Δοκιμή: CUPRA Terramar 1.5 TSI VZ DSG e-Hybrid 272 PS
ΔΟΚΙΜΕΣΔοκιμή: CUPRA Terramar 1.5 TSI VZ DSG e-Hybrid 272 PS
ΔΟΚΙΜΕΣΗ CUPRA συνεχίζει να φτιάχνει αυτοκίνητα που μιλούν στο συναίσθημα και προκαλούν τις αισθήσεις. Και με το Terramar προσθέτει μία γνήσια premium διάσταση σε ένα SUV που ξεφεύγει από τα κλισέ της κατηγορίας.
Σε μία εποχή που η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία κινείται σαν υπνωτισμένη και χωρίς κάποιο σενάριο εξόδου από την κρίση στην οποία η ίδια μπήκε απερίσκεπτα, υπάρχουν κάποιες λίγες αλλά πολύ χαρακτηριστικές περιπτώσεις που όχι μόνο έχουν στόχους, αλλά μπορούν και να τους επιτυγχάνουν.
WHAT CAR
Η CUPRA είναι ένα τέτοιο παράδειγμα. Ξεκίνησε ως ένα βιομηχανικό «πείραμα» από τα πολλά που είδαμε την τελευταία δεκαετία στην Ευρώπη. Όμως η περίπτωσή της είχε κάτι παραπάνω από ευτυχή εξέλιξη, όντας πλέον ένα όνομα με ξεχωριστή υπόσταση και διαρκώς ανερχόμενη αναγνώριση.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα της προσγειωμένης και παράλληλα γεμάτης ενθουσιασμό τακτικής της είναι το αυτοκίνητο της δοκιμής μας, το νέο Terramar.
Αν και η CUPRA ανέλαβε εξ αρχής την ηλεκτρική μετάβαση ολόκληρης της SEAT, τα στελέχη της ακολουθούν μία πολύ σοφή τακτική, που θα έπρεπε να είναι παράδειγμα και για τους υπόλοιπους στην Ευρώπη (ακόμα και μέσα στο ίδιο το γκρουπ) που μετρούν απώλειες κερδών και κλειστά εργοστάσια.
Η τακτική αυτή έχει δύο πόλους. Ο πρώτος είναι να κατασκευάζεις αυτοκίνητα με χαρακτήρα και προσωπικότητα. Και σε αυτό η CUPRA από την πρώτη στιγμή τα κατάφερε με τα χίλια.
Και ο δεύτερος πυλώνας είναι να ακούς τις ανάγκες του μέσου Ευρωπαίου αγοραστή, να μην είσαι εμμονικός με την ηλεκτροκίνηση και να δίνει στο κοινό αυτοκίνητα που απαντούν στις ανάγκες του σήμερα και όχι του 2035 (και βλέπουμε…).
Με απλά λόγια: η αγορά θέλει SUV με κινητήρες εσωτερικής καύσης, πρακτικότητα και χώρους, και πάνω από όλα σχεδιαστικό χαρακτήρα.
Υποδεχτείτε λοιπόν νέο Terramar, ένα -ακόμα- SUV της μεσαίας κατηγορίας με κινητήρες εσωτερικής καύσης και «συμβατικές» λύσεις, το οποίο -έστω και αν η CUPRA λέει ότι θα είναι το τελευταίο της πριν την ηλεκτροκίνηση- μάλλον θα μείνει στη ζωή για πολλά-πολλά χρόνια ακόμα.
Αυτό είναι το γενικότερο πλαίσιο μέσα στο οποίο τοποθετείται το Terramar. Και για όσους αναρωτιούνται τι νόημα έχει ένα ακόμα SUV μόλις επτά πόντους μακρύτερο από το ήδη εξαιρετικό Formentor (η γνήσια “ιταλική” στιγμή της κατηγορίας…), η απάντηση προφανώς έχει να κάνει με τις ανάγκες της αγοράς.
Ανάγκες που σχετίζονται με τους ακόμα μεγαλύτερους χώρους που προσφέρει το TerramarTerramar (ιδίως στο πορτ-μπαγκάζ), την ακόμα πιο ευφάνταστη σχεδίαση και βέβαια μία πιο premium διάσταση στην ποιότητα κατασκευής και κύλισης που το φέρνουν απέναντι σε μοντέλα όπως το αδελφό Audi A3 με το οποίο μοιράζεται την ίδια γραμμή παραγωγής στο εργοστάσιο του Ομίλου στην Ουγγαρία.
