Δοκιμή: Cupra Tavascan VZ 340 PS 77 KWh 4WD
ΔΟΚΙΜΕΣΔοκιμή: Cupra Tavascan VZ 340 PS 77 KWh 4WD
ΔΟΚΙΜΕΣΑυξάνεστε, πληθύνεστε και κυριεύστε στην αρένα των σπορ ηλεκτρικών, είπε η Cupra. Όπερ και εγένετο.
Η απαρχή για την Cupra έγινε με τα Leon και Formentor που κυκλοφορούν εδώ και κάμποσα χρόνια, με το Terramar να κοντοζυγώνει από το νέο έτος. Όσον αφορά τα αμιγώς ηλεκτρικά, το πρώτο της ισπανικής εταιρίας ήταν το Born και τώρα το Tavascan με το newsauto να είναι το πρώτο δημοσιογραφικό μέσο που το δοκιμάζει σε ελληνική άσφαλτο.
WHAT CAR
Πείτε το κουπέ SUV, πείτε το crossover…
…το δεύτερο ηλεκτρικό μοντέλο των Ισπανών ζυμώνεται εδώ και πάνω από μία τριετία, από όταν είχε παρουσιαστεί ως concept. Στη συνέχεια σχεδιάστηκε/ εξελίχθηκε στη Βαρκελώνη, ξεκίνησε να κατασκευάζεται στην Κίνα και αφότου το οδηγήσαμε στην Ισπανία, το Tavascan είναι πλέον διαθέσιμο στη χώρα μας.
Μπορεί να ακούγεται ολίγον «κλισεδιάρικο», αλλά από κοντά το Tavascan με το μεταμοντέρνο ντιζάιν φαίνεται ακόμη πιο εντυπωσιακό από ότι στις φωτογραφίες. Καταρχήν, είναι ο επιβλητικός του όγκος καθώς σε μήκος φτάνει τα 4,644 μέτρα, σε πλάτος τα 1,861 και σε ύψος τα 1,597.
Σε σχέση με το αδερφάκι του, το VW ID.4, είναι πιο μεγάλο κατά 6 εκατοστά, πιο φαρδύ κατά σχεδόν 1 εκατοστό, αλλά και πιο χαμηλό κατά 4,3 εκατοστά. Κάτι που ενισχύει το κουπέ SUV στιλ, με το έντονο σβήσιμο προς τα πίσω, το οποίο προσδίδει μία κοψή δυναμική παραπέμποντας σε άλλα ηλεκτρικά με παρόμοιο στιλ, όπως είναι το Skoda Enyaq Coupe. Ή το VW ID.5
Από το εντυπωσιακό σύνολο του Tavascan το βλέμμα πέφτει στη μεγάλη μάσκα με τις μεγάλες εισαγωγές αέρα (που σε ένα βαθμό δροσίζει τα ηλεκτρονικά ισχύος και τη μπαταρία), στο φωτιζόμενο λογότυπο της Cupra και τους LED προβολείς με το τριγωνικό μοτίβο.
Γενικότερα, το σουλούπι του Tavascan είναι ψαρωτικό βγάζοντας μία επιθετικότητα, από τις τεράστιες ζάντες 21 ιντσών με τις πινελιές χαλκού έως το πίσω μέρος με τα πιο λεπτά φωτιστικά σώματα και το ενσωματωμένο, επίσης φωτιζόμενο λογότυπο με τη φωτεινή μπάρα.
Η διαφορετικότητα του Tavascan, τουλάχιστον σε σχέση με το ID.4, πνέει διάχυτη και στο εσωτερικό με την space κεντρική, διαμπερή κονσόλα που μοιάζει σα γέφυρα από διαστημόπλοιο των Κλίνγκον και που εκτείνεται στο μέσο του ταμπλό. Είναι πράγματι εντυπωσιακή δίνοντας μια διαφορετική διάσταση σε ένα διάκοσμο με έντονα πλαϊνά που μία αλά Enterprise αύρα.
Στην κορυφή φιλοξενεί μια μεγάλη οθόνη αφής 15 ιντσών που είναι η μεγαλύτερη που έχουμε δει σε ένα Cupra «τρέχοντας» στο γνωστό μενού με τα υπομενού να απαιτούν ένα χρόνο εξοικείωσης για να τα μάθεις. Όσο για τους slider διακόπτες του κλιματισμού και της έντασης του ήχου, απλά πρέπει να τους μάθεις.
Ο οδηγός έχει μπροστά του ένα πολύ ωραίο στη λαβή του βολάν με τα χαρακτηριστικά δύο μπουτόν: αυτό του Drive (για τα προφίλ Range, Comfort, Performance, Cupra, Individual και Traction) και εκείνο με το logo της μάρκας για άμεση εναλλαγή του Cupra με την τελευταία επιλογή (π.χ. από Cupra σε Comfort, από Cupra σε Range κ.α.).
Ωστόσο, θα προτιμούσα τους φυσικούς διακόπτες (όπως στο Cupra Leon) αντί για τους απτικούς. Ακόμη πιο μπροστά υπάρχει μια μικρότερη οθόνη 5,3 ιντσών που λειτουργεί ως πίνακας οργάνων προσφέροντας όλες τις πληροφορίες που χρειάζεται κανείς, ενώ πολύ βολικό είναι και το head-up display.
