Αυτά είναι τα μεγάλα έργα σε ολόκληρη τη χώρα!
ΝΕΑΗ παράδοση της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης, ήταν ένα πλούσιο ορεκτικό για όλα όσα έπονται τα επόμενα χρόνια.
Λίγο πριν αποχαιρετήσουμε το 2024, μπορούμε αβίαστα να ισχυριστούμε ότι έχει ολοκληρωμένα έργα υποδομών όπως η Αμβρακία Οδός, τμήματα του Ε65 και φυσικά τη σημαντικότερη παράδοση που έχει γίνει ποτέ στη Θεσσαλονίκη, με την λειτουργία της βασικής γραμμής του Μετρό.
WHAT CAR
Πέρα, όμως, από τις δυναμικές περιοχές της χώρας όπως η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη, τα τελευταία χρόνια και η Κρήτη κάνει αισθητή την παρουσία της στο χάρτη των υποδομών, με πολύ μεγάλα έργα όπως ο ΒΟΑΚ, το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλι.
Στα δημόσια έργα ο καθοριστικός παράγοντας είναι χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2021-2027, το Ταμείο Ανάκαμψης αλλά και τα έργα με την συνεργασία κράτους και αγοράς δηλαδή έργα παραχωρήσεων και ΣΔΙΤ.
Τα μεγαλύτερα οδικά και έργα μεταφορών ανά την επικράτεια, που θα απασχολήσουν το επόμενο διάστημα έχουν ως εξής, ανάλογα και με τη γεωγραφική περιοχή.
Κρήτη
Νέο Αεροδρόμιο Καστέλι Ηρακλείου: 500εκατ.ευρώ: Πλέον είμαστε σε προχωρημένη κατασκευή με την πρόοδο να ξεπερνά το 35%. Εκτιμάται ότι θα ολοκληρωθεί το 2027. Το κατασκευάζει η ΤΕΡΝΑ για λογαριασμό της Κ/Ξ ΤΕΡΝΑ-GMR. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο ΥΠΟΜΕ. Υπεγράφη το 2019.
ΒΟΑΚ: 2,1 δισ. ευρώ. Τριπλό τμηματικά έργο με δύο από τα τμήματα να είναι σε κατασκευή. Χερσόνησος-Νεάπολη και Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος είναι πλέον ενεργά ως έργα με ανάδοχα τα σχήματα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ και ΑΚΤΩΡ αντίστοιχα. Αναμένεται και η ολοκλήρωση του διαγωνισμού για το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο όπου ανάδοχος είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Με την ολοκλήρωση του ο νέος αυτοκινητόδρομος υπόσχεται κατακόρυφη αύξηση των επιπέδων οδικής ασφάλειας, ταχύτητας και άνετης οδήγησης.
Αττική – Στερεά Ελλάδα
Οδικό έργο Μπράλος-Άμφισσα: Κόστος 286 εκατ.ευρώ. Είναι τμήμα του διαγώνιου άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο ου ενώνει την ανατολική με την δυτική χώρα. Η ολοκλήρωση του τοποθετείται το 2027. Το κατασκευάζει η ΑΒΑΞ. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο ΥΠΟΜΕ. Υπεγράφη το 2023.
Νέα Γραμμή 4 Μετρό Αθήνας: Κόστος 1,8 δισ. ευρώ. Λαμβάνει χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2014-2020 και την ΕΤΕπ και το ΕΣΠΑ 2021-2027. Υπεγράφη το 2021. Το κατασκευάζει το σχήμα η ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM. Αναθέτουσα Αρχή είναι η Ελληνικό Μετρό. Υπεγράφη το 2021. Σήμερα είναι σε εξέλιξη η διάνοιξη της σήραγγας από δύο μετροπόντικες και η κατασκευή των 15 σταθμών που περιλαμβάνονται στην νέα “πορτοκαλί” γραμμή.
Παράκαμψη Χαλκίδας και Ψαχνών: Κόστος 210 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο υποδομής της Εύβοιας και από τα μεγαλύτερα της Στερεάς Ελλάδας. Το κατασκευάζει η ΜΕΤΚΑ. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο ΥΠΟΜΕ. Υπεγράφη το 2023.
Έργα Υποδομών Ελληνικού: Κόστος 300 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για έργα δημιουργίας υποδομών στην επένδυση του Ελληνικού. Περιλαμβάνει τη δημιουργία δικτύων, δρόμων, αντιπλημμυρικά, εξυγιαντικά έργα και την υπογειοποίηση κατά 2,5χλμ της Λεωφόρου Ποσειδώνος. Κατασκευάζει η ΑΒΑΞ. Αναθέτουσα Αρχή είναι η Lamda Development. Υπεγράφη το 2022.
