Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Τι θα μπορούσαμε να κάνουμε για ένα μέλλον γεμάτο ηλεκτρικά αυτοκίνητα;

Ελλάδα 14:26
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Τι θα μπορούσαμε να κάνουμε για ένα μέλλον γεμάτο ηλεκτρικά αυτοκίνητα;

ΝΕΑ

Τι θα μπορούσαμε να κάνουμε για ένα μέλλον γεμάτο ηλεκτρικά αυτοκίνητα;

ΝΕΑ

Το όραμα του μελλοντικού τρόπου μετακίνησης που θα βασίζεται στην ηλεκτροκίνηση μπορεί να γίνει εφικτό αρκεί να γίνουν κάποιες ουσιαστικές κινήσεις.

Advertisement
Advertisement

«Δε θα αγοράσω ποτέ ξανά αυτοκίνητο με βενζίνη. Δεν υπάρχει γυρισμός». Αυτή είναι η φράση που βγαίνει από τα χείλη εκατομμυρίων Νορβηγών όταν τους τίθεται το ερώτημα αν θα εγκατέλειπαν τα ηλεκτρικά τους αυτοκίνητα για να επιστρέψουν σε ένα βενζινοκίνητο. Βλέπετε, η σκανδιναβική χώρα έχει καταφέρει κάτι ιδιαίτερα εντυπωσιακό στον τομέα της ηλεκτροκίνησης καθώς αποτελεί μία από τις ελάχιστες παγκοσμίως που πλησιάζει το 100% στη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση σε όλες τις μορφές μετακίνησης.

Αυτό που έκανε η Νορβηγία και τελικά θα πετύχει την απόλυτη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση το 2025 (μέχρι και τα επιβατικά της πλοία είναι ηλεκτρικά) ήταν να έχει όραμα και αποφασιστικότητα. Από εκεί και πέρα, αν θέλουμε κι εμείς εδώ στην Ελλάδα να κοιτάξουμε το μέλλον στα μάτια και να πετύχουμε ουσιαστική μείωση των εκπομπών ρύπων, ώστε να βελτιώσουμε σημαντικά την ποιότητα της ζωής μας, είναι να ακολουθήσουμε τα πετυχημένα παραδείγματα άλλων κρατών.

Στην Ελλάδα, παρότι η ηλεκτροκίνηση προχωράει με γρήγορο βηματισμό, ωστόσο προβληματισμοί και αμφιβολίες γύρω από διάφορα θέματα, δυσκολεύουν την επιτάχυνση των ρυθμών διείσδυσης της. Είναι επομένως επιτακτική ανάγκη, προκειμένου να πειστούν οι πολίτες να προχωρήσουν σ’ αυτήν, να ξεδιαλύνουμε την θολή εικόνα γύρω από την ηλεκτροκίνηση και φυσικά να αναδείξουμε τα πολλαπλά οφέλη της.

Advertisement
Advertisement

Ωστόσο, τα παραπάνω απαιτούν δυναμικότερη παρέμβαση της Πολιτείας με μεσομακροπρόθεσμο σχεδιασμό και χορήγηση γενναίων κινήτρων στον πολίτη, προκειμένου να γίνει ακόμη πιο δελεαστική η απόκτηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου για κάθε οικογένεια.

Ένα τέτοιο παράδειγμα θα μπορούσε να είναι η μείωση της τιμής των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μέσω σημαντικών επιδοτήσεων και φορολογικών κινήτρων. Θα πρέπει να φτάσουν σε επίπεδο τιμών τα αντίστοιχα βενζινοκίνητα και αν είναι δυνατό να γίνουν πιο φτηνά.

Αυτό προϋποθέτει μεγάλη προσπάθεια από την εκάστοτε κυβέρνηση – προγράμματα επιδοτήσεων όπως το Κινούμαι Ηλεκτρικά θα διευκόλυναν την απόφαση για αγορά ηλεκτρικού οχήματος – όπως ήδη ανακοινώθηκε  μεγαλύτερη επιδότηση από ποτέ  δίνει το Κινούμαι Ηλεκτρικά 3 για την αγορά ηλεκτρικού αυτοκίνητου και τέτοια προγράμματα δεν πρέπει να σταματήσουν. Στο νέο πρόγραμμα Κινούμαι Ηλεκτρικά 3 στην Ελλάδα υπάρχουν ακόμα περισσότερα οφέλη για τον αγοραστή ηλεκτρικού οχήματος, όπως μέριμνα για επιδότηση έξυπνου φορτιστή, επιβράβευση απόσυρσης οχήματος και επιδότηση για εταιρείες σε οχήματα και φορτιστές.

Advertisement

Εκτός από την απόκτηση του ηλεκτρικού αυτοκινήτου, θα πρέπει να υπάρχουν φορολογικά κίνητρα και για το… μετά.

Η μείωση του φόρου εισοδήματος μέσω μιας έκπτωσης σε περίπτωση απόκτησης ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι π.χ. ένα από τα μέτρα που θα μπορούσαν να ισχύσουν. Κίνητρο επίσης θα μπορούσε να είναι η χορήγηση δανείων με χαμηλότερο επιτόκιο και γρήγορες διαδικασίες για τη χρηματοδότηση της αγοράς ηλεκτρικού αυτοκινήτου.

Advertisement

Ταυτόχρονα ο κάτοχος ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα πρέπει να απολαμβάνει και άλλα οφέλη όπως να μπορεί να κινηθεί χωρίς περιορισμό στο κέντρο της πόλης, να έχει ελεύθερη στάθμευση σε κάθε σημείο της πόλης και να μην πληρώνει διόδια.

