Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Γιατί τόσες τραγωδίες φέτος στους δρόμους της Κρήτης;

Ελλάδα 9:06
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Γιατί τόσες τραγωδίες φέτος στους δρόμους της Κρήτης;

ΝΕΑ

Γιατί τόσες τραγωδίες φέτος στους δρόμους της Κρήτης;

ΝΕΑ

Δύο ακόμα πολύνεκρα δυστυχήματα ήρθαν να προσθέσουν επιπλέον θύματα σε μία μακρά λίστα ανθρώπων που έχασαν την ζωή τους φέτος στον ΒΟΑΚ.

Advertisement
Advertisement

Τις δύο προηγούμενες ημέρες ο φόρος του αίματος στον Βόρειο Οδικό Άξονα της Κρήτης ήταν βαρύς. Και γίνεται ακόμα πιο οδυνηρός καθώς αφορούσε νέα παιδιά.

Στο ένα δυστύχημα, μετά από μία σύγκρουση ενός ΙΧ με ένα τουριστικό πουλμανάκι, έχασαν την ζωή τους τρία νέα παιδιά, από 18 έως 22 ετών, ενώ μία 22χρονη κοπέλα που επέβαινε και αυτή στο ίδιο όχημα χαροπαλεύει διασωληνωμένη.

Την ακριβώς προηγούμενη ημέρα ένα ακόμα δυστύχημα είχε ως αποτέλεσμα να χάσει την ζωή του ένας μοτοσικλετιστής και η συνεπιβάτης να δίνει μάχη για να κρατηθεί στη ζωή.

Advertisement
Advertisement

Όπως αναφέρουν τοπικά μέσα, ο απολογισμός της φετινής χρονιάς είναι άκρως αποθαρρυντικός.

Συγκεκριμένα, μέχρι σήμερα, 39 άτομα έχουν χάσει την ζωή τους στον ΒΟΑΚ για τους μήνες του καλοκαιριού, όταν τόσοι ήταν πέρσι σε ολόκληρη την χρονιά.

Τα νούμερα είναι απογοητευτικά και δείχνουν με τον πιο σκληρό τρόπο ότι κάτι δεν πηγαίνει καθόλου καλά σε αυτήν την κατ’ ευφημισμό μεγάλη οδική αρτηρία της Κρήτης.

Advertisement

Είναι γνωστό σε όλους ότι ο δρόμος αυτός δεν καλύπτει καμία σύγχρονη προδιαγραφή ασφαλείας. Πολύ δε περισσότερο όταν το καλοκαίρι η κίνηση αυξάνεται κάθετα, καθώς το νησί είναι ίσως ο πιο προβεβλημένος τουριστικός προορισμός της Ελλάδας.

Όσοι έχουν την εμπειρία κίνησης σε αυτόν τον δρόμο έχουν να κάνουν πολλές παρατηρήσεις που εξηγούν το φαινόμενο.

Advertisement

Αρχικά πρόκειται για ένα δίκτυο το οποίο δεν πληροί καμία σύγχρονη προδιαγραφή, όντας ένα συνονθύλευμα από διάφορες εργολαβίες, με κακή χάραξη, προβληματικό οδόστρωμα, κακοτεχνίες και επικίνδυνα σημεία.

Το δεύτερο που παρατηρεί κανείς είναι η γενικευμένη αναρχία που επικρατεί στον συγκεκριμένο δρόμο, όχι μόνο από τους ντόπιους αλλά και από τους τουρίστες.

Το πράγμα ξεφεύγει ακόμα περισσότερο αν στην εξίσωση μπει και το αλκοόλ, για το οποίο πολλά θα πρέπει να ειπωθούν σε ό,τι αφορά την «παραδοσιακή» σχέση των κατοίκων του νησιού με αυτό.

Advertisement

Να σημειώσουμε εδώ ότι το πρόβλημα του αλκοόλ δεν αφορά μόνο τις νυχτερινές ώρες, αλλά είναι τεράστιο θέμα όλες και τις υπόλοιπες ώρες της ημέρας. Και βέβαια δεν είναι μόνο κρητικό φαινόμενο, αλλά ταλανίζει ολόκληρη την ελληνική επαρχία, όπου οι μεθυσμένοι οδηγοί κυκλοφορούν μέρα μεσημέρι χωρίς να ανησυχούν για κανέναν έλεγχο.

Η απουσία -ή έστω η χαλαρή- παρουσία της Τροχαίας στον ΒΟΑΚ είναι ένας ακόμα παράγοντας για τα συχνά τραγικά δυστυχήματα.

Η αστυνόμευση είναι ανεπαρκής και πολλές φορές υπέρ το δέον ελαστική απέναντι σε φαινόμενα παραβάσεων. Και βέβαια ουδείς διανοείται να κάνει αλκοτέστ τις μεσημεριανές ώρες σε δρόμο της Κρήτης.

Πολλά επίσης θα μπορούσαν να γραφτούν για την κατάσταση των αυτοκινήτων στο νησί (μαζί και τα νοικιάρικα), καθώς ο έλεγχος για ΚΤΕΟ είναι μάλλον ένα σύντομο ανέκδοτο, ενώ είναι συχνό το φαινόμενο να βρίσκεσαι μπροστά σε αυτοκίνητα που εμφανώς δεν είναι σε θέση να κυκλοφορούν νόμιμα στους δρόμους (στα χωριά -και όχι μόνο στην Κρήτη βέβαια- οι πινακίδες κυκλοφορίας είναι κάτι σαν έξτρα αξεσουάρ…).

Όλα τα παραπάνω οδηγούν με μαθηματική ακρίβεια στην κάθετη αύξηση των νεκρών από δυστυχήματα στον ΒΟΑΚ. Κάτι που δυστυχώς θα συνεχίσει να γίνεται και στα επόμενα χρόνια, μέχρι κάποια στιγμή να ολοκληρωθεί το έργο της δημιουργίας του νέου αυτοκινητόδρομου.

Τα νέα από το μέτωπο αυτό είναι και πάλι απογοητευτικά, μιας και υπάρχουν αρκετές καθυστερήσεις μετά από προσφυγές για τις απαλλοτριώσεις και τις αντιδράσεις του δήμου Ηρακλείου και Μαλεβιζίου που έχουν προσφύγει στο Συμβούλιο της Επικρατείας για να αλλάξει η διαμόρφωση του έργου στις περιοχές τους.

Πάντως το έργο αξίας 1,75 δις. ευρώ έχει δημοπρατηθεί, και σύμφωνα με τις προδιαγραφές του θα είναι ένας κλειστός αυτοκινητόδρομος από τα Χανιά μέχρι τον Άγιο Νικόλαο, με δύο λωρίδες (+ΛΕΑ), δεκάδες ανισόπεδους κόμβους και διόδια.

Με την ολοκλήρωσή του θα τελειώσει σε μεγάλο βαθμό αυτή η αιματοχυσία στους δρόμους της Κρήτης. Μέχρι τότε πάντως υπάρχουν πολλά που θα μπορούσαν να γίνουν ώστε να μην χάνονται άδικα τόσες ζωές.

Το ζήτημα ήταν και παραμένει ποιος θέλει -και μπορεί- να τα βάλει με την «ιδιαιτερότητα» της Κρήτης, και όσα μια κακώς εννοούμενη ελευθεριότητα επιφέρει στον άδικο χαμό νέων ανθρώπων.