Σχεδιαστικά, ακολουθεί τις πιο πρόσφατες αισθητικές αντιλήψεις της μάρκας, με δάνεια και από τα ηλεκτρικά της. Το τελικό αποτέλεσμα στην περίπτωση του Terramar είναι άκρως εντυπωσιακό, με τη μάσκα σε σχήμα «μύτης καρχαρία» και τις μεγάλες εισαγωγές αέρα να δημιουργούν ένα αυτοκίνητο που «ψαρώνει» τους παρατηρητές και καθηλώνει με την παρουσία του.
Στοιχεία όπως τα ιδιαίτερα φωτιστικά σώματα με τα τριγωνικά μοτίβα και τους ιδιαίτερα ιδιαίτερους προβολείς LED Matrix Ultra (φοβερή η λειτουργία τους, κάνουν το νυχτερινό ταξίδι παιχνιδάκι) προσδίδουν επιπλέον χαρακτήρα και άμεση αναγνωρισιμότητα.
Στο πλάι το παιχνίδι με τις ακμές και τις επιφάνειες είναι ιδιαίτερα κολακευτικό και απίστευτα μοντέρνο. Κάτι που ισχύει και για το πίσω μέρος, με τη φωτιζόμενη μπάρα που ενσωματώνει το σήμα της εταιρείας και το μεγάλο diffuser να δίνουν μία σπορ και παράλληλα επιβλητική διάσταση το αυτοκίνητο.
Με μήκος στα 4,519 μέτρα και με μεταξόνιο στα 2,681 μέτρα, βρίσκεται στην καρδιά της κατηγορίας C των SUV έχοντας απέναντί του μερικά από τα μεγαλύτερα top-ten hits της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, ακόμα και μέσα στον ίδιο τον όμιλο.
Όμως το Terramar έχει το χάρισμα να διαφέρει, να ξεχωρίζει από κάθε γωνία και να δημιουργεί έντονα συναισθήματα σε όσους αναζητούν κάτι που θα τους διαφοροποιήσει από τις τυποποιημένες λύσεις ενός απλού και βαρετού οικογενειακού SUV.
Αυτή η διάσταση γίνεται ακόμα πιο εμφανής στο σαλόνι. Εκεί οι σχεδιαστές έχουν αφεθεί ακόμα πιο ελεύθεροι να δημιουργήσουν κάτι που να ξεφεύγει από την πεπατημένη. Η προσέγγιση της CUPRA βάζει και πάλι στο επίκεντρο τον οδηγό, «χτίζοντας» το εντυπωσιακό ταμπλό γύρω από αυτόν.
To σύμπλεγμα επιφανειών και υλικών εντυπωσιάζει, δημιουργώντας ένα «γλυπτό» γύρω από τους επιβάτες που κερδίζει πόντους και με την επιλογή των κορυφαίων υλικών και την premium αίσθηση που δημιουργεί.
Στοιχεία όπως οι αεραγωγοί στο χρώμα του χαλκού ή κάποιες «μεταλλικές» (στην πράξη πλαστικές) επιφάνειες στην κονσόλα, δημιουργούν ένα ιδιαίτερα μοντέρνο και ξεχωριστό περιβάλλον που κάνει την διαφορά απέναντι σε όλο τον πολύ πιο συμβατικό ανταγωνισμό.
Ξεχωριστής μνείας χρήζουν τα πανέμορφα μπάκετ καθίσματα αυτής της έκδοσης (ίσως από τα πιο όμορφα που υπάρχουν σε αυτοκίνητο παραγωγής αυτή την στιγμή), τα οποία εκτός από την αισθητική και τα βιώσιμα υλικά που χρησιμοποιούν, προσφέρουν εξαιρετική στήριξη και δημιουργούν τις ιδανικές συνθήκες για το οδηγοκεντρικό προφίλ του Terramar.
Το ψηφιακό περιβάλλον αποτελείται από έναν πίνακα οργάνων 10,25 ιντσών με πολλές δυνατότητες παραμετροποίησης και ένα πολύ εύχρηστο και ευδιάκριτο head up display. Και μία νέα οθόνη 12,9 ιντσών για το σύστημα infotainment, το οποίο έχει αποβάλλει αρκετές -αλλά όχι όλες- από τις δυστοκίες του πρόσφατου παρελθόντος.
Είναι πάντως πιο καλά οργανωμένο, πιο άμεσο, με πολύ πιο μοντέρνα widgets και γενικά πιο εύχρηστο, χωρίς όμως να έχει τελειοποιηθεί ακόμα.
