Live Κίνηση
Περισσότερα
Mobility

Οριστικό: Πότε θα αποσυρθεί υποχρεωτικά το αυτοκίνητό σου;

Ελλάδα 2:07
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Οριστικό: Πότε θα αποσυρθεί υποχρεωτικά το αυτοκίνητό σου;

Mobility

Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα εφαρμόσει την υποχρεωτική απόσυρση παλαιών και ρυπογόνων οχημάτων, με στόχο την ανανέωση του στόλου και τη μείωση των εκπομπών ρύπων.

Advertisement
Advertisement

Η Ελλάδα, με μέσο όρο ηλικίας οχημάτων τα 17,3 έτη — τον υψηλότερο στην ΕΕ — αναμένεται να επηρεαστεί σημαντικά από αυτή την πρωτοβουλία.

Η ΕΕ εξετάζει την υποχρεωτική απόσυρση οχημάτων που πληρούν συγκεκριμένα κριτήρια:

  • Ακινησία: Οχήματα που παραμένουν ακινητοποιημένα για μεγάλο χρονικό διάστημα θα θεωρούνται απόβλητα και θα οδηγούνται προς ανακύκλωση.
  • Τεχνικός Έλεγχος: Οχήματα που δεν έχουν περάσει ΚΤΕΟ για δύο συνεχόμενα έτη ή απέτυχαν στον έλεγχο χωρίς να επιδιορθωθούν οι βλάβες τους θα αποσύρονται υποχρεωτικά.
  • Κόστος Επισκευής: Σε περιπτώσεις όπου το κόστος επισκευής σοβαρών ζημιών, όπως σε κινητήρα ή κιβώτιο ταχυτήτων, υπερβαίνει την αξία του οχήματος, θα προτείνεται η απόσυρση.

Η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) έχει προτείνει ένα χρονοδιάγραμμα απόσυρσης οχημάτων με βάση τα πρότυπα εκπομπών ρύπων, το οποίο αναμένεται να υιοθετηθεί από την Ε.Ε.:
2026: Απόσυρση οχημάτων προδιαγραφών Euro 1.
2030: Απόσυρση οχημάτων προδιαγραφών Euro 2.
2034: Απόσυρση οχημάτων προδιαγραφών Euro 3.
2039: Απόσυρση οχημάτων προδιαγραφών Euro 4.
2043: Απόσυρση οχημάτων προδιαγραφών Euro 5.
2050: Απόσυρση οχημάτων προδιαγραφών Euro 6.

Πρότυπο EUROΧρονολογίες ΕφαρμογήςΧαρακτηριστικά Οχημάτων
EURO 11992 – 1996Πρώτα αυτοκίνητα με καταλυτικούς μετατροπείς. Τυπικά μικρά και μεσαία οχήματα όπως Ford Escort, Opel Astra.
EURO 21996 – 2000Βελτίωση καταλυτών, π.χ., Renault Clio, VW Golf Mk3, Toyota Corolla.
EURO 32000 – 2005Πιο αυστηροί έλεγχοι NOx. Οχήματα όπως Ford Focus Mk1, Peugeot 206, BMW E46.
EURO 42005 – 2010Χαμηλότερες εκπομπές CO2, π.χ., VW Golf Mk5, Audi A4 B7, Toyota Prius (υβριδικά μοντέλα).
EURO 52010 – 2015Εισαγωγή DPF (Φίλτρο Σωματιδίων) στα πετρελαιοκίνητα. Οχήματα όπως BMW F30, VW Passat B7, Mercedes C-Class W204.
EURO 62015 – Σήμερα (με σταδιακές αλλαγές)Ακόμη αυστηρότερα όρια NOx. Αυτοκίνητα όπως VW Golf Mk7, Hyundai Kona (Euro 6d).
Advertisement
Advertisement

Παραδείγματα μοντέλων που πληρούν τις προδιαγραφές κάθε κατηγορίας:

EURO 1 (1992 – 1996)

  • Χαρακτηριστικά: Εισαγωγή καταλυτικών μετατροπέων, πρώτη προσπάθεια για μείωση εκπομπών.
  • Παραδείγματα Μοντέλων:
    • Ford Escort (1992)
    • Opel Astra F (1991-1998)
    • Peugeot 106 (1991-1996)
    • Renault Clio Mk1 (1990-1998)

EURO 2 (1996 – 2000)

  • Χαρακτηριστικά: Βελτιώσεις στους καταλυτικούς μετατροπείς, μειώσεις CO και HC.
  • Παραδείγματα Μοντέλων:
    • VW Golf Mk3 (1991-1997)
    • Toyota Corolla E100 (1991-1997)
    • Nissan Micra K11 (1992-2002)
    • Honda Civic 6ης Γενιάς (1995-2000)

EURO 3 (2000 – 2005)

  • Χαρακτηριστικά: Περιορισμοί στα NOx για πετρέλαιο, εισαγωγή ηλεκτρονικών ελέγχων.
  • Παραδείγματα Μοντέλων:
    • Ford Focus Mk1 (1998-2004)
    • Peugeot 206 (1998-2012)
    • BMW E46 (3 Series, 1998-2005)
    • Mercedes-Benz C-Class W203 (2000-2007)

EURO 4 (2005 – 2010)

  • Χαρακτηριστικά: Μείωση εκπομπών NOx και PM, υποχρεωτικά φίλτρα σωματιδίων για πετρελαιοκίνητα.
  • Παραδείγματα Μοντέλων:
    • VW Golf Mk5 (2003-2009)
    • Toyota Prius (2ης Γενιάς, 2003-2009)
    • Audi A4 B7 (2004-2008)
    • Renault Megane II (2002-2009)

EURO 5 (2010 – 2015)

  • Χαρακτηριστικά: Υποχρεωτικά φίλτρα σωματιδίων (DPF) για πετρέλαιο, καλύτερος έλεγχος NOx.
  • Παραδείγματα Μοντέλων:
    • BMW F30 (3 Series, 2011-2019)
    • VW Passat B7 (2010-2015)
    • Mercedes-Benz E-Class W212 (2009-2016)
    • Hyundai i30 2ης Γενιάς (2012-2017)


Επιπτώσεις για την Ελλάδα
Στην Ελλάδα, περίπου 1,5 εκατομμύρια οχήματα δεν έχουν περάσει από ΚΤΕΟ, γεγονός που τα καθιστά υποψήφια για υποχρεωτική απόσυρση σύμφωνα με τις προτάσεις της ΕΕ.
Οι αποφάσεις για την υποχρεωτική απόσυρση έχουν προκαλέσει αντιδράσεις, κυρίως λόγω των επιπτώσεων στους ιδιοκτήτες οχημάτων και στον κλάδο των επισκευών. Αρχικά, η πρόταση προέβλεπε ότι οι κατασκευαστές θα αποφασίζουν για την απόσυρση οχημάτων με σοβαρές ζημιές. Ωστόσο, μετά από αντιδράσεις, η νέα πρόταση δίνει το δικαίωμα στον ιδιοκτήτη να αποφασίζει αν θα επισκευάσει ή θα αποσύρει το όχημά του.
Η υποχρεωτική απόσυρση παλαιών οχημάτων αποτελεί μέρος της στρατηγικής της ΕΕ για τη μείωση των εκπομπών ρύπων και την προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας. Η Ελλάδα, με τον γηρασμένο στόλο οχημάτων, θα πρέπει να προσαρμοστεί στις νέες απαιτήσεις, λαμβάνοντας υπόψη τις κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις των μέτρων αυτών.