Επιστρέφει ο κομπρέσορας;
ΝΕΑΗ συμβολή του εξηλεκτρισμού στην αυτοκίνηση φαίνεται ότι δεν θα επωφελήσει μόνο τους θερμικούς κινητήρες αλλά και λοιπά μηχανικά τους μέρη.
Η προσπάθεια των κατασκευαστών αυτοκινήτων να δημιουργήσουν οχήματα που να έχουν μεγαλύτερη ισχύ και ταχύτερες επιδόσεις από αυτά των ανταγωνιστών τούς οδήγησε στη λύση της υπερτροφοδότησης.
WHAT CAR
Αρχικά, ήταν ο μηχανικός υπερσυμπιεστής, καθώς ήταν μια πιο εύκολη λύση για την τεχνολογία της εποχής. Ποιας εποχής;
Η πατέντα για τον τύπο Roots έχει καταχωριστεί ήδη από το 1860! Ήταν το δημιούργημα των αδερφών Φιλάντερ και Φράνσις Ρουτς οι οποίοι το 1859 ίδρυσαν την εταιρεία τους, τη Roots Blower Company.
Στις αρχές του 20ού αιώνα θα εμφανιστεί ο υπερσυμπιεστής αερίων, το γνωστό μας turbo. Ήταν το 1905 όταν ο Άλφρεντ Μπούχι θα περάσει στην ιστορία ως ο εφευρέτης αυτού.
Στην πορεία των χρόνων έκτοτε η υπερτροφοδότηση στον κινητήρα των αυτοκινήτων θα χρησιμοποιηθεί κυρίως σε αγώνες αυτοκινήτων και σε περιορισμένη έκταση και σε μοντέλα παραγωγής.
Ωστόσο, τα τελευταία σχεδόν 20 χρόνια έχει γίνει ο κανόνας, καθώς συμβάλλει και στη μείωση των εκπομπών ρύπων και διοξειδίου του άνθρακα. Βεβαίως, η λύση που είναι διαδεδομένη είναι ο υπερτροφοδότης αερίων, χάρη στη μικρότερη ανάγκη για ενέργεια που απαιτείται για τη λειτουργία του.
Να θυμίσουμε ότι από τους Ευρωπαίους κατασκευαστές η Mercedes-Benz ήταν αυτή που επέμεινε μέχρις εσχάτων στη χρήση του μηχανικού υπερσυμπιεστή -του «κομπρέσορα», όπως είναι γνωστός στη χώρα μας.
Αναφερόμαστε σε αυτή επειδή ήταν η πρώτη που τοποθέτησε τέτοιο μηχανισμό στον κινητήρα μοντέλων παραγωγής της στη δεκαετία του 1920 και σταμάτησε να τον χρησιμοποιεί από το 2005 και έπειτα.
Ο λόγος ήταν ότι ο μηχανικός υπερσυμπιεστής δεν πληρούσε τα νέα όρια προστασίας του περιβάλλοντος που είχαν τεθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση εκείνη την εποχή. Έτσι και η γερμανική εταιρεία «υπέκυψε» στη λύση του turbo στους κινητήρες της.
Ο «κομπρέσορας» καταργήθηκε ή περιορίστηκε σε κάποια αμερικανικά μοντέλα στη καλύτερη περίπτωση. Όμως, ο εξηλεκτρισμός που επικρατεί γενικότερα τα τελευταία χρόνια στον κλάδο της Αυτοκινητοβιομηχανίας ίσως τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
Η εξηλεκτρισμένη τεχνολογία του κινητήρα και η εξέλιξη των κιβωτίων ταχυτήτων μπορούν να συμβάλλουν σε αυτό.
Ήδη έχουν αρχίσει δοκιμές για τη χρήση μηχανικού υπερσυμπιεστή ο οποίος θα περιστρέφεται μέσω μικρού ηλεκτροκινητήρα και όχι μέσω ιμάντα από τον στροφαλοφόρο άξονα, όπως γινόταν πάντα.
Θυμίζουμε ότι οι Γερμανοί -κυρίως- χρησιμοποιούν ήδη ηλεκτρομοτέρ για την περιστροφή της φτερωτής σε turbo στους κινητήρες κάποιων μοντέλων τους.
Έτσι, μειώνεται ακόμα περισσότερο η κατανάλωση καυσίμου και η εκπομπή ρύπων και διοξειδίου του άνθρακα και γίνεται αμεσότερη η απόκριση του κινητήρα στο παραμικρό πάτημα του δεξιού πεντάλ, συγκριτικά.