Δοκιμή: CUPRA Terramar 2.0 VZ TSI 4DRIVE
ΔΟΚΙΜΕΣ
Χωρίς ίχνος μπαταριών, απλό και αγνό όπως οι καλύτερές μας ημέρες, το CUPRA Terramar με τους 265 ίππους είναι το οικογενειακό SUV των ψαγμένων και των εκλεκτικών.
Αν ανοίξεις μια οποιαδήποτε ημέρα το newsauto (ελπίζουμε να το κάνετε πολλές φορές μέσα σε μία ημέρα…), οι δυσάρεστες ειδήσεις που διαβάζεις για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία είναι σε μορφή καταιγίδας. Κλεισμένα εργοστάσια, απολύσεις, μοντέλα που καταργούνται ή πάνε πίσω στον χρόνο, Κινέζοι εδώ, Τραμπ εκεί, μία ηλεκτροκίνηση σε κατάσταση νευρικής κρίσης, με λίγα λόγια η τέλεια καταιγίδα.
WHAT CAR
Όλα αυτά δείχνουν σαν οι Ευρωπαίοι να έχουν μπλέξει σε έναν κυκεώνα καταστάσεων και μιας Βρυξελιώτικης ομφαλοσκόπησης, που μοιάζει πια ξεκάθαρο ότι έχουν χάσει το κέφι τους να φτιάχνουν αυτοκίνητα που πέρα από λογιστικές πράξεις είναι και υποθέσεις καρδιάς και συναισθημάτων.
Όμως υπάρχουν εδώ και εκεί κάποιες μικρές ή μεγαλύτερες εστίες αντίστασης σε αυτή την γενικευμένη κατατονική ατμόσφαιρα. Και μία από αυτές είναι η CUPRA. Το πείραμα που εξελίχθηκε σε εμπορικό θαύμα για το γκρουπ VW και την SEAT, το οποίο φθάνει στις μέρες μας ως το υπόδειγμα για το πως απλές και έξυπνες κινήσεις μπορούν να ανάψουν και πάλι την σπίθα στα ευρωπαϊκά αυτοκινητικά δεδομένα.

Η CUPRA λοιπόν, μετά τον αρχικό αιφνιδιασμό και την αναστάτωση που προκάλεσε φαίνεται ότι αρχίζει να ωριμάζει. Χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι «ξεφούσκωσε» ο αρχικός ενθουσιασμός της ή ότι συμβιβάζεται με την γενικότερη δυστοκία του γκρουπ VW. Ωριμάζει καλά και με αποφασιστικότητα. Και το Terramar είναι ένα από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγματα.
Παίζοντας -εξ ανάγκης προφανώς- αμυντικά με τα ηλεκτρικά, το Terramar είναι ένα αυτοκίνητο με διπλό στόχο. Αφ’ ενός να δώσει παράταση -αν και μάλλον σε κανονικό δεύτερο ημίχρονο εξελίσσεται- στις συμβατικές λύσεις με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Και από την άλλη να ανεβάσει τις μετοχές της μάρκας σε πιο premium κατηγορίες, απέναντι σε αυτοκίνητα και αγοραστικές αντιλήψεις που έχουν παγιωθεί εδώ και δεκαετίες.

Η εξαιρετική βάση υπήρχε και ήδη μας έχει εντυπωσιάσει στο νέο Tiguan. Όμως για την CUPRA το στοίχημα ήταν ακόμα πιο σύνθετο. Δεν αρκεί ένα πλαίσιο και κάποια ηλεκτρονικά συστήματα.
Χρειάζεται η δική της πινελιά, η μεσογειακή ας την πούμε αντίληψη των πραγμάτων, η διατήρηση όλων όσων έκαναν την εταιρεία να ξεχωρίσει και να αποτελεί ένα από τα πιο προβεβλημένα case studies για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία.

Έχοντας αναφερθεί διεξοδικά στο Terramar στην δοκιμή του υβριδικού e-Hybrid που κάναμε πριν λίγο καιρό (και την οποία μπορείτε να διαβάσετε εδώ), θα προχωρήσουμε λίγο πιο γρήγορα με τα θέματα σχεδίασης και αισθητικής.
Ούτως ή άλλως η εταιρεία έχει κατασταλάξει σε μία «γλώσσα» που φαίνεται να της ταιριάζει σε όλο το προφίλ της, έχει χαρακτήρα και ταυτότητα, και γίνεται και αποδεκτή από την πλειοψηφία του κοινού, όντας άμεσα αναγνωρίσιμη και εύστοχα δυναμική.

