Δοκιμή: Volkswagen ID.4 Pro 286 PS
ΔΟΚΙΜΕΣH προσπάθεια της Volkswagen να κάνει το ID.4 πιο αποδοτικό, συνολικά, είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία της έκδοσης Pro, όπως αυτή διαμορφώθηκε πρόσφατα.
Η επικρατούσα παρουσία της Volkswagen στον τομέα της ηλεκτροκίνησης βασίζεται και στο ID.4, σε ό,τι αφορά στα πιο προσιτά αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα της. Δηλαδή, αυτά που προορίζονται να αυξήσουν τις πωλήσεις της.
WHAT CAR
To crossover μοντέλο, από την πρώτη στιγμή που εμφανίστηκε επίσημα, έδειξε ότι η γερμανική εταιρεία είναι σε θέση να πρωταγωνιστήσει και σε αυτή την κατηγορία, με ένα αυτοκίνητο το οποίο έχει σαφώς οικογενειακό χαρακτήρα.
Το ID.4 είχε ελκυστική σχεδίαση και ήταν ευρύχωρο, δύο από τα βασικά στοιχεία για να πληροί αυτή τη συνθήκη. Η τρίτη σημαντική παράμετρος ήταν η τεχνολογία και οι εφαρμογές του συστήματος πολυμέσων που διέθετε στον εξοπλισμό του.
Εξαρχής προκάλεσε το ενδιαφέρον και του αγοραστικού κοινού, όμως δεν έλειπε η κριτική αναφορικά με την απόδοσή του αλλά και την αποδοτικότητά του.
Αυτός, μάλλον, ήταν ένας τομέας τον οποίο γνώριζαν οι άνθρωποι της Volkswagen και όπως αποδείχτηκε είχαν προετοιμάσει ήδη την απάντησή τους.
Οι βελτιώσεις
Λίγο καιρό έπειτα από την εμφάνισή του στην αγορά άρχισαν να δημοσιεύονται στο Τύπο πληροφορίες για την αναβάθμισή του. Σύμφωνα με αυτές, το ID.4 θα επωφελούνταν από τη βελτίωση της τεχνολογίας στη διαχείριση ενέργειας της μπαταρίας και απόδοσης του ηλεκτροκινητήρα.
Η έκδοση ID.4 Pro ήταν αυτή στην οποία ήταν εμφανής η αλλαγή. Η ενεργειακή χωρητικότητα της μπαταρίας (ιόντων λιθίου) παρέμεινε ίδια (σημ.: 82 kWh ονομαστική, 77 kWh πραγματική), ωστόσο η καλύτερη διαχείρισή της αύξησε τη μέγιστη αυτονομία του οχήματος.
Η τελευταία, στη συγκεκριμένη έκδοση του μοντέλου φτάνει πλέον τα 571 χλμ. (κατά «WLTP») όταν πριν ήταν 522 χλμ. (κατά «WLTP»). Επίσης, σύμφωνα με την εταιρεία, όταν το αυτοκίνητο κινείται αποκλειστικά εντός πόλης, η μέγιστη θεωρητική αυτονομία φτάνει τα 727 χλμ. (κατά «WLTP»), με μια πλήρη φόρτιση.
Πλέον, η μέση τυποποιημένη κατανάλωση είναι 16,1 kWh/100 χλμ. (κατά «WLTP»), όταν πριν έφτανε τις 17,2 kWh/100 χλμ. (κατά «WLTP»).
Πέραν αυτών, ουσιαστική αλλαγή σημειώθηκε στην απόδοση του ηλεκτροκινητήρα που υπάρχει στο αυτοκίνητο. Τώρα, τοποθετείται ο εξελιγμένος τον οποίο οι άνθρωποι της Volkswagen προσδιορίζουν με την κωδική ονομασία «APP 550».
Η μέγιστη ισχύς του φτάνει τους 286 ίππους (αυξημένη κατά 82 ίππους από πριν) και η μέγιστη ροπή τα 545 Nm, αυξημένη κατά 235 Nm από πριν (ή κατά 75%, συγκριτικά, καθώς ήταν 310 Nm).
Σε ό,τι αφορά στη φόρτιση της μπαταρίας, το ID.4 Pro δύναται πλέον να φορτίζει σε ταχυφορτιστή συνεχούς ρεύματος ισχύος μέχρι 175 kW.
Όπως ανακοινώνει η Volkswagen, σε αυτή την περίπτωση χρειάζονται 28 λεπτά της ώρας για την πλήρωση σε ενέργεια από το 10%-80% της συνολικής χωρητικότητας. Σε παροχή εναλλασσόμενου ρεύματος 11 kW απαιτούνται οκτώ ώρες για μια πλήρη φόρτιση.
