Sea2Sea: Παίρνει μπροστά το έργο που αφήνει στην απέξω την Τουρκία
ΝΕΑ
Η Ε.Ε. «ξεπαγώνει» το γεωστρατηγικής σημασίας project που ενώνει Αιγαίο και Μαύρη Θάλασσα, χωρίς την εμπλοκή της Τουρκίας
Στην ευρωπαϊκή ατζέντα επιστρέφει δυναμικά το σιδηροδρομικό έργο Sea2Sea, που φιλοδοξεί να μετατρέψει τη Βόρεια Ελλάδα και τη Βουλγαρία σε κεντρικούς εμπορευματικούς κόμβους της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Το έργο, το οποίο ουσιαστικά παρακάμπτει τα Στενά του Βοσπόρου, φαίνεται πως εντάσσεται πλέον στις νέες προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο πλαίσιο της αμυντικής κινητικότητας και του δόγματος Rearm.
WHAT CAR
Σύμφωνα με ανώτατες πηγές της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, το Sea2Sea αποκτά εκ νέου γεωπολιτικό βάρος, καθώς προσφέρει έναν ασφαλή και ανεξάρτητο χερσαίο διάδρομο μεταφορών μεταξύ Αιγαίου και Μαύρης Θάλασσας. Με την απευθείας σύνδεση των λιμανιών της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης με το βουλγαρικό λιμάνι του Μπουργκάς και τον ρουμανικό κόμβο του Ρούσε, δημιουργείται ένας νέος σιδηροδρομικός άξονας με ευρωπαϊκή σφραγίδα και μακροπρόθεσμα στρατηγικά οφέλη.
Παρότι το project είχε υποστηριχθεί και στο παρελθόν, η έλλειψη συνολικής διακρατικής συμφωνίας με Βουλγαρία και Ρουμανία είχε «φρενάρει» την υλοποίησή του. Πλέον, σε κεντρικό επίπεδο, υπάρχει η πρόθεση για πολιτική επανεκκίνηση, με πιθανή την έναρξη συνομιλιών μεταξύ των κρατών-μελών, ώστε να εξασφαλιστεί χρηματοδότηση και να δρομολογηθεί η τελική φάση υλοποίησης.

Από ελληνικής πλευράς, το Υπουργείο Υποδομών έχει ήδη εξασφαλίσει χρηματοδότηση ύψους 186 εκατ. ευρώ από το CEF II για το τμήμα Ορμένιο–Πύθιο, ενώ εξετάζεται η υποβολή νέου αιτήματος για το υπόλοιπο τμήμα έως την Αλεξανδρούπολη. Παράλληλα, βρίσκεται σε εξέλιξη ο σχεδιασμός για τη νέα γραμμή Νέα Καρβάλη–Τοξότες Ξάνθης, η οποία αποτελεί τμήμα της λεγόμενης Σιδηροδρομικής Εγνατίας.
Η πλήρης ενεργοποίηση της διαδρομής Αλεξανδρούπολη–Μπουργκάς–Ρούσε ανοίγει επίσης νέες δυνατότητες σύνδεσης με την Ουκρανία, καθιστώντας το Sea2Sea έναν κρίσιμο διάδρομο εμπορευμάτων από τη Νοτιοανατολική Ευρώπη προς τη βορειοανατολική πτέρυγα της Ε.Ε.
Το έργο φέρνει πολλαπλασιαστικά οφέλη για την Ελλάδα, με την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού άξονα Θεσσαλονίκη–Αλεξανδρούπολη–Ορμένιο, την τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας. Επιπλέον, προσφέρει μια βιώσιμη εναλλακτική στην εφοδιαστική αλυσίδα, περιορίζοντας την εξάρτηση από τα τουρκικά Στενά και ενισχύοντας τον ρόλο της Ελλάδας στον ευρωπαϊκό χάρτη των logistics.