Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Ιδού το νέο Lada Niva – Σε τιμή έκπληξη

Ελλάδα 22:40
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Ιδού το νέο Lada Niva – Σε τιμή έκπληξη

ΝΕΑ

Το Lada Niva είναι ένα ιστορικό ρωσικό off-road όχημα με πορεία από το 1977​. Μετά από 48 χρόνια σχεδόν αμετάβλητης παρουσίας, η AvtoVAZ ετοιμάζει μια νέα γενιά Niva που αναμένεται να κυκλοφορήσει εντός του 2025.

Advertisement
Advertisement

 Η νέα έκδοση θα αντικαταστήσει σταδιακά τα υπάρχοντα Niva Legend (3θυρο κλασικό) και Niva Travel (5θυρο) διατηρώντας το πνεύμα του αυθεντικού μοντέλου, αλλά με σημαντικές βελτιώσεις σε όλους τους τομείς​.

Η μεγαλύτερη αλλαγή αφορά στον κινητήρα. Οι υπάρχουσες εκδόσεις Niva (Legend/Travel) θα αναβαθμιστούν το 2025 με έναν νέο τετρακύλινδρο 1.8 λίτρων αντί για τον παλαιό 1.7. Ο νέος κινητήρας θα προσφέρει περίπου 90 ίππους στις βασικές εκδόσεις και έως 120 ίππους στις ισχυρότερες​, αντί των μόλις 83 ίππων του σημερινού μοντέλου​. Αυτό σημαίνει αισθητά καλύτερες επιδόσεις και ροπή, απαραίτητες για το βαρύτερο αμάξωμα του νέου Niva. Σύμφωνα με παλαιότερα πλάνα της συνεργασίας με τη Renault, εξεταζόταν και έκδοση με υπερτροφοδοτούμενο μοτέρ (~1.3 TCe) – όμως πλέον το πιθανότερο είναι ότι θα περιοριστεί στον δοκιμασμένο 1.8 λίτρων​.

Μετάδοση και τετρακίνηση: Όπως κάθε γνήσιο Niva, έτσι και το νέο μοντέλο θα διαθέτει τετρακίνηση. Η AvtoVAZ έχει διαβεβαιώσει ότι οι ικανότητες εκτός δρόμου και το σύστημα 4×4 «δεν θα επηρεαστούν από τη μεγάλη τεχνική αλλαγή» στη νέα γενιά​. Το κλασικό Niva φημίζεται για τη μόνιμη τετρακίνηση με κοντές σχέσεις και κλείδωμα διαφορικού, κάτι που του προσδίδει εξαιρετικές δυνατότητες στο δύσβατο τερέν. Η σπορ έκδοση Niva Sport που παρουσιάστηκε πρόσφατα διατηρεί επίσης μόνιμη 4κίνηση με 5τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο​. Για το νέο Niva 2025 φημολογείται ότι θα υιοθετήσει 6τάχυτο χειροκίνητο κιβώτιο, ενώ ενδέχεται να υπάρξει και αυτόματη επιλογή (ίσως τύπου CVT) σε μελλοντικές εκδόσεις​. Πιθανότατα το σύστημα 4WD θα είναι πιο σύγχρονο (με ηλεκτρονικό έλεγχο συμπλέκτη τύπου AWD), αλλά με δυνατότητα μπλοκαρίσματος για δύσκολες συνθήκες. Αν και δεν έχει επιβεβαιωθεί αν θα διατηρηθεί υποπολλαπλασιασμός (χαμηλές σχέσεις), η στόχευση της Lada είναι να παραμείνει το Niva ένα αυθεντικό off-roader και όχι απλώς ένα crossover.

Advertisement
Advertisement

Αναρτήσεις και πλαίσιο: Το νέο Niva αναπτύσσεται πάνω σε βελτιωμένη έκδοση της πλατφόρμας της Lada Vesta​. Αυτό σημαίνει ανεξάρτητη ανάρτηση και πιο σύγχρονη αρχιτεκτονική σε σχέση με το παλιό σασί. Η AvtoVAZ μάλιστα φέρεται να ενισχύει το πλαίσιο (πλατφόρμα Vesta) ώστε να ανταποκρίνεται στις εκτός δρόμου απαιτήσεις​. Ήδη στο Niva Sport έγιναν επεμβάσεις σε αναρτήσεις και φρένα (τοποθέτηση δίσκων πίσω) για καλύτερη συμπεριφορά​. Αναμένουμε λοιπόν το νέο μοντέλο να έχει σκληροτράχηλη ανάρτηση μεν, αλλά και βελτιωμένη άνεση και έλεγχο στις ανωμαλίες.