Από εκεί και πέρα το Terramar διακρίνεται για την κορυφαία του ποιότητα, την premium διάσταση στην φιλοξενία των επιβατών (εντυπωσιάζουν οι δυνατότητες του εσωτερικού φωτισμού) και τους μεγάλους χώρους για τους επιβάτες.
Αν και τα ογκώδη εμπρός καθίσματα κλέβουν χώρο και γενικά υπάρχει μία λίγο «σκοτεινή» πρώτη αίσθηση, πολύ γρήγορα ανακαλύπτεις ότι δύο ψηλοί ενήλικες θα βολευτούν με άνεση στα πίσω καθίσματα, ενώ θα περισσέψει και χώρος για έναν λίγο αδύνατο (και κάπως υπομονετικό) τρίτο.
Τα πίσω καθίσματα μπορούν να μετακινηθούν κατά 15 εκατοστά στον εγκάρσιο άξονα, κάνοντας το σαλόνι ακόμα πιο χρηστικό. Πάντως λόγω της μεγαλύτερης μπαταρίας η οποία είναι τοποθετημένη στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου (όπου υπάρχει και το ρεζερβουάρ), το πορτ-μπαγκάζ του PHEV Terramar ξεκινά από τα μόλις 400 λίτρα (όταν η απλή βενζινοκίνητη έκδοση είναι στα 642 λίτρα).
Πρόκειται για έναν αναπόφευκτο συμβιβασμό που πρέπει να κάνει κάποιος που θα επιλέξει αυτή την έκδοση, αν και τα πράγματα δεν είναι τόσο δραματικά, ιδίως αν εκμεταλλευτεί κανείς με τον καλύτερο τρόπο το κανονικό σχήμα του χώρου φόρτωσης.
Περί εξοπλισμού, ψηφιακού και συστημάτων ασφαλείας, είναι μάλλον περιττό να πούμε ότι στα χρήματα που κοστίζει το PHEV Terramar και με τον ανταγωνισμό που έχει η κατηγορία του, είναι προφανές ότι δεν λείπει τίποτα. Μεταξύ αυτών και ένα εξαιρετικής πιστότητας ηχοσύστημα από την γνωστή Sennheiser.
Η CUPRΑ είναι το αγαπημένο τέκνο του γκρουπ VW, και ως εκ τούτου «ψωνίζει» από το επάνω ράφι των τεχνολογιών των Γερμανών, με ότι πιο σύγχρονο και εξελιγμένο έχει να επιδείξει αυτή την στιγμή η εταιρεία.
Σε ό,τι αφορά τους κινητήρες υπάρχουν αρκετές επιλογές, με εκκίνηση στα 1,5 λίτρα και τον γνωστό mild hybridi eTSI των 150 ίππων. Η έκδοση της δοκιμής μας ήταν η κορυφαία της σειράς, με το plug-in υβριδικό σύστημα στην έκδοση VZ.
Το ανανεωμένο υβριδικό σύστημα έχει ως κεντρική μονάδα τον κινητήρα των 1,5 λίτρων, των 177 ίππων ο οποίος συνδυάζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα 116 ίππων, για συνολική απόδοση 272 ίππων και 400 Νm ροπής.
Το ενδιαφέρον σε αυτό το νέο plug-in υβριδικό σύστημα είναι η μεγαλύτερη μπαταρία, των 19,7 kWh, η οποία επαρκεί για πάνω από 100 χιλιόμετρα αυτονομίας με βάση τον κύκλο WLTP. Η μπαταρία αυτή μπορεί να φορτίσει σε DC έως τα 50kW έχοντας on-board φορτιστή στα 11kW.
Το πακέτο των μηχανικών μερών συμπληρώνει ένα αυτόματο κιβώτιο DSG 7 σχέσεων, μία διαφορετική εκδοχή του πλαισίου MQB Evo με 10 χιλιοστά χαμηλότερη απόσταση από το έδαφος, ένα νέο πιο σπορ σετάρισμα των αναρτήσεων (με τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ DCC να δίνουν το παρών) και μεγάλους τροχούς που στην περίπτωσή μας φθάνουν τις 20 ίντσες με 40άρια ελαστικά.
Η συγκεκριμένη έκδοση έχει κάποια έξτρα χαρακτηριστικά που τονίζουν ακόμα περισσότερο τον σπορ χαρακτήρα του μοντέλου, όπως το έξτρα πρόγραμμα οδήγησης CUPRA που κάνει πιο βαρύ το τιμόνι και πιο άμεσες τις αλλαγές στο κιβώτιο (μαζί με έναν πολύ τεχνητό και μάλλον αχρείαστο ήχο από τα ηχεία), ενώ μπορεί να βγει εντελώς off το ESP.