Σε ό,τι αφορά στο εσωτερικό του, έχει τοποθετηθεί το αναβαθμισμένο «Digital Cockpit». Έτσι, η κεντρική οθόνη αφής είναι 12,9 ιντσών, ενώ ο διακόπτης για την επιλογή της φοράς κίνησης του οχήματος έχει τοποθετηθεί πίσω από το τιμόνι (πριν ήταν πλάι από την οθόνη του πίνακα οργάνων).
Επίσης, τα γραφικά και οι ενδείξεις για τις πληροφορίες που θέλει ο οδηγός και οι συνεπιβάτες του είναι καλύτερα από πριν. Προαιρετικά, διατίθεται σύστημα Head-up Display, καθώς και ηχοσύστημα της Harman Kardon.
«Πώς είναι στον δρόμο;»
Το ID.4 Pro διαθέτει την ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση «DCC» η οποία συνδυάζεται με το σύστημα «Vehicle Dynamic Manager». Η μοχλική διάταξή της είναι γόνατα MacPherson με ψαλίδια βάσης και αντιστρεπτική ράβδο εμπρός και πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω.
Το «DCC» διαθέτει αναβαθμισμένο λογισμικό για τον έλεγχο των αμορτισέρ της ανάρτησης. Σύμφωνα με τη γερμανική εταιρεία, τώρα οι αισθητήρες του ελέγχουν διαρκώς τον δρόμο εμπρός από το όχημα.
Αναλόγως του ρυθμού που αυτό κινείται, αλλά και των ταλαντώσεων που προκαλούνται από την επιφάνεια του δρόμου, το σύστημα μεταβάλλει αναλόγως την απόσβεσή τους, παρέχοντας κάθε φορά τη μέγιστη δυνατή άνεση στους επιβάτες.
Στην πράξη, το ID.4 αποδεικνύεται άνετο. Αισθάνεσαι την ανάρτηση να λειτουργεί αποτελεσματικά και να απορροφά τις ταλαντώσεις χωρίς να σε κουράζει. Αυτό είναι περισσότερο σαφές όταν ο οδηγός κινείται σε χωματόδρομο.
Η Volkswagen το προσδιορίζει ως SUV, συνεπώς έχει αξία να αναφέρουμε και κάποια στοιχεία του που συνοδεύουν ένα τέτοιο όχημα. Έτσι, στη συγκεκριμένη έκδοση, η γωνία προσέγγισης είναι 14,7 μοίρες, η γωνία ράμπας 11,7 μοίρες, η γωνία αναχώρησης 16,8 μοίρες και το ύψος του οχήματος από το έδαφος 155 χλστμ.
Παρά τις διαστάσεις του, το ID.4 είναι ευκολοδήγητο εντός πόλης. Σε αυτό συμβάλλουν τόσο τα συστήματα υποβοήθησης του οδηγού -που τον ενημερώνουν για το τι υπάρχει περιμετρικά του αυτοκινήτου- όσο και το γεγονός ότι έχει σχετικά μικρό κύκλο στροφής που είναι 10,3 μέτρα.
Το σύστημα «Drive Mode» έχει τέσσερις διαφορετικές επιλογές για την παραμετροποίηση μετάδοσης της ροπής στους πίσω τροχούς: Τις «Eco», «Comfort», «Sport» και «Individual».
Ακόμα και στην πρώτη, η επιτάχυνση είναι ικανοποιητική παρά το γεγονός ότι το βάρος του ID.4 ξεπερνά τους δύο τόνους. Φυσικά, αυτή βελτιώνεται στις υπόλοιπες δύο, με τη «Sport» επιλογή να κάνει το αυτοκίνητο να έχει επιτάχυνση αντίστοιχη ενός supercar.
Η ευρυχωρία του είναι πολύ καλή και ενισχύει τον οικογενειακό χαρακτήρα του. Ο οδηγός βολεύεται εύκολα στη θέση του και έχει καλή ορατότητα προς τα εμπρός και το πλάι αλλά σχετικά περιορισμένη προς τα πίσω, λόγω του σχετικά μικρού εμβαδού του πίσω παραθύρου.
Τα εμπρός καθίσματα είναι σχετικά σφιχτά σε αίσθηση και με ικανοποιητική στήριξη, ενώ διαθέτουν και ανακλινόμενο υποβραχιόνιο έκαστο.
Στο πίσω μέρος, τρεις ενήλικοι θα χωρέσουν χωρίς να στριμωχτούν και έχουν ικανοποιητικό ωφέλιμο μήκος και ύψος. Γενικά, το ID.4 είναι ευρύχωρο και διαθέτει και μεγάλο πορτμπαγκάζ, αντίστοιχα.
Η ποιότητα κατασκευής είναι καλή και ο συνδυασμός σκληρού και μαλακού πλαστικού ταιριαστός, χωρίς να υπάρχει ουσιαστική διαφορά στην όψη και στην αφή.
Η εργονομία είναι καλή, ωστόσο η επιλογή των ανθρώπων της Volkswagen να τοποθετήσουν στην πόρτα του οδηγού μόνο δύο διακόπτες για τον χειρισμό των εμπρός και πίσω παράθυρων δεν είναι ό,τι πιο χρηστικό.
