Live Κίνηση
Περισσότερα
FORMULA 1

Brawn GP: Το μεγαλύτερο θαύμα στην ιστορία της F1

Ελλάδα 3:48
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Brawn GP: Το μεγαλύτερο θαύμα στην ιστορία της F1

FORMULA 1

Το 2009 υπήρξε από πολλές απόψεις μία χρονιά-ορόσημο για την F1. Αλλά κανένα σημείο πλοκής της δεν ξεπερνάει εκείνο της Brawn GP. Της πιο ανέλπιστης πρωταθλήτριας στην ιστορία του σπορ.

Advertisement
Advertisement

Γυρίζουμε τα ημερολόγιά μας 16 χρόνια πίσω, στις 28 Νοεμβρίου του 2008. Οι επικεφαλής της Honda Racing F1, Ρος Μπρον και Πατ Φράι συναντούν το αφεντικό του αγωνιστικού τμήματος της εταιρίας, Χιρόσι Οσίμα.

Ο Ιάπωνας με δάκρυα στα μάτια τους ανακοινώνει ότι η Honda θα αποσυρθεί από το πρωτάθλημα λόγω της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης που έχει ξεσπάσει. Το σοκ είναι μεγάλο. Ο Μπρον υπολόγιζε σε ένα δυναμικό 2009 για την Honda καθώς είχε ήδη θυσιάσει το μονοθέσιο του 2008 για να εξελίξει εκείνο της επόμενης σεζόν. Βλέπετε το 2009 ήταν χρονιά μεγάλης αλλαγής κανονισμών και ο Μπρον θεωρούσε ότι αυτή η στρατηγική του επιλογή θα έβγαζε την Honda από την μετριότητα.

Ο Μπρον είχε θυσιάσει τη σεζόν του 2008 ώστε η Honda να αφιερώσει περισσότερο χρόνο εξέλιξης στο μονοθέσιο του 2009.

Ο ιδιοφυής Βρετανός είχε ήδη υιοθετήσει την ιδέα του Ιάπωνα αεροδυναμιστή, Μασαγιούκι Μιναγκάβα για τον διπλό διαχύτη στο μονοθέσιο του 2009. Αυτή η λεπτομέρεια θα έκανε σε λίγους μήνες τη διαφορά.

Advertisement
Advertisement

Αλλά οι Μπρον και Φράι είχαν αποκτήσει ξαφνικά πολύ πιο σοβαρά προβλήματα στα κεφάλια τους, από τον σχεδιασμό του 2009. Η Honda έψαχνε να πουλήσει και με την αγορά σε ύφεση, το λουκέτο έμοιαζε ως η μόνη ρεαλιστική πιθανότητα για την εργοστασιακή της ομάδα.

Ο εμπνευστής του διπλού διαχύτη, Μασαγιούκι Μιναγκάβα

Όλα έδειχναν ότι ο οργανισμός που είχε ξεκινήσει ως Tyrell, μετεξελίχθηκε σε BAR και κατέληξε σε Honda πλησίαζε προς το οριστικό του τέλος. Η απόφαση της Honda θα άφηνε τους 750 εργαζόμενους στο Μπράκλεϊ χωρίς επαγγελματική στέγη. Και οι Μπρον-Φράι δεν μπορούσαν να αποδεχτούν έτσι απλά μια τέτοια εξέλιξη.

Μια γενναία απόφαση

Η Honda ανακοινώνει επίσημα την απόφασή της στις 5 Δεκεμβρίου. Οι Ιάπωνες ψάχνουν εναγωνίως αγοραστές για την ομάδα τους. Μεταξύ αυτών που δείχνουν ενδιαφέρον είναι και ο Έλληνας, Αχιλλέας Καλλάκης, του οποίου το ελικόπτερο δεν… χωρούσε να προσγειωθεί στις εγκαταστάσεις της ομάδας!

Ο Καλλάκης είναι υπεύθυνος για την μεγαλύτερη απάτη -ύψους 760 εκατομμυρίων λιρών- με στεγαστικά δάνια στην ιστορία του Ηνωμένου Βασιλείου.
Advertisement

Εν τέλει ο Καλλάκης θα αποδεικνυόταν απατεώνας ενώ και όλοι οι άλλοι υποψήφιοι αγοραστές δεν θα ικανοποιούσαν τα υψηλά στάνταρ της Honda. Έτσι, οι Μπρον και Φράι παίρνουν μια γενναία απόφαση, και μπαίνουν μπροστά.

«Το βάζουμε στα πόδια ή πολεμάμε;» ρωτά ο Μπρον σε μίτινγκ της ομάδας. Η ομάδα αποφασίζει να παλέψει. Και η Honda -από σεβασμό στον Μπρον- δέχεται να παραχωρήσει για το συμβολικό τίμημα της μίας λίρας Αγγλίας την ομάδα της (και τα προβλήματα της) στον Βρετανό.

