Live Κίνηση
Περισσότερα
MIRROR

Πως πέφτει ένα αεροπλάνο από πάγο;

Ελλάδα 15:49
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Πως πέφτει ένα αεροπλάνο από πάγο;

MIRROR

Πως πέφτει ένα αεροπλάνο από πάγο;

MIRROR

Απαντήσεις για τα αίτια της πτώσης και συντριβής του αεροπλάνου ATR-72 της Voepass από την οποία έχασαν τη ζωή τους 61 άτομα αναζητούν οι αρχές της Βραζιλίας καθώς έχει εντοπιστεί και το μαύρο κουτί.

Advertisement
Advertisement

Σύμφωνα με την ιστοσελίδα FlightRadar24, για την περιοχή στην οποία πετούσε το δικινητήριο αεροπλάνο με τους 57 επιβάτες και το 4μελες πλήρωμα, είχε εκδοθεί προειδοποίηση για «σοβαρή πιθανότητα πάγου».


Το φαινόμενο της παγοποίησης στα φτερά των αεροπλάνων είναι ένα σοβαρό ζήτημα που μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την ασφάλεια της πτήσης. Η παγοποίηση συμβαίνει όταν τα υπερψυχθέντα υγρά σταγονίδια που βρίσκονται στα σύννεφα ή στην ομίχλη έρχονται σε επαφή με την επιφάνεια του αεροσκάφους, η οποία έχει θερμοκρασία κάτω του μηδενός. Αυτά τα σταγονίδια παγώνουν αμέσως πάνω στις επιφάνειες του αεροπλάνου, σχηματίζοντας πάγο.

Η συσσώρευση πάγου στα φτερά ενός αεροπλάνου μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρές αεροδυναμικές επιπτώσεις που θα μπορούσαν να προκαλέσουν ακόμα και πτώση του αεροπλάνου, αν δεν αντιμετωπιστεί σωστά. Ο πάγος αλλάζει την αεροδυναμική μορφή των φτερών, μειώνοντας την ανυψωτική δύναμη και αυξάνοντας την αντίσταση. Αυτό μπορεί να επηρεάσει τη δυνατότητα του αεροπλάνου να παραμείνει στον αέρα και να προκαλέσει απώλεια στήριξης (stall).

Advertisement
Advertisement

Η απώλεια στήριξης συμβαίνει όταν το αεροπλάνο δεν μπορεί πλέον να παράγει αρκετή ανυψωτική δύναμη για να παραμείνει στον αέρα, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε απότομη καθοδική κίνηση. Σε ακραίες περιπτώσεις, αυτή η κατάσταση μπορεί να οδηγήσει σε πτώση.

Πώς επέρχεται η παγοποίηση:

  1. Υπερψυχθέντα σταγονίδια: Αυτά είναι σταγονίδια νερού που βρίσκονται σε θερμοκρασία κάτω από το σημείο πήξης, αλλά παραμένουν σε υγρή μορφή λόγω της έλλειψης πυρήνων παγοποίησης.
  2. Επαφή με το αεροσκάφος: Όταν τα υπερψυχθέντα σταγονίδια έρχονται σε επαφή με την επιφάνεια του αεροπλάνου, ειδικά στα φτερά, στους σταθεροποιητές και στις εισόδους των κινητήρων, παγώνουν αμέσως.
  3. Αύξηση του πάγου: Καθώς το αεροπλάνο συνεχίζει να πετάει σε συνθήκες που ευνοούν την παγοποίηση, ο πάγος συνεχίζει να συσσωρεύεται, προκαλώντας αλλοίωση της αεροδυναμικής επιφάνειας των φτερών και άλλων τμημάτων του αεροσκάφους.

Επιπτώσεις κατά τη διάρκεια της πτήσης:

  • Αλλοίωση της αεροδυναμικής: Ο πάγος που σχηματίζεται στα φτερά αλλάζει την αεροδυναμική τους μορφή, αυξάνοντας την αντίσταση και μειώνοντας την ανυψωτική δύναμη. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε απώλεια της δυνατότητας να διατηρηθεί η πτήση.
  • Αύξηση του βάρους: Ο πάγος προσθέτει βάρος στο αεροπλάνο, το οποίο μπορεί να επηρεάσει την απόδοση και τη σταθερότητα της πτήσης.
  • Βλάβη στους κινητήρες: Ο πάγος μπορεί να σχηματιστεί στις εισόδους των κινητήρων, προκαλώντας μειωμένη απόδοση ή ακόμα και ζημιά στον κινητήρα λόγω εισρόφησης παγοκρυστάλλων.
Advertisement

Στο παρελθόν

Υπάρχουν αρκετά παραδείγματα αεροπορικών ατυχημάτων που προκλήθηκαν από παγοποίηση, όπως το δυστύχημα της πτήσης 3272 της Comair το 1997, όπου η συσσώρευση πάγου στα φτερά οδήγησε σε απώλεια στήριξης και πτώση.
Για να αποτρέψουν τέτοια ατυχήματα, οι αεροπορικές εταιρείες και οι κατασκευαστές αεροσκαφών έχουν αναπτύξει εξελιγμένα συστήματα αποπάγωσης και αντιπάγωσης, καθώς και διαδικασίες για τον προγραμματισμό και την εκτέλεση των πτήσεων σε συνθήκες όπου μπορεί να υπάρξει κίνδυνος παγοποίησης. Οι πιλότοι εκπαιδεύονται για να αναγνωρίζουν τα σημάδια παγοποίησης και να λαμβάνουν κατάλληλα μέτρα, όπως η ενεργοποίηση των συστημάτων αποπάγωσης ή η αλλαγή υψομέτρου για να βγουν από τις επικίνδυνες καιρικές συνθήκες. Παρόλο που ο πάγος στα φτερά αποτελεί σοβαρό κίνδυνο, τα σύγχρονα αεροσκάφη και οι διαδικασίες πτήσης έχουν σχεδιαστεί για να μειώνουν τον κίνδυνο πτώσης λόγω παγοποίησης στο ελάχιστο.

Advertisement