Η space σχεδίαση αποτυπώνεται ακόμη και στα σπορ καθίσματα με την εξαιρετική πλευρική στήριξη και την πολύ καλή εργονομική τους ανατομία. Παρόλο που η οροφή έχει ένα έντονο σβήσιμο προς τα πίσω, ο αέρας για τα κεφάλια των πίσω είναι μεγάλος.
Ταυτόχρονα, η απόσταση για τα γόνατά τους φτάνει και περισσεύει. Σημειώστε δε ότι το πορτμπαγκάζ προσφέρει 540 λίτρα, αλλά απουσιάζει ο… φίλος μας ο frunk (ένας χώρος μπροστά).
Συμπερασματικά, κάποιοι θα βρουν το εσωτερικό του Tavascan συγκλονιστικά ενδιαφέρον, κάποιοι περίπλοκο και φλύαρο. Όπως και να έχει υπάρχουν όλες οι τεχνολογικές ανέσεις, πολυάριθμα συστήματα υποβοήθησης αλλά και πολλές πρακτικές λύσεις και χώροι για μικροαντικείμενα.
Όσο για την ποιότητα της κατασκευής, υπάρχουν πολλά μαλακά πλαστικά και γενικότερα εξαιρετικό φινίρισμα κατά τα γερμανικά πρότυπα σε Audi επίπεδα.
Το Tavascan είναι διαθέσιμο στη χώρα μας σε δύο εκδόσεις. Στη βασική πισωκίνητη Endurance με ένα ηλεκτρομοτέρ 286 ίππων και στην τετρακίνητη VZ με τα δύο μοτέρ (109 ίππων μπροστά + 286 ίππων πίσω) που συνδυαστικά αποδίδουν 340 ίππους.
Και οι δύο εκδόσεις έχουν μία μπαταρία 82 kWh (καθαρή χωρητικότητα 77 kWh) προσφέροντας μία αυτονομία στα 568 και 521 χιλιόμετρα, αντίστοιχα. Στάνταρ είναι ο OBC (εσωτερικός φορτιστής) των 11 kW όταν η DC ταχυφόρτιση υποστηρίζει μέχρι και 135 kW. Προαιρετική είναι η αντλία θερμότητας.
Όπως είπαμε το Tavascan είναι στενός συγγενής του ID.4 και κατ’ επέκταση των περισσοτέρων ηλεκτρικών του VW Group (π.χ. Audi Q4 e-tron, VW ID.5, Skoda Enyaq κ.α.) που βασίζονται στην MEB πλατφόρμα.
Έτσι, η πίσω ανάρτηση έχει πολλαπλούς συνδέσμους, ενώ τα πίσω φρένα είναι ταμπούρα μιας και θεωρητικά στα ηλεκτρικά συνδράμει η λειτουργία της ανάκτησης χωρίς να επιβαρύνεται ο πίσω άξονας πέδησης.
Όσο για τις επιδόσεις τα 0-100 χλμ./ώρα ολοκληρώνονται σε 6,8 και 5,5 δευτερόλεπτα αντίστοιχα, με την τελική και στις δύο εκδόσεις να τερματίζει στα 180 χλμ./ώρα.
Κρατήστε τα νούμερα για το VΖ…
…μιας και αυτής της έκδοσης είναι το αυτοκίνητο της δοκιμής μας. Εννοείται ότι δεν χρειάζεται να έχετε ικανότητες μάντη για να υποθέσετε πόσο γρήγορο είναι το Tavascan στην ευθεία. Ή το πόσο ποιοτική είναι η εικόνα που αποκομίζεις στον ανοιχτό δρόμο και το πόσο ήσυχο είναι γενικότερα ως αυτοκίνητο στο ρολάρισμα του.
Αυτό όμως που κάνει εντύπωση είναι το πόσο καλοστημένο είναι και το πόσο ευχάριστα δεμένο -όχι σφιχτό- στήσιμο έχει, έτσι ώστε όλος αυτός ο όγκος των 2,3 τόνων να μη «πλαδαριάζει» στις στροφές και σε κάθε του ταλάντωση.
Κάτι που λίγο-πολύ περιμένεις από αυτοκίνητο που καλείται να ανταποκριθεί στις Cupra προσδοκίες σου, έχοντας πάντα υπόψη ότι μιλάμε για ένα μεγάλο κουπέ-SUV που έχει ένα πολύ επικοινωνιακό και άμεσο σε πληροφόρηση τιμόνι.
Τα φρένα στέκονται στο ύψος των περιστάσεων, ωστόσο θα μπορούσαν να μην έχουν πίσω ταμπούρα αλλά δίσκους για υψηλότερη αντοχή στη συνεχόμενη γρήγορη οδήγηση. Σε αυτή την περίπτωση το πεντάλ αποκτά μία ακόμη πιο μαλακή, σπογγώδη αίσθηση.