Οι Μπρον και Φράι πήραν τη γενναία απόφαση να αναλάβουν τις τύχες της Honda Racing F1, μετά την αποχώρηση των Ιαπώνων από την F1.
Advertisement

Στις 17 Μαρτίου του 2009, δέκα ημέρες πριν την έναρξη του πρώτου αγωνιστικού τριημέρου της σεζόν, η FIA κάνει δεκτή τη συμμετοχή της Brawn GP αντί της Honda Racing F1 στο πρωτάθλημα. Σε όλο το μεσοδιάστημα, λίγοι άνθρωποι εγκαταλείπουν την ομάδα. Οι εργαζόμενοι σαν μια γροθιά, δουλεύουν πυρετωδώς για το νέο μονοθέσιο.

Η Brawn GP έγινε δεκτή, κυριολεκτικά, την τελευταία στιγμή στο πρωτάθλημα του 2009. Κανείς δεν πίστευε ότι θα μπορούσε να το κατακτήσει κιόλας!

Όμως το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι ο κινητήρας. Η Honda δεν θέλει να συνεχίσει ούτε ως προμηθεύτρια κινητήρων και ο Μπρον ξεκινά την αναζήτηση του με τον χρόνο να μετρά αντίστροφα για το εναρκτήριο GP στην Μελβούρνη.

Την τελευταία στιγμή

Ο Βρετανός χτυπάει πρώτα την πόρτα της Ferrari, στην οποίαν είχε διατελέσει τεχνικός διευθυντής για 10 χρόνια. Τότε πρόεδρος της Scuderia είναι ακόμη ο Λούκα ντι Μοντετζέμολο. Ο Ιταλός ακόμη δεν έχει συγχωρήσει τον Μπρον για την φυγή του. Και του προσφέρει τους κινητήρες της Ferrari στο σύνηθες αντίτιμο των οκτώ εκατομμυρίων ευρώ.

Ο τότε πρόεδρος της Ferrari αλλά και του γκρουπ της FIAT δεν είχε την διάθεση για χάρες στον Ρος Μπρον
Advertisement

Ωστόσο η Brawn GP δεν διαθέτει τα κονδύλια. Η Honda είχε συμφωνήσει να πληρώνει τους μισθούς του προσωπικού για τρεις μήνες. Αλλά έπειτα από αυτό το διάστημα η νεοσύστατη ομάδα θα έμενε μόνη της. Χορηγοί δεν υπήρχαν και το υπόλοιπο paddock προσέφερε μόνο λόγια συμπάθειας.

Ο Νόρμπερτ Χάουγκ της Mercedes κάνει καλύτερη προσφορά από τον Μοντετζέμολο. Υπό την αίρεση, όμως, ότι η πληρωμή θα γίνει πιο γρήγορα. Οι λογιστές στο Μπράκλεϊ δουλεύουν υπερωρίες για να βρουν τον τρόπο, ο Μπρον απαιτεί κάθε δαπάνη άνω των 75 ευρώ να περνάει από τον ίδιο για έγκριση και η ομάδα εξασφαλίζει τους γερμανικούς κινητήρες.

Οι Γουίτμαρς (αριστερά) και Ντένις (δεξιά) θα έδιναν το πράσινο φως στον Νόρμπερτ Χάουγκ (κέντρο) για συμφωνία με την Brawn GP. Μία απόφαση την οποίαν οι δύο πρώτοι, λίγο καιρό αργότερα, θα εύχονταν να μπορούσαν να πάρουν πίσω.

Υπερωρίες, όμως, δουλεύουν και οι αεροδυναμιστές για να διαμορφώσουν το σασί κατάλληλα. Τελικά το καταφέρνουν. Οι Μπάτον και Μπαριτσέλο συμφωνούν να οδηγήσουν και το 2009 όπως και να ταξιδεύουν economy class για περιορισμό των εξόδων. Έτσι προκύπτει η Brawn GP001, το πρώτο -και μοναδικό εν τέλει- μονοθέσιο της Brawn GP.

Οι ανέλπιστοι πρωταθλητές

Το μονοθέσιο τα πηγαίνει περίφημα στις χειμερινές δοκιμές χάρη στον διπλό διαχύτη. Οι ανταγωνιστές πιστεύουν ότι αυτό είναι απλά ένα κόλπο της Brawn για να προσελκύσει χορηγούς. Αλλά η αλήθεια είναι διαφορετική.

Η BGP001 διέλυσε τον ανταγωνισμό στο εναρκτήριο GP του 2009 στην Μελβούρνη με τους Μπάτον-Μπαριτσέλο να κάνουν άνετα το 1-2.

Οι της Brawn παροτρύνουν συνεχώς τους οδηγούς τους να οδηγούν πιο αργά για να μην κινήσουν υποψίες. Επίσης η ομάδα είχε τους πόρους για μόλις δύο μονοθέσια και ένα ατύχημα μπορεί να αποβεί καταστροφικό. Αλλά το νέο μονοθέσιο δεν μπορεί να κρύψει το δυναμικό του! Στην Μελβούρνη ο δύο Brawn κυριαρχούν και κάνουν το 1-2 με τον Μπάτον νικητή!