Παράλληλα υπάρχει και η δυνατότητα για αναβάθμιση των φρένων με μεγαλύτερους δίσκους και υλικά τριβής από την γνωστή Akenobo.
Όσο για την κατανάλωση, τα πράγματα όπως συνήθως συμβαίνει με τα PHEV σχετίζονται με διάφορα σενάρια λειτουργίας. Αν για παράδειγμα η μπαταρία είναι πλήρως φορτισμένη, τα πρώτα χιλιόμετρα (περίπου 90 σε πραγματικές συνθήκες) γίνονται με μηδενική κατανάλωση βενζίνης.
Το νούμερο είναι αρκετά μεγάλο και μπορεί να καλύψει τις εβδομαδιαίες μεταφορικές ανάγκες μέσα στην πόλη, χωρίς να χρειαστεί κάποιος να επισκεφτεί το βενζινάδικο.
Με τη μπαταρία άδεια, ο τετρακύλινδρος των 1,5 λίτρων χρειάζεται κάπου μεταξύ 7,5-8 λίτρα/100 χλμ. σε νορμάλ συνθήκες οδήγησης, ενώ αν πιεστεί λίγο παραπάνω σε πιο σβέλτη οδήγηση θα πλησιάσει και τα 10 λίτρα/100 χιλιόμετρα. Κάτι μάλλον λογικό αν σκεφτούμε ότι η μπαταρία έχει σπρώξει το βάρος του αμαξώματος πάνω από τους 1,9 τόνους.
Στον δρόμο το Terramar είναι μία από εκείνες τις περιπτώσεις που από τα πρώτα χιλιόμετρα σου φέρνει αμέσως στο μυαλό τη φράση «θα το αγόραζα τώρα». Είναι ένας σχεδόν ιδανικός συνδυασμός μηχανολογικής φινέτσας, οδηγικής έξαψης και πολιτισμένης πρακτικότητας, που το κάνουν να προσαρμόζεται άμεσα και με κορυφαίο τρόπο σε ότι και αν του ζητήσεις.
Ταξιδεύει γρήγορα και με ένα αρχοντικό τρόπο, μαζεύοντας χιλιόμετρα με ακατάβλητη πυγμή, παραμένοντας cool και ιδιαίτερα αθόρυβο για τους επιβάτες.
Το υβριδικό σύστημα είναι ένα από τα καλύτερα (αν όχι το καλύτερο) των ημερών μας, κυρίως στον εντελώς smooth τρόπο με τον οποίο περνά από τη μία λειτουργία στην άλλη, χωρίς να υπάρχει η παραμικρή ένδειξη ότι κάτι αλλάζει.
Παρά τους 20άρηδες τροχούς και τα χαμηλοπρόφιλα ελαστικά είναι εξαιρετικά άνετο, με πολιτισμένη κύλιση και χωρίς να κουράζει τους επιβάτες.
Εντάξει, σε κάποια εγκάρσια σαμαράκια και ανωμαλίες η ανάρτηση θα κάνει αισθητή την παρουσία της, όμως αυτό γίνεται με έναν τρόπο αρκετά συγκροτημένο, που υπενθυμίζει στον οδηγό ότι έχει να κάνει με ένα πιο σπορ SUV και όχι με ένα βαρετό οικογενειακό μεταφορέα.
Αυτή η σπορ διάσταση γίνεται εμφανής όταν το Terramar βρεθεί σε κάποιους πιο απαιτητικούς δρόμους πέρα από την Εθνική Οδό. Εκεί η ανάρτηση αποκαλύπτει τις κορυφαίες ιδιότητές της, κρατώντας τις κλίσεις σε εξαιρετικά περιορισμένα επίπεδα, ενώ σε συνδυασμό με το ακλόνητο πλαίσιο δίνουν μία αίσθηση ασφάλειας (και παιχνιδιού, γιατί όχι;) στον οδηγό που θα αποφασίσει να πάει πιο σβέλτα.
Προφανώς ο όγκος και το βάρος δεν κρύβονται, και δεν γίνεται μεμιάς ένα hot-hatch για οδηγικές ακολασίες (το Formentor είναι πιο επικεντρωμένο σε αυτό). Όμως το DNA της CUPRA είναι πάντα εκεί, έτοιμο ανά πάσα στιγμή να σε προκαλέσει να ευχαριστηθείς «αλλιώς» μια διαδρομή με στροφές.