Διαστάσεις και γεωμετρία εκτός δρόμου: Το νέο Niva θα είναι μεγαλύτερο από το κλασικό 3θυρο (μήκους μόλις 3,74 μ) και πλησιάζει τα σύγχρονα compact SUV. Συγκεκριμένα, θα έχει 5θυρο αμάξωμα με μήκος περίπου 4,2–4,3 μέτρα (παρόμοιο με το Dacia Duster) και μεταξόνιο κοντά στα 2,6 μ, προσφέροντας πολύ καλύτερους χώρους για επιβάτες και αποσκευές. Σύμφωνα με πληροφορίες, το αμάξωμα του νέου Niva παρουσιάζει «εκπληκτική ομοιότητα με του τελευταίου Duster» ως προς τις αναλογίες (πόρτες, παρμπρίζ, οροφή), παρότι χρησιμοποιεί νέα ενισχυμένη πλατφόρμα​. Το ύψος από το έδαφος θα παραμείνει στα κορυφαία επίπεδα του προκατόχου: η έκδοση Sport ήδη ανέβασε την απόσταση στα 22 cm (έναντι 20 cm πριν)​, οπότε αναμένεται και το νέο Niva να κυμαίνεται περίπου εκεί, για να εξασφαλίσει μεγάλη γωνία προσέγγισης και διαφυγής στα εμπόδια. Μεγάλες γωνίες και κοντοί πρόβολοι θα το διατηρήσουν ικανό σε ανηφορικές/κατηφορικές κλίσεις, ενώ θα διαθέτει και προστατευτικά ποδιές κάτω από το αμάξωμα για τα μηχανικά μέρη.

Σχεδιασμός – Εξωτερικό & Εσωτερικό
Το αμάξωμα 5 θυρών θυμίζει Duster, όμως οι σχεδιαστικές λεπτομέρειες (στρογγυλοί προβολείς, πορτοκαλί φλας επάνω τους, έντονες καμπύλες στα φτερά) τιμούν την κληρονομιά του αρχέτυπου Niva​.

Advertisement

Η νέα γενιά Niva αποτελεί μια «μοντέρνα ερμηνεία του κλασικού off-roader», διατηρώντας πολλά αισθητικά στοιχεία του θρυλικού προγόνου της​. Στο μπροστινό μέρος κυριαρχούν οι στρογγυλοί προβολείς LED, που ενσωματώνουν φώτα ημέρας σε τρία χαρακτηριστικά γραφήματα (3 «γραμμές» LED) δημιουργώντας ένα ημικύκλιο​. Πάνω από τους προβολείς βρίσκονται ξεχωριστά πορτοκαλί φλας/φώτα θέσης, όπως ακριβώς είχε το παλιό Niva (θυμίζοντας τις λάμπες από το VAZ-2106)​.

Η μάσκα είναι απλή, ορθογώνια, με το νέο λογότυπο LADA και έντονο μαύρο πλέγμα, ενώ ο προφυλακτήρας διαθέτει μια μεγάλη ποδιά από άβαφο πλαστικό και ενσωματωμένους στρογγυλούς προβολείς ομίχλης στα άκρα του​. Τα φτερά του νέου Niva είναι φουσκωμένα και στρογγυλεμένα, διαφοροποιούμενα από τα τετραγωνισμένα φτερά του Duster​, και μια οριζόντια χαρακτηριστική νεύρωση διατρέχει το πλάι – λεπτομέρεια που παραπέμπει στην πρώτη γενιά. Στο πίσω μέρος, τα οριζόντια πίσω φώτα LED αγκαλιάζουν το αμάξωμα, εμπνευσμένα εμφανώς από την πρώτη σειρά Niva (1977) που δανείστηκε τα φανάρια από το Lada 2106, αλλά και από το πρωτότυπο Lada 4×4 Vision του 2018​. Συνολικά, το νέο Niva καταφέρνει να δείχνει σύγχρονο και ρετρό: έχει μοντέρνες αναλογίες SUV (μεγάλοι τροχοί 16-17’’, ψηλή γραμμή ώμων, ράγες οροφής) αλλά και αναγνωρίσιμη «Niva» ταυτότητα που θα εκτιμήσουν οι φίλοι του μοντέλο.

