Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Κρίση εργασίας στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία;

Ελλάδα 13:21
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Κρίση εργασίας στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία;

ΝΕΑ

Κρίση εργασίας στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία;

ΝΕΑ

Το τελευταίο χρόνο, ο κλάδος της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας έχει αρχίσει να εμφανίζει σημάδια που δείχνουν ότι υπάρχουν τριβές και μια τάση συρρίκνωσής της.

Advertisement
Advertisement

Η μείωση των πωλήσεων των αμιγώς ηλεκτρικών νέων μοντέλων στην ευρωπαϊκή αγορά, η αδυναμία των στελεχών της Ε.Ε. να καταλάβουν τις πραγματικές ανάγκες της γηγενούς αυτοκινητοβιομηχανίας προς το άμεσο μέλλον, όπως και να βρουν ουσιαστικές λύσεις για να αντιμετωπίσουν τις επιπτώσεις από τον συνεχιζόμενο πόλεμο στην Ουκρανία, δημιουργούν ένα νέο σκηνικό στον κλάδο.

Σε αυτά προστίθενται και οι βεβιασμένες επενδύσεις στην ηλεκτροκίνηση σε μεγαλύτερο βαθμό από αυτόν που αντέχει πραγματικά.

Έτσι, από τις αρχές του 2024 έχει αρχίσει και διαμορφώνεται μια κατάσταση η οποία χαρακτηρίζεται από τις μειωμένες πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων, από την αντίστοιχη μείωση των κερδών για τις εταιρείες και από την εμφάνιση απόψεων που προτείνουν κλείσιμο εργοστασίων και απολύσεις προσωπικού.

Advertisement
Advertisement

Επιπλέον, μια έρευνα του Reuters για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία αναδεικνύει ακόμα ένα πρόβλημα γι’ αυτή. Δεν είναι άλλο από τη μειωμένη αξιοποίηση των πραγματικών δυνατοτήτων παραγωγικότητας που έχουν οι υπάρχουσες βιομηχανικές μονάδες κάθε εταιρείας.

Συγκεκριμένα, οι δημοσιογράφοι του ειδησεογραφικού πρακτορείου συγκέντρωσαν δεδομένα από οκτώ μεγάλες ευρωπαϊκές χώρες στις οποίες κατασκευάζονται αυτοκίνητα. Οι τέσσερις από αυτές αφορούν σε κράτη με υψηλό κόστος παραγωγής, όπως η Γαλλία, η Γερμανία, η Ιταλία και το Ηνωμένο Βασίλειο.

Οι υπόλοιπες τέσσερις είναι η Τσεχία, η Σλοβακία, η Ισπανία, όπως και η Τουρκία, δηλαδή χώρες με χαμηλότερο κόστος παραγωγής, συγκριτικά.

Advertisement

Η αξιολόγηση των στοιχείων έδειξε ότι τα εργοστάσια στην κεντρική και ανατολική Ευρώπη, όπου το κόστος είναι χαμηλότερο, παρουσιάζουν μια σαφή τάση προς υψηλότερο ποσοστό αξιοποίησης των εργοστασίων, γεγονός που υποδηλώνει ότι τα προβλήματα των μεγάλων αυτοκινητοβιομηχανιών εντοπίζονται κυρίως στο έδαφος της εθνικότητάς τους.

Συνολικά, στην Ευρώπη, η αξιοποίηση της δυναμικότητας των εργοστασίων που παράγουν ελαφρά οχήματα, όπως είναι τα επιβατικά αυτοκίνητα, ήταν 60% το 2023, όταν το 2019 το ποσοστό ήταν στο 70%.

Advertisement

Αναλυτικότερα, βάσει των στοιχείων, στα κράτη με χαμηλότερο κόστος παραγωγής, το μέσο ποσοστό αξιοποίησης των δυνατοτήτων των εργοστασίων μειώθηκε στο 79% από 83%, ενώ σε αυτά με υψηλότερο κόστος η χρήση τους μειώθηκε στο 54% από 65%, αντίστοιχα.

Σύμφωνα με το Reuters, εάν υπήρχε καλύτερη αξιοποίηση των υπαρχουσών εγκαταστάσεων των αυτοκινητοβιομηχανιών στις χώρες πρώτης γραμμής της Ευρώπης, το κόστος και οι επιπτώσεις θα ήταν λιγότερα.

Όπως προκύπτει εάν επιλεγόταν η λύση να γίνουν επενδύσεις για να αναβαθμιστούν και να εκσυγχρονιστούν κάποια από αυτά αντί να κατασκευαστούν εκ θεμελίων καινούργια (τα οποία προσθέτουν το μερίδιο σε αυτό το θέμα-πρόβλημα), η αποδοτικότητα παραγωγής θα ήταν καλύτερη.

Advertisement

Αυτό αφορά κατά βάση τα αμιγώς ηλεκτρικά νέα μοντέλα και τα εργοστάσια που δημιουργήθηκαν αποκλειστικά γι’ αυτά. Μάλιστα, σύμφωνα με την έρευνα του Reuters, οι αναλυτές του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας θεωρούν ότι η διαφορά στην αξιοποίηση παραγωγής μεταξύ ανατολικής και δυτικής Ευρώπης είναι πιθανό να αυξηθεί στα επόμενα χρόνια.

Ο λόγος που θα συμβεί αυτό είναι οι κινεζικές εταιρείες οι οποίες έχουν ανακοινώνει ότι θα δημιουργήσουν τα δικά τους εργοστάσια σε χώρες που είναι στα ανατολικά της Ευρώπης.

Ήδη, η BYD Auto και η Chery Automobile, έχουν ανακοινώσει ότι θα κατασκευάσουν τις δικές τους εγκαταστάσεις σε χώρες όπως η Ουγγαρία και η Πολωνία, ενώ πρόκειται να κάνουν το ίδιο και στην Τουρκία.