Πώς οι δασμοί του Τραμπ μπορούν να βγάλουν μοντέλα εκτός αγοράς των ΗΠΑ
ΝΕΑ
Η απόφαση της αμερικανικής κυβέρνησης να επιβάλλει επιπλέον δασμούς στα εισαγόμενα αυτοκίνητα στις ΗΠΑ ίσως έχει σημαντικότερες επιπτώσεις για κάποια μοντέλα από την οικονομική επιβάρυνση.
Μία από τις ευρωπαϊκές εταιρείες που θα πληγεί περισσότερο από άλλες εξαιτίας των νεών επιπλέον εισαγωγικών δασμών ύψους 25% που έχει επιβάλλει η κυβέρνηση του Ντόναλντ Τραμπ στην αυτοκινητοβιομηχανία είναι η Audi.
WHAT CAR
Ο λόγος είναι ότι η γερμανική εταιρεία δεν διαθέτει εργοστάσιό της στις ΗΠΑ για να παράγει εκεί αυτοκίνητά της. Έτσι, όλα εισάγονται στην εκεί αγορά, συνεπώς θα επηρεαστούν στο σύνολό τους από την επιβάρυνση των δασμών.

Προφανώς, αυτό αφορά και στο Q5, δηλαδή στο δημοφιλέστερο σε πωλήσεις μοντέλο της στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής. Σύμφωνα με τα στοιχεία, το SUV όχημά της σημειώνει σχεδόν το ένα τρίτο των συνολικών πωλήσεων της Audi στη χώρα.
Όμως, οι τελευταίες εξελίξεις ενδέχεται να είναι έως και καταστροφικές γι’ αυτό επειδή η συνολική επιβάρυνση θα φτάσει στο 52,5%, έπειτα από την ισχύ των νέων εισαγωγικών δασμών. Κατά συνέπεια, ενδέχεται να πάψει να εισάγεται και να πωλείται στις ΗΠΑ.

Το νέο Audi Q5 κατασκευάζεται αποκλειστικά στο Μεξικό -στο εργοστάσιο της εταιρείας που βρίσκεται στο Σαν Χοσέ Τσιάπα- και από εκεί αποστέλλεται σε όλες τις αγορές όπου διατίθεται.
Ωστόσο, το εργοστάσιο δεν συμμορφώνεται πλήρως με τις απαιτήσεις της Συμφωνίας Ελεύθερου Εμπορίου Βόρειας Αμερικής («USMCA», η πρώην «NAFTA»), καθώς μόλις το 2% των εξαρτημάτων που χρειάζονται για την κατασκευή του νέου Q5 προέρχεται από τις ΗΠΑ ή τον Καναδά. Έτσι, το γεγονός το καθιστά εύκολο στόχο για την επιβολή επιπλέον δασμών από την Ουάσιγκτον.

Συγκεκριμένα, η συνολική επιπλέον επιβάρυνση για το Q5 φτάνει πλέον το 52,5%. Αυτή αναλύεται ως εξής: Επιπλέον δασμός 25% ως εισαγόμενο όχημα που αποτελείται από εξαρτήματα που κατασκευάζονται εκτός ΗΠΑ συν επιπλέον δασμός 25% ως προϊόν που προέρχεται από το Μεξικό, συν 2,5% επειδή δεν συμμορφώνεται πλήρως με τη Συμφωνία Ελεύθερου Εμπορίου Βόρειας Αμερικής.
Αυτός είναι ο λόγος που τα στελέχη της Audi -αλλά και του Ομίλου Volkswagen- αποφάσισαν προσωρινά να μην εξάγουν μοντέλα της πρώτης στις ΗΠΑ. Κατά συνέπεια, τα παραγόμενα αυτοκίνητα παραμένουν στοιβαγμένα στους χώρους τόσο του εργοστασίου, όσο και στα λιμάνια του Μεξικού και των ΗΠΑ.

Εκπρόσωπός της Audi δήλωσε σχετικά στο Bloomberg: «Ελπίζουμε σε αναστολή των μέτρων, αντίστοιχη με αυτή που εφαρμόστηκε σε άλλα “ανταποδοτικά” για δεκάδες χώρες».
Ωστόσο, είναι αβέβαιο αν η εταιρεία θα αποφύγει τελικά την αύξηση της τιμής πώλησής του στις ΗΠΑ ή θα πάψει να το διαθέτει εκεί. Ο Ματίας Σμίντ, αναλυτής της αγοράς αυτοκινήτου, δήλωσε ότι «οι διευθύνοντες σύμβουλοι χρειάζονται σταθερότητα σε βάθος χρόνου. Με την πολιτική Τραμπ, δεν γνωρίζεις πώς θα είναι η αγορά ούτε σε τέσσερις ώρες».

Εκτός από το νέο Q5, η επιβολή των επιπλέον εισαγωγικών δασμών θα επηρεάσει και το Q3, το οποίο κατασκευάζεται στην Ουγγαρία.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τα στελέχη του Ομίλου Volkswagen εξετάζουν το ενδεχόμενο να ξεκινήσουν την παραγωγή ορισμένων μοντέλων της Audi και της Porsche στις ΗΠΑ, στο υπό κατασκευή εργοστάσιο της νεοσύστατης Scout Motors, το οποίο κατασκευάζεται στη πολιτεία της Νότιας Καρολίνας.
Ωστόσο, η λειτουργία του δεν προβλέπεται να αρχίσει πριν από τα τέλη του 2026, όταν θα είναι έτοιμο για παραγωγή. Επιπρόσθετα, εξετάζεται η επέκταση της μονάδας στο Τενεσί, χωρίς ωστόσο να έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις, λόγω της αβεβαιότητας ως προς τη μακροχρόνια στρατηγική των αμερικανικών αρχών.