Δοκιμή: Mercedes-AMG SL 43
ΝΕΑH καινούργια SL θέλει να συνεχίσει μια μεγάλη ιστορία αλλά και να είναι σύμφωνη με τις απαιτήσεις των καιρών.
Η SL δεν είναι το best seller της Mercedes, δεν είναι το αυτοκίνητο που θα αυγατίσει το μερίδιο αγοράς της μάρκας. Δεν είναι ούτε η πρώτη επιλογή όσων θέλουν και μπορούν να δώσουν ένα πόσο που προσεγγίζει τις 200.000 ευρώ για να αποκτήσουν ένα αυτοκίνητο. Ειδικά αν η οικονομική τους κατάσταση επιτρέπει το χαρακτηρισμό νεόπλουτοι.
WHAT CAR
Η SL είναι icon, είναι αυτό που λέμε old money. Ένα αυτοκίνητο που δεν θα το πάρει κάποιος για το show off και μόνο. Παρόλο που το προσφέρει μεν αλλά σε μικρότερο βαθμό δε σε σχέση με άλλα αυτοκίνητα αυτής της κατηγορίας τιμής. Ακόμα και σε σχέση με την ομόσταβλη AMG GT.
Η αγορά της έχει ξεκάθαρα και μια σνομπ διάσταση. Είναι απόρροια μιας συνειδητής επιλογής, από έναν άνθρωπο που σε κάποιο βαθμό ξέρει τους λόγους για τους οποίους τη διαλέγει. Για την 70χρονη ιστορία της, για το στυλ της, για το χαλαρό cruising, για την ποιότητά της.
Τώρα πάντως έχει και έναν επιπλέον, που δεν είναι άλλος από την επιστροφή της μαλακής οροφής, η οποία είχε να κάνει την εμφάνισή της σε καινούργια SL εδώ και 25 χρόνια. Στο ενδιάμεσο το κορυφαίο roadsterτης Mercedes είχε μεταλλικές αναδιπλούμενες οροφές, που ναι, είναι πιο εντυπωσιακές στην όλη διαδικασία του άνοιξε-κλείσε και προσφέρουν μεγαλύτερη ασφάλεια από επιτήδειους αλλά της αφαιρούσαν από το στυλ της και πρόσθεταν στο βάρος της.
Μετατοπίζοντας ταυτόχρονα προς τα πάνω και το κέντρο βάρους που όσο να ‘ναι δεν κολακεύει τα δυναμικά χαρακτηριστικά.
Η νέα μαλακή οροφή λοιπόν και πιο ελαφριά είναι και εξαιρετική από πλευράς ποιότητας. Όταν είναι κλειστή αφήνει έξω, σε μεγάλο βαθμό, τόσο το θόρυβο όσο και την ψύχρα, ενώ φανταζόμαστε πως το ίδιο θα γίνεται το καλοκαίρι και έως κάποιο βαθμό και με τη ζέστη προκειμένου το σύστημα κλιματισμού να μην λειτουργεί υπερωριακά.
Από εκεί και πέρα ανοιγοκλείνει μέσα σε 15 δεύτερα και εν κινήσει αρκεί η ταχύτητα να μην ξεπερνά τα 60 χλμ./ώρα, ενώ η όλη διαδικασία γίνεται φυσικά ηλεκτρικά και μέσω της οθόνης του συστήματος infotainment στην κεντρική κονσόλα.
Πάντως, αν είναι κανείς λίγο τολμηρός και κατεβάσει μέσα στο Δεκέμβρη την οροφή o κλιματισμός κατορθώνει να δημιουργήσει ένα αρκετά ευχάριστο μικροκλίμα για οδηγό και συνοδηγό που γίνεται ακόμα καλύτερο αν υπάρχει το προαιρετικό AirScarf που ζεσταίνει τον αυχένα.
Αν δεν υπάρχει δεν χάλασε και ο κόσμος, ενώ η προσοχή στη λεπτομέρεια είναι δεδομένη. Η οθόνη των 11,9 ιντσών του συστήματος infotainment στην κεντρική κονσόλα για παράδειγμα έχει μεταβαλλόμενη κλίση -από 12 έως 36 μοίρες- για να μην ενοχλούν τον οδηγό οι αντανακλάσεις και να κάνει εύκολα τις επιλογές και τις ρυθμίσεις που θέλει.
Το παρόν δίνουν σχεδόν όλα όσα έχουν η Mercedes και η AMG στα ράφια τους.