Πίσω όψη του νέου Niva (ψηφιακή απεικόνιση). Διακρίνονται τα οριζόντια πίσω φώτα LED σε ρετρό ύφος και τα «φουσκωμένα» φτερά. Το νέο μοντέλο αναμένεται με 5θυρο αμάξωμα και αυξημένες διαστάσεις, τοποθετώντας το στην κατηγορία των compact SUV.

Advertisement

Εσωτερικό και τεχνολογία: Αν και επίσημες εικόνες του εσωτερικού δεν έχουν δημοσιευθεί, το νέο Niva αναμένεται να κάνει άλμα σε σχέση με το λιτό σαλόνι του προκατόχου του. Ήδη η ειδική έκδοση Sport προσφέρει ανέσεις όπως κλιματισμό και θερμαινόμενα καθίσματα στον στάνταρ εξοπλισμό​ (ακόμα και ηλεκτρικούς καθρέφτες, αν και όχι ηχοσύστημα​). Το 2025 Niva θα έχει πιθανότατα πληρέστερο εξοπλισμό άνεσης και ασφάλειας: σύγχρονο σύστημα infotainment με οθόνη αφής, κάμερα οπισθοπορείας, ηλεκτρικά παράθυρα σε όλες τις πόρτες, περισσότερους αερόσακους και ίσως ψηφιακό πίνακα οργάνων, αξιοποιώντας τεχνολογίες από τη νεότερη Lada Vesta. Η καμπίνα θα είναι πολύ ευρύχωρη για 5 επιβάτες χάρη στο 5θυρο αμάξωμα και το αυξημένο πλάτος, ενώ θα βελτιωθεί και η εργονομία (π.χ. καλύτερη θέση οδήγησης, πιο άνετα καθίσματα). Δεν αποκλείεται να δούμε και εκδόσεις με πιο premium πινελιές σε υλικά επένδυσης, καθώς και πακέτα εξοπλισμού off-road (κοτσαδόρος, σχάρα οροφής, προβολείς LED οροφής κλπ.) για τους φανατικούς του είδους.

Η Lada σχεδιάζει το νέο Niva σε μια βασική έκδοση 5θυρου SUV, όμως ήδη έχει παρουσιάσει και το Niva Sport (βασισμένο στο κλασικό μοντέλο) ως προάγγελο της στροφής σε υψηλότερες επιδόσεις. Παρακάτω συγκρίνουμε τα βασικά χαρακτηριστικά του σημερινού Niva Legend, του νέου Niva Sport 2024 και του επερχόμενου νέου Niva 2025:

Lada Niva Sport (2024)Νέο Lada Niva (2025)
Κινητήρας1.6 L βενζίνη, 16v1.8 L βενζίνη, 16v (νέος)
Ισχύς122–124 ίπποι​~120 ίπποι (εκτίμηση)​
ΚιβώτιοΧειροκίνητο 5 σχέσεων (Sport με ενισχυμένο συμπλέκτη)​Χειροκίνητο 6 σχέσεων (πιθανό)​
ΜετάδοσηΜόνιμη 4×4 (κοντές σχέσεις)​Τετρακίνηση AWD (με ηλεκτρικό έλεγχο, lock mode)
ΑνάρτησηΒελτιωμένη ρύθμιση ανάρτησης​Ανεξάρτητη – εξελιγμένο πλαίσιο Vesta​
ΦρέναΕμπρός/πίσω δίσκοι (Sport)​Τέσσερα δισκόφρενα (αναμενόμενο)
Απόσταση από έδαφος22 cm​~21 cm (εκτίμηση)
Επιτάχυνση 0-100 km/h11,8 δλ​~11 δλ (με 120 hp, εκτίμηση)
Τελική ταχύτητα162 km/h​>160 km/h (εκτίμηση)
Διαστάσεις (Μ/Π/Υ)4,10 x 1,80 x 1,69 μ (Travel)~4,30 x 1,85 x 1,70 μ (νέο 5θ)
Βάρος~1.280 kg (ελαφρώς αυξημένο)~1.400 kg (εκτίμηση)
Τιμή (ενδεικτική)~17.950 € (1.699.000 ρούβλια)​εκτιμ. ~20.000 €​