Ο Τζένσον Μπάτον πήρε το πρωτάθλημα στο Ιντερλάγκος.

Ο Βρετανός θα κατακτήσει ακόμη πέντε από τα επόμενα έξι GP. Επιπλέον, η Virgin του Ρίτσαρντ Μπράνσον μπαίνει ως χορηγός, βοηθώντας την ομάδα να εξελίξει υποτυπωδώς το μονοθέσιο της.

Η πιο κρίσιμη δοκιμασία, όμως, ήταν η ακροαματική διαδικασία στην FIA τον Απρίλιο σχετικά με το θέμα του διπλού διαχύτη. Η Brawn GP δεν ήταν η μόνη ομάδα που είχε εφαρμόσει το κόλπο αυτό. Williams και Toyota το είχαν κάνει επίσης. Αλλά η Brawn το είχε κάνει καλύτερα από τις άλλες δύο.

Ο Ρος Μπρον θεωρούταν και πριν το 2009 ως μία από τις μεγαλύτερες μορφές στην ιστορία του σπορ. Απλώς μετά την ιστορία της Brawn GP απέκτησε status ζωντανού θρύλου!

Όλο το υπόλοιπο grid είναι εναντίον των τριών ομάδων και πιέζει για την κατάργηση του σχεδίου αυτού. Αλλά η FIA δικαιώνει την Brawn GP. Η μικρή ομάδα του Ρος Μπρον είναι πια το φαβορί για τα δύο πρωταθλήματα! Ο Μπάτον κερδίζει τον τίτλο στην Βραζιλία ενώ η Brawn παίρνει τους κατασκευαστές στο παρθενικό GP του Άμπου Ντάμπι, με το οποίο κλείνει η σεζόν.

Η κληρονομιά

Τα ονόματα των Μπρον και Φράι ήταν πολύ γνωστά πριν από την ιστορία της Brawn GP. Αλλά μετά την σεζόν του 2009, οι μετοχές των δύο κάνουν… limit-up! Πιάνουν, μάλιστα, το τζακ-ποτ όταν η Mercedes αγοράζει το 75% της ομάδας τους, έναντι 110 εκατομμυρίων λιρών Αγγλίας!

Η εξαγορά της Brawn GP από την Mercedes έπεισε ακόμη και τον μεγάλο Μίχαελ Σουμάχερ να επιστρέψει στην ενεργό δράση.

Ο Μπρον αναλαμβάνει και επικεφαλής της ομάδας μέχρι και το 2013, ενώ αργότερα θα γίνει και ο επικεφαλής της F1. Ο Μίχαελ Σουμάχερ επιστρέφει στην ενεργό δράση για τρία χρόνια (2010-2012) ενώ η ομάδα κυριαρχεί πλήρως από το 2014 έως και το 2020 με τους Χάμιλτον, Ρόσμπεργκ και Μπότας ως οδηγούς.

Ο σημερινός επικεφαλής της Williams, Τζέιμς Βόουλς ήταν ο υπεύθυνος στρατηγικής της Brawn GP το 2009. Θα διατηρούσε τη θέση του ακόμη και μετά την εξαγορά της ομάδας από την Mercedes.

Αλλά όλοι οι συντελεστές της αυτοκρατορίας της Mercedes ήταν ήδη στο Μπράκλεϊ από την εποχή της Brawn GP. Κορυφαίοι μηχανικοί και μηχανολόγοι όπως ο Τζέιμς Βόουλς, Τζοκ Κλίαρ, Άντριου Σόβλιν και Ρον Μέντοους ήταν πρωταθλητές με την Brawn πριν την έλευση της Mercedes.

Ο Τζοκ Κλίαρ είχε πάει στην BAR με τον Ζακ Βιλνέβ το 1999. Θα παρέμενε στο Μπράκλεϊ ακόμη και μετά την αποχώρηση του Καναδού ενώ το 2009 ήταν μηχανικός αγώνα του Ρούμπενς Μπαριτσέλο. Στην Ferrari εργάζεται από το 2015.

Η ιστορία της Brawn GP -την οποίαν μπορείτε να ξαναζήσετε και μέσα από το εξαιρετικό ντοκιμαντέρ του Κιάνου Ριβς, Brawn: The Impossible Formula 1 Story– είναι μία από τις πιο θαυμαστές στην ανθολογία της F1. Μία ιστορία η οποία θα μπορούσε να είναι αποκύημα της φαντασίας κάποιου ταλαντούχου σεναριογράφου. Αλλά είναι πέρα ως πέρα αληθινή. Και οι περισσότεροι από τους πρωτεργάτες της πρωταγωνιστούν μέχρι και τις μέρες μας στην F1.