Όσο για την άνεση εδώ το ρόλο τους έχουν και τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ (στάνταρ στην AWD έκδοση) που στο πρόγραμμα Comfort μαλακώνουν την ανάρτηση για καθημερινή χρήση με υψηλά επίπεδα άνεσης. Στο Sport σφίγγουν για βέλτιστο κράτημα και με το Tavascan να περνά σα βέλος από τις στροφές, όσο τουλάχιστον μπορεί ένα ευτραφές ηλεκτρικό.
Πιέζοντας απότομα το γκάζι σε γλιστερή άσφαλτο θα νιώσεις τη δύναμη του πολύ ισχυρότερου πίσω ηλεκτροκινητήρα και την ουρά να προσπαθεί να ανοίξει την τροχιά της. Κάτι που δύσκολα μπορεί να συμβεί σε καλή άσφαλτο. Αλλά μέχρι εκεί αφού η οποιαδήποτε τάση υπερστροφής ή υποστροφής καταπνίγεται στη γένεσή της από τα διακριτικά στη λειτουργία τους ηλεκτρονικά.
Ευτυχώς, η απόδοση της ισχύος δεν είναι ενοχλητικά ακαριαία και αποδίδεται όσο ομαλά γίνεται για ένα twin-motor ηλεκτρικό με 340 άλογα. Για να το πω με άλλα λόγια, δεν υπάρχει αυτό το υπερβολικό kick φαινόμενο που είναι σα να τρως κλωτσιά από πίσω, όπως για παράδειγμα σε ένα Tesla Model Y.
Αμιγώς one pedal λειτουργία δεν υπάρχει, αλλά ακόμη και η γνωστή B επιλογή από το λεβιέ κίνησης κάνει καλά τη δουλειά της. Εναλλακτικά η ένταση της ανάκτησης ενέργειας προσαρμόζεται σε τρία στάδια από τα paddles στο τιμόνι. Ακόμη και έτσι μπορεί να οδηγήσεις άνετα με το ένα πεντάλ.
Πάντως, κάτι που αξίζει να πούμε είναι ότι ο ρυθμός της επιτάχυνσης είναι πολύ πιο έντονος στις χαμηλότερες ταχύτητες, δίνοντας την εντύπωση πως υπάρχουν παραπάνω από 340 άλογα. Στις υψηλότερες αυτός ο ρυθμός ατονεί σταδιακά, κάτι που χαρακτηρίζει τα περισσότερα μεγάλα ηλεκτρικά SUV.
Σχετικά με την κατανάλωση τα εργοστασιακά νούμερα μπορούν να επιβεβαιωθούν αφού με μια μέση κατανάλωση στις 20 kWh/100 χλμ. η αυτονομία βρίσκεται πάνω-κάτω στα 500 χιλιόμετρα. Αξιοσημείωτο είναι ότι η κατανάλωση παραμένει σε σχετικά χαμηλά επίπεδα και στο ταξίδι, κάτι που εν μέρει οφείλεται και στο καλό αεροδυναμικό συντελεστή (Cd 0,26). Αντίθετα, όταν το πατήσεις ξεπερνά εύκολα τις 25 kWh/100 χλμ.
Στο δια ταύτα…
… το Tavascan είναι ένα από τα πιο ενδιαφέροντα, μεγάλα ηλεκτρικά αυτοκίνητα για όποιον δίνει προτεραιότητα στο σπορ στοιχείο, χωρίς γίνονται συμβιβασμοί στον τομέα της άνεσης. Λόγω της φύσης του ως ένα βαρύ ηλεκτρικό και σε σχέση με ένα συμβατικό SUV ανάλογου μεγέθους, ακόμη και για ένα Cupra υπάρχουν λογικοί περιορισμοί από τους νόμους της φυσικής.
Ακόμη και έτσι, όμως, ο οδηγός ενός Tavascan έχει κάθε λόγο να χαμογελάει την ώρα που φορτίζει και να ανυπομονεί για την επόμενη βόλτα!
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ – Cupra Tavascan VZ 30 PS 77 KWh 4WD
Συνδυαστική ισχύς/ ροπή: 340 PS / 679 Nm
Ισχύς ηλεκτροκινητήρα εμπρός/ πίσω: 109 PS / 286 PS
Ροπή ηλεκτροκινητήρα εμπρός/ πίσω: 134 Nm / 545 Nm
Χωρητικότητα μπαταρίας: 82,0 kWh (net: 77 kWh)
On board φορτιστής: 11 kW (AC), 240 kW (DC)
Μετάδοση: Στους τέσσερις τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο 1 σχέσης
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 5,5 sec
Τελική ταχύτητα: 180 km/h
Μεικτή κατανάλωση εργοστασιακή, δοκιμής: 16,5 kWh/100 km, 18-20 kWh/100 km
Αυτονομία εργοστασιακή, δοκιμής: 521 / 460-500 χλμ.
Βάρος: 2.273 kg
Διαστάσεις (ΜxΠxΥ): 4.644 × 1.861 × 1.597 mm
Μεταξόνιο: 2.766 mm
Χώρος αποσκευών: 540 lt
Τιμή (με επιδότηση): από 60.990€ (από 51.990€ με την κρατική επιδότηση)