Live Κίνηση
Περισσότερα
ΝΕΑ

Γιατί τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν έχουν ρεζέρβα;

Ελλάδα 13:42
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Γιατί τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν έχουν ρεζέρβα;

ΝΕΑ

Πρόκειται για ένα παραλειπόμενο γεγονός το οποίο στις μέρες μας συμβαίνει και στα συμβατικά αυτοκίνητα. Πως ξεκίνησε και γιατί συμβαίνει;

Advertisement
Advertisement

Σπάνια σε ένα σύγχρονο αυτοκίνητο θα βρεις τη ρεζέρβα να είναι στον στάνταρ εξοπλισμό. Πολλές φορές, δεν υπάρχει ούτε καν στον προαιρετικό όταν αγοράζεις το αυτοκίνητο, διότι ο κατασκευαστής δεν έχει προβλέψει για την ύπαρξή της.

Πριν 10-20 χρόνια, το κλατάρισμα του ελαστικού ήταν ένα -όχι σύνηθες μεν, αλλά όχι και σπάνιο- φαινόμενο που μπορούσε να σε αφήσει απεγνωσμένο στην άκρη του δρόμου. Πόσο μάλλον, όταν αισθανόσουν περιπετειώδης και ήθελες να διασχίσεις τον χωματόδρομο, για να φτάσεις σε αυτή την κρυφή, απόμερη παραλία του νησιού.

Σε κάθε περίπτωση, μπορούσες να ρισκάρεις λίγο παραπάνω, διότι γνώριζες πως υπάρχει ρεζέρβα κάτω από τον χώρο αποσκευών ή εξωτερική (κυρίως σε SUV τύπου Suzuki Jimny) την οποία μπορούσες να χρησιμοποιήσεις για την αντικατάσταση του «πληγωμένου» ελαστικού/ τροχού.

Advertisement
Advertisement

Ωστόσο, η έρευνα του Consumer Reports ήρθε πρόσφατα να μας πληροφορήσει πως από το 2020, με το ζόρι το 50% των αυτοκινήτων που πωλούνται παγκοσμίως διαθέτουν μία μικρή ρεζέρβα, ενώ μόλις το 10% έχει κανονικού μεγέθους.

Με την αποκάλυψη των ποσοστών, το Consumer Reports τονίζει ότι ο κύριος λόγος της απουσίας ρεζέρβας στα νέα αυτοκίνητα είναι το έξτρα βάρος, που λειτουργεί ενάντια στην εξοικονόμηση καυσίμου στα συμβατικά ή υβριδικά.

Το ίδιο ισχύει και στα αμιγώς ηλεκτροκίνητα τα οποία οι εταιρείες θέλουν να προωθήσουν με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη αυτονομία και το έξτρα βάρος μίας ρεζέρβας υποσκάπτει τον στόχο τους.

Advertisement

Αλλά τα EV έχουν και κατασκευαστικά θέματα με τη ρεζέρβα που είναι και ο κύριος λόγος για τον οποίο σήμερα πολύ δύσκολα θα δεις ηλεκτρικό με έξτρα τροχό αποθηκευμένο.

Το μεγάλο τους πρόβλημα είναι καθαρά χωροταξικό. Ο Robby DeGraff, επικεφαλής προϊόντων και καταναλωτών της εταιρείας ερευνών, AutoPacific αναφέρει σχετικά: «Με αυτές τις τύπου skateboard πλατφόρμες που χρησιμοποιούνται στα ηλεκτρικά, το διπλό δάπεδο θυσιάζεται αναγκαστικά, διότι πρέπει να δημιουργηθεί χώρος για την τοποθέτηση της μπαταρίας».

Advertisement

Αυτή, βέβαια, είναι η μία πλευρά του θέματος. Η άλλη και πιο ενδιαφέρουσα έχει να κάνει με την τεχνολογία των σύγχρονων ελαστικών, κάτι στο οποίο στάθηκε ο διευθυντής επικοινωνίας της Chevrolet.

«Η σημερινή τεχνολογία των ελαστικών και η ανεπτυγμένη οδική βοήθεια είναι αρκετά σήμερα, ώστε εμείς ως κατασκευαστές να θέτουμε σε προτεραιότητα τις επιθυμίες των πελατών μας» τονίζει ο Shad Balch.

Αναφορικά με τα ελαστικά, είναι αλήθεια πως οι μεγάλοι κατασκευαστές ελαστικών έχουν αντιμετωπίσει επιτυχώς τεράστιες προκλήσεις την τελευταία δεκαετία. Από τα EV στα μεγάλα τετρακίνητα off-roader/ pickup, γνωρίζουν πλέον πολύ καλά πως να φτιάχνουν πολύ ανθεκτικά ελαστικά εκτός δρόμου και όχι μόνο.

Advertisement

Εάν το σκεφτεί κανείς ρεαλιστικά, ο μέσος καταναλωτής δεν ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για χωματόδρομους, πέτρες και λάσπες, αφού κατά βάση οδηγεί σε άσφαλτο. Συν τοις άλλοις, ο όρος «όχημα ελεύθερου χρόνου/ SUV» δεν παραπέμπει εδώ και περίπου 15 χρόνια σε αυτοκίνητα που κυρίως είναι τετρακίνητα και έχουν off-road δυνατότητες.

Βάζοντας στην εξίσωση και την πολύ ανεπτυγμένη τεχνολογία ελαστικών, καταλαβαίνεις πως η ρεζέρβα είναι ένα μέρος εξοπλισμού που ναι μεν σε κάνει πιο ξέγνοιαστο, αλλά τα τελευταία 5-10 χρόνια έχει αρχίσει για τους περισσότερους να αποδεικνύεται αχρείαστο.

Αυτό δε σημαίνει, όμως, πως δεν μπορεί να αποδειχθεί και απαραίτητο σε ένα σκληροτράχηλο pickup που ένας αγρότης το κινεί καθημερινά σε δύσβατους δρόμους και χωράφια ή σε ένα 4×4 με ψηλή ανάρτηση και τεράστια off-road λάστιχα το οποίο έχει αυτή τη στοχοπροσήλωση.

Σε κάθε περίπτωση, η απουσία ρεζέρβας στα περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα ίσως να αποτελεί μέρος της εξέλιξης. Ωστόσο, πολλοί μπορεί -και με το δίκιο τους- να μην πείθονται από τα τελευταίας τεχνολογίας λάστιχα, ούτε να σέβονται τα χωροταξικά προβλήματα των EV. Εξάλλου, είναι μία ευκαιρία και για ορισμένες εταιρείες να χρεώνουν τη ρεζέρβα σαν έξτρα εξοπλισμό.