Σε αυτή την διάσταση του Terramar βοηθά τα μέγιστα το εξαιρετικό τιμόνι, που φέρνει ανόθευτη την πληροφορία για το που βρίσκονται οι τροχοί και τα data της στροφής. Ενώ και τα φρένα, παρά τα 1.900+ κιλά και το σύστημα ανάκτησης της ενέργειας είναι άμεσα και αποτελεσματικά.
Συνοψίζοντας, το CUPRA Terramar είναι μία ακόμα εξαιρετική στιγμή της ισπανικής μάρκας, η οποία βγάζει και πάλι προς τα έξω μία βιομηχανική και κατασκευαστική ορμή και ένα σχεδιαστικό κέφι που όμοιό του δεν υπάρχει σε ιστορικά ονόματα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Εντυπωσιακό και γεμάτο δυναμισμό στην σχεδίαση του αμαξώματος, έχει αυτό το «κάτι» που το κάνει να ξεχωρίζει από οτιδήποτε άλλο υπάρχει στην κατηγορία του. Κάτι που ισχύει και για τον τρόπο που κινείται στον δρόμο, όντας ένα μεσαίο-μεγάλο SUV που ξεπερνά τις προσδοκίες του όγκου του και μπορεί να προσφέρει στιγμές οδηγικής ευχαρίστησης σε όποιον το επιλέξει.
Η έκδοση της δοκιμής μας, με τα 50+ χιλιάρικα και την ουσιαστική premium αύρα της, προφανώς και δεν αφορά πολλούς από τους αγοραστές της εγχώριας αγοράς, πλην των εταιρικών χρηστών, οι οποίοι θα εκτιμήσουν ιδιαίτερα τα 100 και πλέον χιλιόμετρα της ηλεκτρικής αυτονομίας.
Η βασική έκδοση των 1,5 λίτρων με τους 150 ίππους είναι εκείνη που θα απασχολήσει το ελληνικό κοινό περισσότερο, και στην οποία θα επανέλθουμε σε προσεχή δοκιμή μας.
Πάντως, από τα όσα έχουμε δει μέχρι τώρα στην αντίστοιχη εφαρμογή του στο Formentor, το πολυτάλαντο mild hybrid μοτέρ του γκρουπ είναι κάτι παραπάνω από υπεραρκετό για τα δεδομένα της κατηγορίας. Οπότε όσοι έχουν ήδη «ψηθεί» από το Terramar της δοκιμής μας, μπορούν να προχωρήσουν άφοβα.
Εν κατακλείδι, η CUPRA συνεχίζει με σταθερότητα και σωστές κινήσεις την εξέλιξή της ως κυρίαρχο premium όνομα στα ευρωπαϊκά δεδομένα, έχοντας στην πυξίδα της την στροφή προς την ηλεκτροκίνηση ενώ την ίδια στιγμή πατά γερά τα πόδια της στο έδαφος και νοιάζεται για τις ΣΗΜΕΡΙΝΕΣ ανάγκες των καταναλωτών.
Το Terramar είναι η καλύτερη απόδειξη όλων των παραπάνω. Και πάνω από όλα ένα αυτοκίνητο που συνδυάζει τις καλύτερες στιγμές της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, πριν η ίδια μπερδέψει τα πόδια της και σκοντάψει σε καλώδια και πρίζες. Η ηλεκτροκίνηση μπορεί να περιμένει. Το Terramar και η CUPRA είναι εδώ.
Τεχνικά χαρακτηριστικά: CUPRA Terramar 1.5 TSI e-Hybrid
Κινητήρας: Τετρακύλινδρος, 1.498 cc
Ισχύς: 177 PS/ 5.500-6.000 rpm
Pοπή: 250 Nm/ 1.500-4.000 rpm
Ισχύς ηλεκτροκινητήρα: 116 PS/2.200-4.500 rpm
Ροπή ηλεκτροκινητήρα: 330 Nm 0-2.250 rpm
Συνδυαστική ισχύς: 272 PS/4.750-6.500 rpm
Συνδυαστική ροπή: 400 Νm/850-4.750 rpm
Μπαταρία: 19,7 kWh
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 7,3 sec
Τελική ταχύτητα: 215 km/h
Μέση κατανάλωση εργοστασιακή / δοκιμής: (0,4-0,5) 5,7 lt/100 km / 7,8 lt/100 km
Εκπομπές CO2: 9-12 gr/km
Διαστάσεις (Μ/Π/Y): 4.519/ 1.863/ 1.584 mm
Μεταξόνιο: 2.681 mm
Βάρος: 1.904 kg
Χώρος αποσκευών: 400-490 λίτρα
Τιμή: Από 50.990 ευρώ