Με μήκος στα 4,52 μέτρα και μεταξόνιο στα 2,681 μέτρα είναι μία πρόταση στην καρδιά των C SUV, εκεί που συνωστίζονται τα μεγαλύτερα ονόματα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας και κυκλοφορεί και το πιο ζεστό χρήμα της αγοράς.

Στο σαλόνι, κυριαρχεί και πάλι η εξεζητημένη σχεδιαστική προσέγγιση της CUPRA, με πληθωρικές γραμμές και όμορφες λεπτομέρειες όπως η διακόσμηση στο χρώμα του χαλκού ή ο κρυφός φωτισμός στα εσωτερικά πάνελ των θυρών.
Ο οδηγός είναι στο επίκεντρο της όλης σχεδίασης, με μία εξαιρετική θέση οδήγησης και πανέμορφα μπάκετ καθίσματα που στηρίζουν ιδανικά το σώμα. Τα υλικά είναι πολύ προσεγμένα και σε αντιστοιχία με την πρόθεση της εταιρείας να δώσει μία ξεκάθαρα premium διάσταση στο μοντέλο της.

Το ψηφιακό πακέτο περιλαμβάνει έναν πίνακα οργάνων 10,25 ιντσών με μεγάλο head-up display και μία νέα οθόνη 12,9 ιντσών για το σύστημα πολυμέσων, η οποία συνδυάζεται με μία νέα εκδοχή του λειτουργικό που είναι σαφώς πιο λειτουργική από ότι συνέβαινε στο πρόσφατο παρελθόν σε όλα τα αντίστοιχα μοντέλα του γκρουπ.

Ο εξοπλισμός είναι υπερπλήρης και αντίστοιχος της ταξικής αναβάθμισης που επιχειρεί με το Terramar η CUPRA, περιλαμβάνοντας όλα τα τελευταίας γενιάς συστήματα υποβοήθησης, αλλά και στοιχεία πολυτέλειας όπως οι πολύ όμορφες επενδύσεις από ανακυκλώσιμα υλικά ή το εξαιρετικό ηχοσύστημα της Sennheiser με 12 ηχεία και πολλά ακόμα.

Η πρακτικότητα είναι ένα από τα δυνατά χαρτιά του αυτοκινήτου, με τους πίσω επιβάτες να απολαμβάνουν αρκετή ευρυχωρία, αν και το τούνελ της μετάδοσης και τα ογκώδη εμπρός καθίσματα κλέβουν πολύτιμο χώρο.
Παράλληλα τα πίσω καθίσματα μπορούν να μετακινηθούν κατά τον εγκάρσιο άξονα κατά 15 εκατοστά, αυξομειώνοντας αντίστοιχα τον χώρο αποσκευών που κυμαίνεται από τα 508 έως τα 602 λίτρα.

Στα μηχανικά μέρη ακολουθείται η συνταγή του Tiguan με διαφορετικές όμως ρυθμίσεις και μία πιο οδηγοκεντρική προσέγγιση.
Η ανάρτηση είναι πίσω πολλαπλών συνδέσμων, υπάρχουν ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ, σύστημα πέδησης με εξαπίστονες δαγκάνες της Akebono εμπρός, τετρακίνηση, τροχοί 20 ιντσών με ελαστικά 255/40, το κλασικό DSG των επτά σχέσεων με paddles στο τιμόνι και προγράμματα οδήγησης εντός και εκτός ασφάλτου.

Ο δίλιτρος TSI είναι ο γνώριμος λεγεωνάριος του γκρουπ, με αμέτρητες εμφανίσεις σε πλείστα όσα μοντέλα, και σε κατάσταση πλέον πλήρους ωριμότητας και υποταγής στις εντολές των χαρτοχιακάδων της Ε.Ε.
Τα 265 άλογα είναι μία τιμή που σε άλλες εποχές θα ακούγονταν υπερβολικά, όμως στο Terramar οι ρυθμίσεις είναι στο πιο πολιτισμένο, χωρίς εξάρσεις και υπερβολές, και με έμφαση στην χρηστικότητα παρά στις κόντρες των φαναριών (γίνονται και αυτά, αλλά το όλο σκηνικό είναι μάλλον άβολο…).

