Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Νέο Δακτύλιο και διόδια στην Αθήνα προτείνουν οι συγκοινωνιολόγοι!

Ελλάδα 0:52
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Νέο Δακτύλιο και διόδια στην Αθήνα προτείνουν οι συγκοινωνιολόγοι!

ΝΕΑ

Πώς θα ανασάνουν οι κεντρικές οδικές αρτηρίες της πόλης, σύμφωνα με τους ειδικούς, που φέρνουν στο τραπέζι μοντέλκα του εξωτερικού,

Advertisement
Advertisement

Από τις 5 Ιανουαρίου οι οδηγοί που εισέρχονται στο κέντρο του Μανχάταν στη Νέα Υόρκη πληρώνουν διόδια 9 δολάρια με στόχο να αντιμετωπιστεί το κύμα των μετακινήσεων και οι ατελείωτες ώρες μποτιλιαρίσματος στην αμερικανική μεγαλούπολη. Η εφαρμογή των διοδίων (ή αλλιώς τελών συμφόρησης), παρότι μελετάται πέντε χρόνια και η νέα κυβέρνηση Τραμπ έχει δηλώσει ότι θα τα καταργήσει, είναι ήδη μια πραγματικότητα τις ώρες αιχμής στο περίφημο Big Apple (5 π.μ.- 9 μ.μ. τις καθημερινές και 9 π.μ. – 9 μ.μ. τα Σαββατοκύριακα).

Τα τέλη συμφόρησης στο κέντρο της Αθήνας μαζί με αλλαγές στον Δακτύλιο και μελετημένα έργα οδικών παρεμβάσεων που να βασίζονται σε μελέτες κόστους-οφέλους βγάζουν από το συρτάρι οι συγκοινωνιολόγοι για να διαχειριστούν αποτελεσματικότερα τον κυκλοφοριακό γολγοθά των μετακινήσεων εντός της Αττικής και τις ατελείωτες ώρες των χαμηλών ταχυτήτων στις κεντρικές οδικές αρτηρίες της πόλης, με «βασιλιά» της αργοπορίας τον Κηφισό.

Τα έργα υποδομής που οι συγκοινωνιολόγοι κατατάσσουν σε αυτή την κλίμακα είναι οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά που δημοπρατείται άμεσα, η αναβάθμιση της λεωφόρου Βουλιαγμένης, η σύνδεση του νέου αεροδρομίου με το παλιό, ο αυτοκινητόδρομος Ελευσίνα – Οινόφυτα κ.ά.

Advertisement
Advertisement

Ο πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ) Θανάσης Τσιάνος επισημαίνει στο «business stories» ότι κομβικό ρόλο στις μετακινήσεις θα παίξει η συχνότητα των δρομολογίων του μετρό και η ανάπτυξη του δικτύου στο Λεκανοπέδιο.

Αν, όπως λέει, οι συχνότητες των δρομολογίων πέσουν στα 3 λεπτά (από 4-4,5 στις Γραμμές 2 και 3 σήμερα και γύρω στα 6 λεπτά στον ΗΣΑΠ), θα είναι σαν να έχουμε φτιάξει μια νέα λεωφόρο μήκους 110 χιλιομέτρων. Ως παράδειγμα φέρνει την ολοκλήρωση της Γραμμής 4 του μετρό (Γαλάτσι – Γουδή), η οποία όπως αναφέρει ισοδυναμεί με την κατασκευή 4 αστικών αρτηριών σαν την Κηφισίας. Με ένα δρομολόγιο που θα έχει συχνότητα ανά 3 λεπτά μπορούν να μετακινούνται 20.000 επιβάτες (οι οποίοι πέφτουν στους 10.000 όταν η συχνότητα αυξάνεται στα 6 λεπτά). Το νούμερο αυτό χαμηλώνει σε μόλις 5.000 επιβάτες όταν το δρομολόγιο γίνεται με αυτοκίνητο με έναν επιβάτη σε δρόμο σαν την Κηφισίας και σε 7.000 αν πρόκειται για την Αττική Οδό.

Ο Δακτύλιος

Advertisement

Παρωχημένο μέτρο για τους συγκοινωνιολόγους χαρακτηρίζεται και ο Δακτύλιος μονά – ζυγά, ο οποίος υπολειτουργεί γιατί δεν αστυνομεύεται.

Διεθνώς η υψηλή τιμολόγηση της στάθμευσης στο κέντρο των μητροπολιτικών περιοχών και η εφαρμογή Πράσινου Δακτυλίου με περιβαλλοντικά και κυκλοφοριακά κριτήρια αποτελεί μια ασφαλή λύση για να περιοριστεί ο όγκος των οχημάτων στο κέντρο της πόλης. Θα μπορούσαν να εξεταστούν και άλλα μέτρα, αναφέρουν οι ειδικοί, όπως για παράδειγμα να επιτρέπεται η είσοδος ενός οχήματος στο κέντρο ακόμη και αν δεν κυκλοφορεί πληρώνοντας ένα αντίτιμο.

Advertisement

Τα παραδείγματα της Σιγκαπούρης και του Λονδίνου

Στη Σιγκαπούρη η εφαρμογή του συστήματος Congetion Charging ξεκίνησε το 1975! Αρχικά, τα οχήματα με ένα ή δύο άτομα χρεώνονταν 1 δολάριο κάθε φορά που διέσχιζαν τη γραμμή εισόδου στην κεντρική περιοχή της Σιγκαπούρης κατά τις πρωινές ώρες αιχμής. Σήμερα, τα οχήματα εισέρχονται στην περιοχή απαγόρευσης περνώντας μία από τις 25 και πλέον γέφυρες διοδίων που σχηματίζουν κλοιό γύρω από την κεντρική περιοχή της Σιγκαπούρης.

Χωρίς αμφιβολία, το πιο γνωστό σύστημα διοδίων πόλης στον δυτικό κόσμο λειτουργεί στο Λονδίνο. Το ημερήσιο αντίτιμο είναι 15 λίρες για τις καθημερινές (7.00-18.00) και τα Σαββατοκύριακα και αργίες (12.00-18.00), με εξαίρεση τα ηλεκτρικά οχήματα. Μια πρόσφατη μελέτη διαπίστωσε ότι το τέλος κυκλοφοριακής συμφόρησης μείωσε την κυκλοφορία στο κέντρο του Λονδίνου, καθώς και σε δρόμους που οδηγούν στο κέντρο της πόλης και ενθάρρυνε τους ανθρώπους να χρησιμοποιούν εναλλακτικά μέσα μεταφοράς.

Advertisement