Logistics Center Ασπρόπυργος: Κόστος 300 εκατ. ευρώ. Μεγάλο έργο που είναι σε εξέλιξη από την HIG Capital. Δημιουργείται ένα από τα μεγαλύτερα Logistics Centers το οποίο θα διαθέτει και το δικό του λιμάνι, ενώ θα περιλαμβάνει ξενοδοχείο, εμπορικούς χώρους, γραφεία, αποθήκες κ.α. Εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει σταδιακά την περίοδο 2025-2026.
Data Centers Σπάτα. Κόστος 1 δισ. ευρώ. Αφορά την κατασκευή/ανάπτυξη τριών (3) νέων Data Centers (Κέντρων Δεδομένων) στην περιοχή της Αττικής από την Microsoft. Ένα στην περιοχή των Σπάτων και δύο στην περιοχή του Κορωπιού, και όλα μαζί θα βρίσκονται σε λειτουργική σχέση μεταξύ τους. Ωστόσο, η δυναμικότητα του Κέντρου Δεδομένων στα Σπάτα (19,2 MW) θα είναι η διπλάσια από αυτή των Κέντρων Δεδομένων που θα εγκατασταθούν στο Κορωπί (9,6 MW). Tα έργα εκτελεί το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-RENCO.
Πελοπόννησος-Δυτική Ελλάδα
Αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος: Κόστος 310 εκατ.ευρώ. Το έργο υλοποιεί η Ολυμπία Οδός και είναι σε εξέλιξη. Την κατασκευή έχουν αναλάβει τμηματικά οι: ΑΒΑΞ, ΑΚΤΩΡ, ΤΕΡΝΑ. Η ολοκλήρωση του τοποθετείται για το 2025 και σήμερα η πρόοδος είναι πάνω από 50%. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Υπεγράφη το 2022.
Οδικός Άξονας Καλαμάτα-Πύλος-Μεθώνη: Κόστος 312 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για έργο-ΣΔΙΤ που εκτελείται στη Μεσσηνία και θα βελτιώσει σημαντικά την οδική ασφάλεια στην ευρύτερη περιοχή. Θεωρείται ως η φυσική συνέχεια του αυτοκινητόδρομου Μορέα. Κατασκευάζεται από το σχήμα ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Υπεγράφη το 2023.
Σιδηροδρομικά έργα Κιάτο-Αίγιο και Αίγιο-Ρίο: 280 Κόστος εκατ. ευρώ. Πρόκειται για δύο εργολαβίες που στόχο έχουν την ηλεκτροκίνηση στο τμήμα Κιάτο-Αίγιο και την επαναλειτουργία με διπλή ηλεκτροκινούμενη γραμμή στο τμήμα Αίγιο-Ρίο. Κατασκευάζονται από το σχήμα ΤΕΡΝΑ-ΜΕΤΚΑ. Αναθέτουσα Αρχή είναι η ΕΡΓΟΣΕ.
Βόρειο Τμήμα αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας Ε65 Καλαμπάκα-Εγνατία: Κόστος 442 εκατ. ευρώ. Τμήμα του έργου είναι και στη Θεσσαλία. Έργο είναι σε εξέλιξη που ολοκληρώνει στο σύνολο του τον αυτοκινητόδρομο Ε65 από τη Λαμία μέχρι την Εγνατία. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα θα ολοκληρωθεί το 2026. Το κατασκευάζει η ΤΕΡΝΑ. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο ΥΠΟΜΕ. Υπεγράφη το 2021.
Θεσσαλία-Κεντρική Μακεδονία-Ανατολική Μακεδονία και Θράκη
Flyover Περιφερειακής Θεσσαλονίκης: Κόστος 480εκατ.ευρώ: Το έργο-ΣΔΙΤ είναι σε φάση κατασκευής. Εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει το 2027. Το έχει αναλάβει το σχήμα ΑΒΑΞ-ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ. Αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο ΥΠΟΜΕ. Υπεγράφη το 2022.
Μετρό Θεσσαλονίκης: Κλάδος 25ης Μαρτίου-Μίκρα: 500εκατ.ευρώ: Το έργο είναι σε προχωρημένη κατασκευή. Εκτιμάται ότι θα λειτουργήσει το 2025. Το κατασκευάζει η ΑΚΤΩΡ. Αναθέτουσα Αρχή είναι η Ελληνικό Μετρό. Υπεγράφη το 2012.