Μια ένδειξη για το που έχουν φθάσει τα πράγματα με τις εξελίξεις στα σύγχρονα μοτέρ είναι και η κατανάλωση καυσίμου. Τα 8,5 λίτρα/100 χλμ. είναι μία σχετικά εύκολη υπόθεση στο νόμιμο οικογενειακό ταξίδι στην Εθνική, (μιλάμε για 132,5 άλογα στο λίτρο, μην το ξεχνάμε…) και μόνο αν πιεστεί με χειριστή σε οδηγικές εξάψεις θα αγγίξει τα 10-11 λίτρα/100 χλμ.
Σημαντικό είναι επίσης το γεγονός ότι παραμένει «κύριος» σε όλα του, αθόρυβος, γραμμικός, πολιτισμένος. Μόνη άστοχη στιγμή, η επιλογή ενίσχυσης του ήχου στο πρόγραμμα CUPRA, όπου ο ήχος που φθάνει στην καμπίνα μέσω των ηχείων είναι μία κακόηχη απομίμηση του πεντακύλινδρου του γκρουπ (δεν μπορεί να υπάρξει απομίμηση αυτού του κινητήρα, τελεία!).

Στον δρόμο, το συγκεκριμένο Terramar κάνει αμέσως ξεκάθαρο ότι πρόκειται για ένα αυτοκίνητο που χαίρεσαι και απολαμβάνεις με το παλιό, παραδοσιακό τρόπο. Η απουσία μπαταριών και υβριδικών συστημάτων δημιουργεί ένα old school οδηγικό προφίλ, χωρίς απότομες εξάρσεις της ροπής ούτε το επιπλέον βάρος ενός εξηλεκτρισμένου συστήματος.
Υπάρχει αυτή η ανάλαφρη αίσθηση -παρά το γεγονός ότι το βάρος είναι τσιμπημένο, στα 1,750 κιλά- και η ξεκάθαρη διάθεση του αυτοκινήτου να ακολουθήσει 1:1 τις εντολές του οδηγού σε ό,τι και αν του ζητήσει, χωρίς τα “ναι-μεν-αλλά” των βαρύτερων υβριδικών εκδόσεων.

Στον φυσικό του χώρο, εκει που θα περάσει τον περισσότερο χρόνο της ζωής του, στο ταξίδι στον αυτοκινητόδρομο με την οικογένεια, κερδίζει αμέσως και τον πιο απαιτητικό, όντας άνετο, σίγουρο, σταθερό στα πολλά χιλιόμετρα και με ιδιαίτερα μειωμένους τους αεροδυναμικούς και άλλους θορύβους (για τα δεδομένα των μεσαίων SUV πάντα).
Ο κινητήρας έχει περίσσευμα ισχύος για οτιδήποτε χρειαστεί σε οποιαδήποτε κατάσταση, με το DSG στην πλήρη ωριμότητά του να είναι άμεσο και αρκετά σβέλτο ώστε κάθε προσπέρασμα να γίνεται σε χρόνους dt και με τη μεγαλύτερη ασφάλεια.

Αυτό που διαφοροποιεί το Terramar από όλα τα μοντέλα της συγκεκριμένης κατηγορίας είναι ότι διατηρεί μία σπορτίφ σπίθα σε ό,τι και αν του ζητηθεί. Το τιμόνι είναι ζωντανό και πολύ επικοινωνιακό, το πλαίσιο παραμένει ακλόνητο ακόμα και κάτω από σκληρή πίεση, και οι αναρτήσεις κρατούν το αμάξωμα σε τροχιά χωρίς κλίσεις, έστω και αν κάποιες φορές τις νιώθεις λίγο παραπάνω σε εγκάρσιες ανωμαλίες και λακκούβες (είναι και τα 40άρια λάστιχα που δεν βοηθούν σε αυτό).
Με αυτό το υπόβαθρο, το δίλιτρο Terramar είναι ίσως το πιο οδηγοκεντρικό μεσαίο SUV της αγοράς σήμερα. Σε δρόμους με στροφές κρύβει ευχάριστα τον όγκο του, τοποθετείται με σιγουριά και αυτοπεποίθηση από στροφή σε στροφή και κινείται πολύ πιο σβέλτα από ότι θα περίμενε κανείς με βάση το ύψος και τον SUV χαρακτήρα του.

