Έρευνα: Λιγότερο ευτυχείς όσοι εξαρτώνται από το αυτοκίνητο
ΝΕΑΓια πολλούς από εμάς, η συχνή χρήση του αυτοκινήτου μας είναι χαρά και διέξοδος. Μήπως δεν είναι έτσι, τελικά;
Μια ολόκληρη «φιλοσοφία» και κουλτούρα έχει διαμορφωθεί για περισσότερο από έναν αιώνα αναφορικά με τη σχέση που αναπτύσσεται μεταξύ οδηγού και αυτοκινήτου.
WHAT CAR
Δεν είναι λίγοι αυτοί που χρησιμοποιούν το όχημά τους και ως έναν τρόπο να χαίρονται την οδήγηση, εκτός από μέσο μεταφοράς για τις μετακινήσεις τους. Αυτό σημαίνει ότι η χρήση του αυτοκινήτου είναι συχνή και πολύωρη καθημερινά.
Βεβαίως, αυτή η αναγκαστική κατάσταση της καθημερινότητας πολλές φορές προκαλεί άγχος, εκνευρισμό και καθυστερήσεις στις μεγαλουπόλεις εξαιτίας της κίνησης στους δρόμους και του κυκλοφοριακού προβλήματος. Προφανώς, αυτό είναι η κακή διάσταση της χρήσης του αυτοκινήτου.
Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε στις ΗΠΑ, η έντονη εξάρτηση από το αυτοκίνητο μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα χαμηλότερο επίπεδο ικανοποίησης στη ζωή μας,
Αυτή διενεργήθηκε από φοιτητές του Πανεπιστημίου της Αριζόνας και επικεντρώθηκε σε ενήλικες που διαμένουν σε αστικές και περιαστικές περιοχές, σε όλες τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής.
Από τα ευρήματα αυτής παρατηρήθηκε το λεγόμενο «φαινόμενο κατωφλίου» όσον αφορά στην εξάρτησή μας από το αυτοκίνητο και πόσο αυτό επηρεάζει την ικανοποίησή μας από τη ζωή.
Όπως σημειώνεται, «πέρα από ένα συγκεκριμένο σημείο, η αυξημένη εξάρτηση από το αυτοκίνητο οδηγεί σε μείωση της ικανοποίησης από τη ζωή».
Στην έρευνα επισημαίνεται ότι η χρήση αυτοκινήτου σε ποσοστό άνω του 50% στις καθημερινές μετακινήσεις ενδέχεται να επηρεάζει αρνητικά την ικανοποίηση που αισθανόμαστε καθημερινά.
Σύμφωνα με μελέτη, όσοι ζουν εντός μιας πόλης μπορούν ευκολότερα να κάνουν τις δουλειές τους και τα ψώνια τους περπατώντας ή χρησιμοποιώντας κάποιο μέσο μαζικής μεταφοράς.
Αντιθέτως, όσοι μένουν σε προαστιακές ή αγροτικές περιοχές συχνά βρίσκονται σε μεγάλη απόσταση από βασικές υποδομές, γεγονός που επηρεάζει την ποιότητα ζωής τους.
Το κρίσιμο σημείο εντοπίζεται στο ποσοστό του 50%, καθώς όσοι εξαρτώνται από το αυτοκίνητό τους για να κάνουν περισσότερες από τις μισές εξωτερικές δραστηριότητές τους ανέφεραν μειωμένη ευτυχία.
Αντιθέτως, βάσει των ευρημάτων της έρευνας, η περιορισμένη χρήση του αυτοκινήτου μπορεί να ενισχύσει την ικανοποίησή μας από τη ζωή.
Η Ραμπάμπε Σααντάουι, φοιτήτρια διδακτορικού τίτλου και επικεφαλής της ομάδας που συνέταξε τη συγκεκριμένη μελέτη, δήλωσε στην εφημερίδα Guardian: «Η περιστασιακή χρήση του αυτοκινήτου αυξάνει την ευχαρίστηση από τη ζωή, αλλά όταν η οδήγηση γίνεται αναγκαστική, τότε οι αρνητικές επιπτώσεις υπερβαίνουν τα οφέλη».
Η έρευνα υπογραμμίζει την ανάγκη για αλλαγές στον μελλοντικό πολεοδομικό σχεδιασμό αλλά και την ανάληψη δράσης για την αποτελεσματική βελτίωση των υπαρχουσών συνθηκών μετακίνησης των πολιτών εντός του άστεως.
Με αυτόν τον τρόπο αναμένεται να περιοριστεί η χρήση του αυτοκινήτου και να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής και η «υποκειμενική ευημερία» (sic) εντός πόλης, σύμφωνα με την έρευνα.