Από τα ηλεκτρονικά συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης μέχρι τη συνδεσιμότητα και την άνεση. Ειδικά όσων κάθονται μπροστά, μιας και οι δύο πίσω θέσεις -άλλο ένα χαρακτηριστικό που επέστρεψε και πάλι μετά από μια 25ετία- προορίζονται αποκλειστικά για παιδιά μιας και υπάρχει όριο ύψους των επιβατών. Στα 1,50 μέτρα ή στα 1,35 όταν χρησιμοποιείται παιδικό κάθισμα.
Πιο λογικό ακούγεται να τοποθετηθούν εκεί κάποιες αποσκευές και από πάνω η πρόσθετη αντιανεμική προστασία, μιας και κακά τα ψέματα η SL είναι υπόθεση μόνο για δύο. Αν θέλεις παραπάνω θέσεις πολύ απλά πάρε κάτι άλλο…
Για τους δύο πάντως και για τα δεδομένα ενός roadster, που ομολογουμένως γίνονται όλα και λιγότερα, το πορτμπαγκάζ είναι αρκετό. Με κλειστή την οροφή -δύσκολα φανταζόμαστε ένα open air γρήγορο ταξίδι στην Eθνική- χωρά 240 λίτρα. Για τη βόλτα με την οροφή διπλωμένη και αν πρέπει να μπει κάτι στο χώρο αποσκευών υπάρχουν διαθέσιμα 213 λίτρα, ενώ για να δημιουργηθεί ο χώρος που θα αποθηκευτεί αρκεί το πάτημα ενός κουμπιού.
Κάτι που είναι μέρος του όλου πακέτου πολυτέλειας που χαρακτηρίζει την SL, που από αυτήν την άποψη δικαιολογεί απόλυτα το Super που συμβολίζει το S της επωνυμίας της.
Το L σημαίνει Leicht και δεν συμβαδίζει πλήρως με τα 1.820 κιλά που δείχνει η ζυγαριά. Από την άλλη με τα τρέχοντα δεδομένα ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών δεν είναι και πάρα πολλά. Στο νούμερο αυτό πάντως κάποιο ρόλο έχει παίξει και το ολοκαίνουργιο πλαίσιο τύπου χωροδικτυώματος που αποτελείται από αλουμίνιο, χάλυβα, μαγνήσιο και συνθετικά υλικά. Ταυτόχρονα αποτελεί κατά κάποιον τρόπο και ένα σημείο επαφής με το παρελθόν του μοντέλου, μιας και η αρχέτυπη, αγωνιστική 300SL σε ένα χωροδικτύωμα της εποχής βασιζόταν.
Όποιος κάθεται πίσω από το τιμόνι πάντως αντιλαμβάνεται πως έχει να κάνει με ένα πλαίσιο γρανίτη, μιας και ούτε στρεβλώσεις θα αντιληφθεί ακόμα και αν ο δρόμος είναι κακός, ούτε τριγμούς θα ακούσει, ούτε θορύβους.
Από εκεί και πέρα έχει μπροστά του ένα μεγάλο καπό, όπως αρμόζει σε ένα all time classic roadster και κυρίως σε μια SL, ενώ δεν λείπουν ούτε τα δύο «φουσκώματα» ή powerdomes αν προτιμάτε το δόκιμο αγγλικό όρο που χαρακτηρίζουν εδώ και 7 δεκαετίες τα roadster της Mercedes.
Μέσα στην πόλη και στα στενά χρειάζεται λίγη προσοχή, μιας και πρέπει να βγεις πιο έξω στις διασταυρώσεις σε σχέση με ένα άλλο αυτοκίνητο. Μη φανταστείτε κάτι το δραματικό, ενώ η ευελιξία θα βελτιώνεται κατακόρυφα με την προαιρετική στην SL 43 τετραδιεύθυνση.
Έξω από την πόλη η μεγάλη, ανοιχτή Mercedes είναι ευχάριστη, άνετη και γρήγορη, ενώ αν από τα πολλά προγράμματα οδήγησης επιλεγεί ένα από τα Sport ή Sport+ τότε γίνεται και πιο σπορ. Όχι όμως και σκληροπυρηνική, μιας και όπως είπαμε δεν είναι αυτός ο προσανατολισμός της.
Αυτή που υπερέχει τελικά είναι η πολιτισμένη και πολυτελής διάστασή της και κάπως έτσι τα σκασίματα τύπου «ποπ-κορν» στα σπορ προγράμματα δεν συμβαδίζουν με την εικονική SL που είναι Grand Tourer. Ταιριάζουν πιο πολύ στην Α 45 AMG με την οποία μοιράζονται το ίδιο, συναρμολογημένο από έναν και μόνο μηχανικό στο χέρι, τετρακύλινδρο σύνολο των 2.000 κυβικών. Με μια καθοριστική διαφορά: στην SL 43 το turbo είναι ηλεκτρικό -πρώτη εφαρμογή σε μοντέλο παραγωγής, όπως η πιο διάσημη πρόγονος, η 300SL ήταν η πρώτη με μηχανικό ψεκασμό καυσίμου- γεγονός που ελαχιστοποιεί την όποια υστέρηση.
