Πώς η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία «έπνιξε» τη Northvolt
ΝΕΑΟι αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης θέλουν μπαταρίες για τη μετάβασή τους στην ηλεκτροκίνηση, όμως δεν είναι τόσο αποφασιστικές όσο πρέπει, με δυσάρεστες επιπτώσεις.
Σε επίσημη ανακοίνωσή τους τα στελέχη της σουηδικής Northvolt γνωστοποίησαν ότι η εταιρεία παραγωγής μπαταριών για αμιγώς ηλεκτροκίνητα μοντέλα κηρύσσει πτώχευση, εξαιτίας των χρεών της που σωρεύτηκαν το τελευταίο χρονικό διάστημα.
WHAT CAR
Όπως έγινε γνωστό, ο Σουηδός κατασκευαστής έχει χρέη που φτάνουν τα 5,84 δισεκατομμύρια δολάρια (περίπου 5,57 δισεκατομμύρια ευρώ, τρέχουσα συναλλαγματική ισοτιμία), όταν η ρευστότητά του φτάνει μόλις τα 30 εκατομμύρια δολάρια (περίπου 28,6 εκατομμύρια ευρώ, τρέχουσα συναλλαγματική ισοτιμία). Το ποσό αυτό επαρκεί για να συνεχίσει τη λειτουργία της μόνο για μία εβδομάδα.
Έτσι, τα στελέχη της αναγκάστηκαν να υποβάλλουν αίτηση προστασίας από τους πιστωτές της υπαγόμενοι στο Άρθρο 11 του Πτωχευτικού Κώδικα των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής.
Ωστόσο, δήλωσαν ότι Northvolt θα συνεχίσει τη δραστηριότητά της καθόλη τη διάρκεια της διαδικασίας. Επίσης, είναι αισιόδοξοι ότι είναι δυνατόν να ανακάμψει η εταιρεία μέχρι το τέλος Μαρτίου του 2025.
Ο Πίτερ Κάρλσον, ο τέως Διευθύνων Σύμβουλός της ο οποίος παραιτήθηκε από τη θέση του, δήλωσε σχετικά: «Πιστεύουμε ακράδαντα στην ικανότητα της Northvolt να ξεπεράσει αυτή την δύσκολη περίοδο. Η αναδιοργάνωση μέσω της υπαγωγής μας στο Άρθρο 11 θα προσφέρει σταθερότητα για την αντιμετώπιση αυτής της δύσκολης κατάστασης».
Μία από τις βασικές αιτίες που η Northvolt έφτασε σε αυτή τη δύσκολη κατάσταση επιχειρηματικά είναι το γεγονός ότι κάποιες από τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες ακύρωσαν την παραγγελία τους για μπαταρίες που είχαν δώσει στη σουηδική εταιρεία.
Για παράδειγμα, τον περασμένο Ιούνιο η BMW ακύρωσε την παραγγελία της αξίας δύο δισεκατομμυρίων δολαρίων (περίπου 1,91 δισεκατομμύρια ευρώ, τρέχουσα συναλλαγματική ισοτιμία).
Επίσης, η Volkswagen, η οποία είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος της Northvolt με ποσοστό 21%, υπαναχώρησε από τη χρηματοδότηση ποσού 330 εκατομμυρίων δολαρίων (περίπου 315 εκατομμύρια ευρώ, τρέχουσα συναλλαγματική ισοτιμία), αυξάνοντας το πρόβλημα.
Η Northvolt αναγκάστηκε να απολύσει περίπου το ένα τέταρτο του εργατικού δυναμικού της πριν προσφύγει για προστασία από τους πιστωτές της. Ο Κάρλσον δήλωσε ότι χρειάζονται περισσότερα από 900 εκατομμύρια δολάρια (περίπου 860 εκατομμύρια ευρώ, τρέχουσα συναλλαγματική ισοτιμία) για να διασφαλιστεί η οικονομική σταθερότητά της.
Σύμφωνα με δημοσίευμα του Reuters η εταιρεία εξασφάλισε χρηματοδοτική υποστήριξη 245 εκατομμύρια δολαρίων για την πτώχευση (περίπου 235 εκατομμύρια ευρώ, τρέχουσα συναλλαγματική ισοτιμία), συμπεριλαμβανομένου και δανείου 100 εκατομμυρίων δολαρίων (περίπου 95,4 εκατομμύρια ευρώ, τρέχουσα συναλλαγματική ισοτιμία) από τη Scania, τον μεγαλύτερο πελάτη της και έναν από τους σημαντικότερους μετόχους της.