Τα παραπάνω στοιχεία για το νέο Niva 2025 είναι εκτιμήσεις βάσει διαθέσιμων πληροφοριών και δηλώσεων, καθώς η Lada δεν έχει ανακοινώσει επίσημο αναλυτικό τεχνικό φυλλάδιο ακόμα. Το Niva Sport 2024 αποτελεί ειδική έκδοση της 1ης γενιάς (Niva Legend) με βελτιώσεις σε κινητήρα και δυναμικά χαρακτηριστικά, αλλά διαφορετικό από το εντελώς νέο μοντέλο που θα λανσαριστεί.

Advertisement

Εκτιμώμενη τιμή & αγορές διάθεσης
Το νέο Lada Niva στοχεύει να παραμείνει προσιτό 4×4 για την εγχώρια αγορά. Η ειδική έκδοση Niva Sport λανσάρεται στη Ρωσία με τιμή εκκίνησης 1.699.000 ρούβλια (περίπου 17.950 €)​, καθιστώντας το το ακριβότερο Niva μέχρι σήμερα (αφού η βασική έκδοση Legend ξεκινά ~9.000 €)​.

Με τα νέα τεχνικά δεδομένα, το νέο Niva 2025 υπολογίζεται ότι θα κινηθεί σε μια τιμή γύρω στα 2.000.000 ρούβλια, δηλαδή περίπου 18.000–20.000 € για τη βασική έκδοση. Αυτό συνάδει και με παλαιότερες πληροφορίες από τον όμιλο Renault, που τοποθετούσαν τη βάση τιμής γύρω στα 20.000 € για το μελλοντικό μοντέλο​. Φυσικά, θα υπάρξουν διαφορές ανάλογα με την έκδοση εξοπλισμού – μια πλήρως εξοπλισμένη έκδοση ή τυχόν “Grand Niva” 7θέσιο (αν υλοποιηθεί) θα μπορούσε να προσεγγίσει υψηλότερο κόστος (ίσως 25.000 €+), ενώ μια απλούστερη “αγροτική” έκδοση θα διατηρηθεί πιο χαμηλά.

Πριν τις γεωπολιτικές εξελίξεις, η Lada σχεδίαζε την διεθνή προώθηση του νέου Niva σε συνεργασία με τη Dacia (στο πλαίσιο του πλάνου Renaulution) – μάλιστα είχε αναφερθεί ότι το μοντέλο θα μοιράζεται πολλά μέρη με το Duster και θα μπορούσε να πωλείται ευρύτερα​. Ωστόσο, λόγω κυρώσεων και αλλαγής πλάνων, το νέο Niva θα διατεθεί αποκλειστικά στη Ρωσία στο προβλέψιμο μέλλον​. Η AvtoVAZ αυτή τη στιγμή δίνει προτεραιότητα στην εγχώρια αγορά (όπου κατέχει ~20% μερίδιο) και δεν έχει ενεργό δίκτυο διανομής στην ΕΕ​. Επιπλέον, όπως είχε δηλώσει και ο CEO της εταιρείας παλαιότερα, δεν θέλουν να υπάρξει σύγκρουση με τα μοντέλα της Dacia στη Δυτική Ευρώπη​.

Συνεπώς, δεν αναμένεται επίσημη κυκλοφορία στην Ευρώπη τουλάχιστον μέχρι να τελειώσει ο πόλεμος και να αρθούν τα εμπάργκο. Το Niva έχει πάψει να εισάγεται στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες ήδη από το 2019 λόγω κανονισμών εκπομπών, και οι πρόσθετες κυρώσεις το καθιστούν ακόμα πιο δύσκολο. Εντός Ρωσίας πάντως, η νέα γενιά προγραμματίζεται να παρουσιαστεί επίσημα (πιθανώς σε μορφή πρωτοτύπου) στα τέλη του 2025​, με την παραγωγή να ακολουθεί.