά 65 Nm ροπή σε σχέση με αυτόν της προηγούμενης έκδοσης. Νέα κατασκευαστικά χαρακτηριστικά και αναθεωρημένη χημική σύσταση, που προσφέρουν υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα και ροή ρεύματος, έχει και η αναβαθμισμένη μπαταρία Performance Battery Plus με αυξημένη χωρητικότητα 105 kWh (ωφέλιμη 97 kWh). H βελτιωμένη θερμική συμπεριφορά της μπαταρίας επιτρέπει την επίτευξη μέγιστης ταχυφόρτισης DC από τους 15°C, όταν η προηγούμενη μπαταρία έπρεπε να φθάσει στους 35°C. Τέλος, η μέγιστη ισχύς ταχυφόρτισης έχει ανέβει από τα 225 kW στα 320 kW.

TECHPORSCHE TAYCAN 4S CROSS TURISMO
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ: 2xΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΕΣ, 517 (598 overboost) PS, 710 Nm
ΜΠΑΤΑΡΙΑ: ΙΟΝΤΩΝ ΛΙΘΙΟΥ 97 kWh
ΚΙΒΩΤΙΟ: ΑΥΤΟΜΑΤΟ, ΜΟΝΗΣ ΣΧΕΣΗΣ (Ε) / 2 ΣΧΕΣΕΩΝ (Π)
ΜΕΤΑΔΟΣΗ: ΣΤΟΥΣ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΤΡΟΧΟΥΣ
ΑΝΑΡΤΗΣΗ: ΔΙΠΛΑ ΨΑΛΙΔΙΑ (Ε), ΠΟΛΛΑΠΛΩΝ ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ (Π)
0-100 KM/H: 3,,8”
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 240 km/h
ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 18,7 – 22,4 kWh/100 km (WLTP)
ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ: 517 – 610 km (WLTP)
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ (Μ/Π/Y): 4.974/1.967/1.409 mm
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.904 mm
ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 446 + 84 lt
ΒΑΡΟΣ: 2.280 kg
ΤΙΜΗ: Από 134.060 ευρώ