Με τον κινητήρα να είναι παντού και πάντα αρωγός, ιδίως στο πρόγραμμα CUPRA, τα φρένα να γεμίζουν με σιγουριά ότι θα αντέξουν και την πιο σκληρή χρήση και τον οδηγό να απολαμβάνει μία τέλεια θέση οδήγησης, το Terramar θα εντυπωσιάσει με τον τρόπο που ένα SUV αυτού του μεγέθους μπορεί να στρίβει με τόση σιγουριά και ενθουσιασμό.
Η τετρακίνηση προσθέτει πόντους σε ημέρες και καταστάσεις μη ιδανικές, ενώ προσφέρει και την δυνατότητα για εκτός δρόμου αποδράσεις, αν και μάλλον δύσκολο κάποιος να βάλει αυτές τις πανέμορφες ζάντες και τα εξαιρετικά Continental 6 SportContact σε off road μπελάδες και το ενδεχόμενο ενός πανάκριβου και γεμάτου ταλαιπωρία κλαταρίσματος στη μέση του πουθενά.

Συμπερασματικά, η συγκεκριμένη έκδοση του CUPRA Terramar είναι μία ιδιάζουσα περίπτωση που απευθύνεται σε γνώστες και συνειδητοποιημένους καταναλωτές. Χωρίς τις υβριδικές παραδοχές, απλά και όμορφα όπως παλιά, ο δίλιτρος TSI και το υπόλοιπο μηχανολογικό πακέτο, δημιουργούν ένα απολαυστικό σύνολο, ίσως το τελευταίο μιας ολόκληρης εποχής.
Ελκυστικό και αρκετά εξεζητημένο για να μην περνά απαρατήρητο πουθενά (μετράει αυτό αν φθάσεις σε αυτά τα λεφτά, πως να το κάνουμε…), με δεδομένη την πρακτικότητα και τους χώρους, με ποιότητα και αίσθηση αληθινά premium και με έναν «αναλογικό» οδηγικό χαρακτήρα, το δίλιτρο Terramar είναι αναμφίβολα το πιο ενδιαφέρον μεσαίο οικογενειακό SUV.

H τιμή του βέβαια απαιτεί κότσια και ξεκάθαρες αντιλήψεις. Τα 57.490 ευρώ της αρχικής έκδοσης (η έκδοση της δοκιμής των φωτογραφιών ξεκινά από τα 66.000 ευρώ) προφανώς δεν είναι λίγα λεφτά και το φέρνουν στην πιο καυτή αρένα, εν μέσω καταξιωμένων ονομάτων και παγιωμένων αντιλήψεων στην εγχώρια -και όχι μόνο- αγορά.
Όμως δεν φαίνεται να «μασάει» σε τέτοιες αντιπαλότητες έχοντας ως bonus, πέρα από την τετρακίνηση και το υψηλότατο επίπεδο εξοπλισμού, εκείνη την μοναδική ικανότητα της CUPRA να φτιάχνει αυτοκίνητα που σε… φτιάχνουν σε όλα τα επίπεδα.

Και αυτό είναι το μεγαλύτερο πλεονέκτημα όχι μόνο αυτού του Terramar αλλά και ολόκληρης της γκάμας της ισπανικής μάρκας, που δείχνει κόντρα στον ορυμαγδό των κακών ευρωπαϊκών ειδήσεων, ότι υπάρχει ακόμα χώρος για αυτοκίνητα που μπορούν να ακουμπάνε πρώτα στο συναίσθημα και μετά στην λογική. Για λίγους και εκλεκτούς που ξέρουν να εκτιμήσουν το διαφορετικό.
Τεχνικά χαρακτηριστικά: CUPRA Terramar 2.0 TSI 265 PS 4drive
Κινητήρας: Τετρακύλινδρος, turbo 1.984 cc
Ισχύς: 256 PS/ 5.300-6.500 rpm
Pοπή: 400 Nm/ 1.650-4.350 rpm
Μετάδοση: Στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 5,9 sec
Τελική ταχύτητα: 243 km/h
Μέση κατανάλωση εργοστασιακή / δοκιμής: 8,6 lt/100 km / 9,5 lt/100 km
Εκπομπές CO2: 194 gr/km
Διαστάσεις (Μ/Π/Y): 4.519/ 1.863/ 1.584 mm
Μεταξόνιο: 2.681 mm
Βάρος: 1.750 kg
Χώρος αποσκευών: 508-602 λίτρα
Τιμή: Από 57.590 ευρώ