F1 GP Κατάρ: Το προοίμιο του 2025 (+video)
FORMULA 1Το GP του Κατάρ ήταν ο προτελευταίος αγώνας του 2024. Ωστόσο λειτούργησε περισσότερο ως προοίμιο της επόμενης παρά ως κατακλείδα της τρέχουσας σεζόν. Και ήταν αποκαλυπτικό.
Έχουμε γράψει και στο παρελθόν ότι το πρωτάθλημα της νέας σεζόν θα είναι ένα από τα πιο ανταγωνιστικά όλων των εποχών. Ο κύριος λόγος είναι ότι θα διανύουμε την τελευταία χρονιά της τρέχουσας φόρμουλας κανονισμών. Τα περιθώρια εξέλιξης συρρικνώνονται και τουλάχιστον 4 ομάδες θα είναι πολύ κοντά σε επιδόσεις.
WHAT CAR
Ωστόσο υπάρχει και μία άλλη διάσταση στην επικείμενη σεζόν. Όχι αγωνιστική ή τεχνική παρά πολιτική. Το 2025 θα είναι χρονιά εκλογών στην FIA και ο νυν πρόεδρός της, Μοχάμεντ μπεν Σουλαγιέμ θα διεκδικήσει την επανεκλογή του.
Μέχρι στιγμής δεν έχει παρουσιαστεί κάποιος ανταγωνιστής του Σουλαγιέμ. Και εικάζουμε ότι μάλλον δύσκολα θα παρουσιαστεί ισχυρός αντίπαλος καθώς ο Εμιράτης έχει φτιάξει στέρεες συμμαχίες με τους επικεφαλής των ενώσεων κάθε χώρας.
Ωστόσο αυτό που αποκαλύπτεται στους τελευταίους αγώνες είναι το ποιοι από την F1 τα πάνε καλά με τον Σουλαγιέμ και ποιοι όχι. Οι ομάδες μπορεί να μην ψηφίζουν για την ανάδειξη του προέδρου της FIA. Ωστόσο μπορούν να ασκήσουν πιέσεις με διάφορα μέσα. Και αυτό είναι κάτι που ο Σουλαγιέμ λαμβάνει πολύ σοβαρά υπόψη.
Η τρέχουσα θητεία του Σουλαγιέμ ξεκίνησε δύσκολα. Ο πρόεδρος κλήθηκε με το καλημέρα να διαχειριστεί τον απόηχο του GP στο Άμπου Ντάμπι το 2021. Φυσικά δεν θα μπορούσε κανείς να επιρρίψει ευθύνες στον Σουλαγιέμ για τα όσα συνέβησαν εκεί.
Σουλαγιέμ εναντίον Mercedes και McLaren
Ωστόσο ορισμένοι το έπραξαν. Και η Mercedes -με μεγάλη μερίδα του διεθνούς τύπου να σιγοντάρει- το αποτόλμησε. Αυτή ήταν η αρχή μιας αρκετά μεγάλης κόντρας της FIA με την ομάδα του Τότο Βολφ. Αρκεί να θυμηθούμε την σχετικά πρόσφατη ιστορία με την Σούζι Βολφ.
Παράπονα από τον Σουλαγιέμ, όμως, είχε και η McLaren. Η βρετανική ομάδα κινήθηκε πιο διακριτικά και κυρίως στο παρασκήνιο. Ωστόσο η δυσαρέσκειά της προς το πρόσωπο του νυν προέδρου ήταν αισθητή.
Ο Σουλαγιέμ δεν το άφησε να περάσει έτσι αυτό. Πρόσφατα απάλλαξε των καθηκόντων του αγωνοδίκη, τον υιό του πρώην ιδιοκτήτη της McLaren, Τέντι Μάγιερ. Μία κίνηση, ίσως, συμβολικού χαρακτήρα περισσότερο.
Αλλά η ηγεσία της FIA δεν σταμάτησε εκεί. Θυμηθείτε τι έγινε με τις ποινές στον Νόρις σε Όστιν και Κατάρ. Και στις δύο περιπτώσεις ο Ντέρεκ Γουόργουικ ήταν αγωνοδίκης. Αντιθέτως στο Μεξικό (Μάγιερ) και στην Βραζιλία (Χέρμπερτ) οι αγωνοδίκες εξάντλησαν τη ν αυστηρότητά τους στον Φερστάπεν.
Κάποιος θα μπορούσε να πει ότι η ασυνέχεια στο σκεπτικό ποινών της FIA είναι απλά θέμα ανικανότητας. Θα διαφωνήσουμε. Ο τρόπος επιβολής των ποινών αποκαλύπτει το πολιτικό παιχνίδι που παίζεται στο παρασκήνιο. Είναι ένα πολύ ισχυρό μέσο που έχει ο εκάστοτε πρόεδρος της FIA για να επηρεάζει τις εξελίξεις. Όποτε έχει τους «κατάλληλους» ανθρώπους για τη δουλειά, φυσικά.
Κατάρ και 2025
«Δεν είναι δουλειά των οδηγών να μου λένε πώς θα διοικώ» δήλωσε στο Κατάρ ο Σουλαγιέμ. Είχε προηγηθεί η αμφισβήτηση των πρωτοβουλιών του προέδρου από το GPDA με τον Ράσελ να ηγείται της προσπάθειας. Αλλά στο Κατάρ ο Σουλαγιέμ περίμενε -ορισμένους- στη γωνία.
Η ποινή stop-go του Νόρις στο Κατάρ δεν ήταν εκτός πλαισίων. Όντως η παραβίαση διπλής κίτρινης σημαίας είναι σημαντικό παράπτωμα που άπτεται της ασφάλειας. Ωστόσο δεν μπορούμε να μην σημειώσουμε ότι από το σημείο εκείνο ο Φερστάπεν δεν «έκοψε σημαντικά ταχύτητα» όπως προβλέπουν οι κανονισμοί, παρά κράτησε σταθερή την ταχύτητα που είχε για λίγο.
Σύμφωνα με το γράμμα του κανονισμού, λοιπόν, έπρεπε και στον Φερστάπεν να επιβληθεί κάποιου είδους ποινή. Αλλά οι αγωνοδίκες την επέβαλλαν μόνο στον Νόρις. Αφήστε που κανονικά ο αγώνας έπρεπε να έχει τεθεί υπό καθεστώς VSC λόγω ενός καθρέφτη ο οποίος βολόδερνε για αρκετούς γύρους στην πίστα.
Απειρία του νέου διευθυντή αγώνων, Ρούι Μάρκες ο οποίος αντικατέστησε πριν έναν αγώνα τον απολυθέντα ( γιατί άραγε; ) Νιλς Βίτιχ; Δεν μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα.
Εκείνο που μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα, όμως, είναι το ότι η Red Bull και η Ferrari δείχνουν να τα πηγαίνουν καλά με τον Σουλαγιέμ, ενώ η Mercedes και η McLaren όχι. Από την άλλη η McLaren θα ξεκινήσει μάλλον με το καλύτερο μονοθέσιο του grid το 2025 αλλά η Mercedes θα έχει περισσότερο χρόνο εξέλιξης από ότι οι άλλες τρεις.
Και μην ξεχάσουμε ότι οι Red Bull και Mercedes θα είναι οι μόνες κορυφαίες ομάδες με ξεκάθαρους νούμερο ένα οδηγούς. Δύσκολη η εξίσωση για τους πρωταθλητές της επόμενης σεζόν. Αλλά ένα πράγμα είναι σίγουρο: Η αγωνία το 2025 θα κρατήσει μέχρι τέλους.