Η επιλογή για το εάν θα χειριστεί τα εμπρός ή τα πίσω γίνεται μέσω μιας μικρής επιφάνειας αφής την οποία μπορεί αυτός μπορεί να αγγίξει άθελά του και τελικά να ανοίξει ή να κλείσει άλλο πλαϊνό τζάμι από αυτό που θέλει.
Γράψαμε ήδη ότι η ανάρτησή του είναι άνετη, συνεπώς πρέπει να αναφέρουμε τις εντυπώσεις μας από τη γενικότερη οδική συμπεριφορά του. Στο ταξίδι, το αυτοκίνητο ακολουθεί εύκολα τον ρυθμό που θέλει ο οδηγός και είναι σχετικά ήσυχο ακόμα και όταν αυξάνεται η ταχύτητα.
Σε διαδρομή με απανωτές στροφές, αυτός μπορεί να κινηθεί με σβέλτο ρυθμό. Τόσο η καλή πρόσφυση των ελαστικών και ρύθμιση της ανάρτησης όσο και ο διαρκής έλεγχος από το σύστημα «Vehicle Dynamic Manager» κάνουν το αυτοκίνητο να διατηρεί με ευκολία το τέμπο.
Παρότι πισωκίνητο, το ID.4 Pro διατηρεί πάντα την τροχιά του και αν κάποιος δεν γνωρίζει πιθανόν να θεωρήσει ότι διαθέτει ηλεκτροκινητήρα και εμπρός, κάτι που δεν ισχύει εν προκειμένω.
Ωστόσο, ο οδηγός πρέπει να είναι συνετός στη διαχείριση της παρεχόμενης ισχύος και να θυμάται ότι βρίσκεται σε ένα βαρύ όχημα.
Σε ό,τι αφορά στην κατανάλωση ενέργειας, η μέση τιμή που μετρήσαμε ήταν 18,9 kWh/100 χλμ. Κι αυτό κινούμενοι με τρόπο που ταιριάζει στο αυτοκίνητο, δηλαδή ήρεμα. Εάν κάποιος επιλέξει να πιέζει, τότε εύκολα αυτή η τιμή ξεπερνά τις 24,0 kWh/100 χλμ.
Τέλος, πρέπει να αναφέρουμε ότι το σύστημα πέδησης δεν είναι τόσο αποδοτικό όσο θα θέλαμε. Η αίσθηση του πεντάλ είναι ελάχιστη και ο οδηγός πρέπει να πιέζει εντονότερα απ’ ό,τι συνήθως το πεντάλ του φρένου για να επιβραδύνει το όχημα.
Να σημειώσουμε ότι το ID.4 Pro διαθέτει αεριζόμενους δίσκους εμπρός, όμως πίσω υπάρχουν ταμπούρα. Επίσης, δεν υπάρχει σύστημα να ρυθμίζει ο οδηγός το επίπεδο αναγεννητικής πέδησης ώστε να επιβραδύνει το αυτοκίνητο χάρη και σε αυτό.
Επιλογικά, οι άνθρωποι της Volkswagen βελτίωσαν το μοντέλο και προσπάθησαν να διορθώσουν κάποια μειονεκτήματα που είχε όταν πρωτοπαρουσιάστηκε.
Για παράδειγμα, η επιφάνεια αφής στο ταμπλό μέσω της οποίας γίνεται ο χειρισμός του κλιματισμού είναι φωτιζόμενη τώρα. Επίσης, πλέον, δεν μπορεί κάποιος να παραπονεθεί για την απόδοση του αυτοκινήτου.
Το ID.4 Pro βελτιώθηκε. Ωστόσο, αυτό έγινε με τρόπο που να ενισχυθεί ο χαρακτήρας του και όχι για να αλλάξει σε κάτι άλλο από αυτό που είναι.
Τεχνικά χαρακτηριστικά – Volkswagen ID.4 Pro 286 PS
Κινητήρας: Ηλεκτροκινητήρας, σύγχρονος μόνιμου μαγνήτη
Μέγιστη ισχύς: 286 PS
Μέγιστη ροπή: 545 Nm
Χωρητικότητα μπαταρίας: 82 kWh (Ονομαστική)
Μετάδοση: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο μίας σχέσης
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 6,7 sec
Τελική ταχύτητα: 180 km/h
Μέση κατανάλωση εργοστασιακή/ δοκιμής: 16,1 kWh/100 km/ 18,9 kWh/100 km
Αυτονομία εργοστασιακή: 571 km («WLTP»)
Εκπομπές CO2: 0
Διαστάσεις Μ/Π/Υ: 4.584/1.852/1.634 mm
Μεταξόνιο: 2.771 mm
Βάρος: 2.069 kg
Χώρος αποσκευών: 543-1.575 lt
Τιμή: Από 46.500 ευρώ (I.D4 Pro)