Το ηλεκτρικό turbo, που περιστρέφεται με έως και 180.000 σ.α.λ., είναι συνδεδεμένο με το κύκλωμα των 48V του ήπια υβριδικού συστήματος. Που στους 421 ίππους που αποδίδει ο τετρακύλινδρος προσθέτει άλλους 14 όταν και όποτε χρειάζονται.
Το σίγουρο είναι πως η δύναμη δεν λείπει από την SL 43, ούτε και το μπρίο, κάτι που άλλωστε φαίνεται και από τις επιδόσεις της (0-100 χλμ./ώρα σε 4,8 δεύτερα, τελική 275 χλμ./ώρα), ενώ πολύ καλός είναι και ο συνδυασμός του κινητήρα της με το αυτόματο κιβώτιο των 9 σχέσεων.
Αυτό που όμως θα αναζητήσει κανείς είναι η φινέτσα των πολυκύλινδρων συνόλων, που χωρίς καμία αμφιβολία ταιριάζουν καλύτερα σε σχέση με έναν τετρακύλινδρο με ένα ανοιχτό αυτοκίνητο που το χαλαρό cruising είναι εδώ και δεκαετίες στο DNA του. Και ας είναι αυτός ο τετρακύλινδρος ο πιο δυνατός δίλιτρος που μπορεί να αγοράσει κανείς και ας έχει και ηλεκτρικό turbo.
Το οποίο συμβάλλει στην πολύ καλή απόδοση της ισχύος σε όλη την κλίμακα στροφών, χωρίς κενά και δίχως ζόρι με άμεση απόκριση στο πεντάλ του γκαζιού. Αν θέλεις να κινηθείς γρήγορα θα κινηθείς, τόσο στην εθνική με την οροφή κλειστή και με ταχύτητες που μπορεί να σου κοστίσουν την αφαίρεση του διπλώματος, όσο και σε δευτερεύοντες δρόμους με διαδοχικές στροφές.
Εδώ η SL είναι ευχάριστη αλλά δεν σε βάζει στην πρίζα ώστε να την πιέσεις για να πάρεις το κάτι παραπάνω. Όμως όπως είπαμε, δεν είναι αυτό το στυλ και ο χαρακτήρας της.
Δεν την παίρνεις για να την κυνηγάς και να κυνηγιέσαι. Την παίρνεις για να κινείσαι όσο το δυνατόν πιο cool, με την ανάρτηση να απορροφά τις κακοτεχνίες και ταυτόχρονα να ελέγχει καλά τις κινήσεις του αμαξώματος όταν ανεβαίνει ο ρυθμός και με το εσωτερικό να σε κακομαθαίνει με τον εξοπλισμό, την ποιότητα και τη high-tech διάστασή του. Και με τον κινητήρα να είναι ανά πάσα στιγμή έτοιμος να ανταποκριθεί, με αρχοντιά και πολιτισμό. Κάτι που εξασφαλίζουν οι πολλοί κύλινδροι.
Από την άλλη τα 2.000 κυβικά κάνουν αντικειμενικά καλά τη δουλειά τους και δεν εκτοξεύουν την τιμή της SL 43 στα επίπεδα των supercars, όπως συμβαίνει με τις οκτακύλινδρες εκδοχές. Φτηνή δεν είναι σε καμία περίπτωση και οι 176.000 ευρώ από τις οποίες ξεκινά -όπως σε κάθε Mercedes η προσθήκη εξοπλισμού αυξάνει σημαντικά το τελικό κόστος- της εξασφαλίζουν τον τίτλο του πιο ακριβού τετρακύλινδρου μοντέλου που μπορεί να αγοράσει κανείς. Και του πιο… σνομπ!
Mercedes-Benz SL 43
Κινητήρας: Τετρακύλινδρος, 1.991 cc (Mild Hybrid 48V)
Μέγιστη ισχύς: 421 PS/6.750 rpm
Μέγιστη ροπή: 500 Nm/3.250- 5.000 rpm
Μετάδοση: Στους πίσω τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο 9 σχέσεων
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 4,7 sec
Τελική ταχύτητα: 278 km/h
Μέση κατανάλωση εργοστασιακή/ δοκιμής: 9,0/11,3 lt/100 km
Εκπομπές CO2: 206 gr/km
Διαστάσεις (Μ/Π/Y): 4.700/1.915/1.359 mm
Μεταξόνιο: 2.700 mm
Βάρος: 1.810 kg
Χώρος αποσκευών: 213-240 lt
Τιμή: Από 176.000 ευρώ