Όλα τα παραπάνω ωστόσο θα ισχύσουν μέχρι να επιτευχθεί η μετάβαση καθώς είναι αρκετά κοστοβόρα για ένα κράτος. Μόλις τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα γίνουν η βασική επιλογή και όχι η εξαίρεση τότε οι παροχές θα μπουν σε φάση μείωσης.

Το δεύτερο και ίσως πιο σημαντικό δομικό στοιχείο που πρέπει να δημιουργηθεί είναι η υποδομή ενός εκτεταμένου δικτύου φόρτισης. Αυτό περιλαμβάνει τόσο την κρατική δράση όσο και την ιδιωτική πρωτοβουλία στην οποία θα πρέπει να δοθούν τα κατάλληλα κίνητρα να αναπτύξει τις δράσεις της. Το πρώτο όμως που πρέπει να γίνει είναι το κράτος να φροντίσει να κατασκευάσει τις βασικές υποδομές (σταθερό δίκτυο ενέργειας με την κατάλληλη επάρκεια) προκειμένου από εκεί και πέρα οι εταιρίες να μπορούν να φτιάξουν σταθμούς φόρτισης.

Advertisement

Αυτό περιλαμβάνει σταθμούς ταχείας φόρτισης σε αστικές περιοχές, κατά μήκος των αυτοκινητοδρόμων και σε οικιστικές γειτονιές. Κάπου εδώ έρχεται να προστεθεί η ιδιωτική πρωτοβουλία που αφορά κυρίως τις επιχειρήσεις. Μπορεί να έχουν γίνει προσπάθειες ακόμα και στη χώρα μας να ενισχυθούν οι επιχειρήσεις για να υπάρξει αυτό που λέμε «φορτίζω παντού», αλλά αυτό από μόνο του δεν φτάνει.

Οι επιδοτήσεις και τα κίνητρα στις επιχειρήσεις πρέπει να κλιμακωθούν και να ανταποκριθούν στους στόχους που έχουν τεθεί προκειμένου να υπάρξει σοβαρό αποτέλεσμα. Άλλωστε δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι μόνο μια εύκολη και αποτελεσματική συνθήκη φόρτισης στην απλή καθημερινότητα είναι αυτή που θα ολοκληρώσει το εγχείρημα. Αυτή την ευκολία και αμεσότητα μπορούν να τη δώσουν οι ιδιωτικές επιχειρήσεις αρκεί να τους ανοίξει ο σωστός επενδυτικός δρόμος.

Παράλληλα, θα χρειαστεί να δοθούν κίνητρα ή επιδοτήσεις για την εγκατάσταση σταθμών φόρτισης στο σπίτι, κάνοντάς το πιο βολικό για τους χρήστες να φορτίζουν τα οχήματά τους. Άλλωστε έχει αποδειχτεί ότι το 90% των ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη φορτίζεται στο σπίτι, κάτι που είναι και οικονομικό και πρακτικό για τον χρήστη.

Με ένα ολοκληρωμένο δίκτυο φόρτισης εξαλείφεται το άγχος της αυτονομίας, που είναι αυτήν τη στιγμή το πιο σημαντικό πρόβλημα μαζί με το κόστος απόκτησης. Τα γνωστά μας πρατήρια βενζίνης θα πρέπει να αλλάξουν τον τρόπο προσέγγισης των παροχών στις υπηρεσίες τους. Γεμίζοντας ένα πρατήριο με ηλεκτρικούς φορτιστές και όχι με αντλίες βενζίνης μπορεί να μειώσει το κέρδος από τα καύσιμα, αλλά θα αυξήσει το κέρδος από τις υπόλοιπες υπηρεσίες.

Ένα απλό παράδειγμα είναι ότι ο χρήστης του φορτιστή θα καθίσει τουλάχιστον 20-30 λεπτά στο σημείο. Αυτό σημαίνει ότι αν του παρέχεις τις κατάλληλες υπηρεσίες εστίασης και αγοράς προϊόντων, τότε σίγουρα θα βγει κερδισμένος ο κάτοχος της επιχείρησης. Με λίγα λόγια, θα πιεις το καφέ σου, θα φας ένα γεύμα, θα διαβάσεις και θα δουλέψεις αν ο χώρος είναι κατάλληλος.

Παράλληλα, με την ανάπτυξη των υποδομών και τα οικονομικά κίνητρα, όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς θα πρέπει να προχωρήσουν σε ένα κοινό πρόγραμμα ευαισθητοποίησης και εκπαίδευσης των πολιτών. Καλό είναι να οργανωθούν εκδηλώσεις όπου όλοι οι οδηγοί θα μπορούν να δοκιμάσουν την εμπειρία της οδήγησης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Η άμεση εμπειρία μπορεί να βοηθήσει στην εξάλειψη των ανησυχιών για την απόδοση και την αυτονομία.

Ακόμα ένας τομέας που θα πρέπει να αναπτυχθεί και να χρηματοδοτηθεί είναι η έρευνα και εξέλιξη πάνω στην τεχνολογία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και των δικτύων φόρτισης. Τα ελληνικά πανεπιστήμια σίγουρα θα μπορούσαν να πρωτοστατήσουν σε αυτόν τον τομέα πάντα με τις κατάλληλες χρηματοδοτήσεις και να συνεργαστούν με μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες προκειμένου να μπουν δυναμικά στην κατασκευή εξαρτημάτων και την εξέλιξη τεχνολογιών.

Σε μια Ελλάδα με οργανωμένο σχέδιο το όραμα της ηλεκτροκίνησης κάθε άλλο παρά ανέφικτο είναι. Με τις κατάλληλες κινήσεις, τη σωστή οργάνωση και φυσικά την πλήρη στήριξη του κράτους το σχέδιο μπορεί να πετύχει. Το μόνο που χρειάζεται είναι αποφασιστικότητα και οι πολίτες σίγουρα τότε θα ακολουθήσουν.