Live Κίνηση
Περισσότερα
Mobility

Η Ελλάδα αρνείται την αυτοκινητοβιομηχανία

Ελλάδα 20:54
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Η Ελλάδα αρνείται την αυτοκινητοβιομηχανία

Mobility

Την ώρα που η BYD, ο κινεζικός κολοσσός που φιλοδοξεί να “καταπιεί” την Tesla στην Ευρώπη, ετοιμάζει το ένα εργοστάσιο μετά το άλλο, η Ελλάδα παρακολουθεί απαθής – ξανά – το τρένο της παραγωγής να περνά.

Advertisement
Advertisement

Η εταιρεία έχει ήδη ανακοινώσει την κατασκευή μεγάλης μονάδας στην Ουγγαρία, και τώρα εξετάζει δεύτερη μονάδα στην Ευρώπη με τη Γερμανία να είναι φαβορί. Και η Ελλάδα; Πουθενά.

Και δεν είναι η πρώτη φορά. Σχεδόν σε κάθε «χαρτογράφηση» για νέες παραγωγικές μονάδες – είτε από Κινέζους, είτε από Ευρωπαίους, είτε από Αμερικανούς – η χώρα μας εμφανίζεται στα exploratory plans. Όχι επειδή έχει βιομηχανική κουλτούρα (δεν έχει), αλλά επειδή έχει γεωπολιτικό πλεονέκτημα. Σημείο-κλειδί μεταξύ Ανατολής και Δύσης, με λιμάνια, με καλό κλίμα, με πρόσβαση στα Βαλκάνια και τη Μέση Ανατολή.

Κι όμως, η Ελλάδα είναι ο αιώνιος επιλαχών – όχι γιατί αποκλείεται, αλλά γιατί δεν προσπαθεί. Δεν έχει πολιτική βούληση, δεν έχει στρατηγική, δεν έχει όραμα. Δεν έχει καν μια επιτροπή που να έχει στόχο την προσέλκυση αυτοκινητοβιομηχανιών. Ενώ άλλες χώρες δίνουν γη, φοροαπαλλαγές, εκπαίδευση εργαζομένων, υποδομές – η Ελλάδα δίνει… δύσκολη γραφειοκρατία, ασυνεννοησία υπουργείων και ένα συνεχές “βλέπουμε”.

Advertisement
Advertisement

Το αποτέλεσμα; Ούτε ένα εργοστάσιο. Ούτε καν συναρμολόγηση. Την ώρα που η αυτοκινητοβιομηχανία στην Ευρώπη αλλάζει – ηλεκτροκίνηση, νέες τεχνολογίες, ανάγκη για νέα εργοστάσια – η Ελλάδα επιμένει να βλέπει την αυτοκίνηση μόνο σαν εμπορική δραστηριότητα. Σα να λέμε “εμείς απλώς θα πουλάμε ό,τι φτιάχνουν οι άλλοι”.

Κι όμως, ένα εργοστάσιο σαν αυτό που σχεδιάζει η BYD θα μπορούσε να δώσει χιλιάδες θέσεις εργασίας, να ανεβάσει το ΑΕΠ, να μειώσει το εμπορικό έλλειμμα, να φέρει τεχνογνωσία, να αναβαθμίσει ολόκληρες περιοχές. Να δημιουργήσει οικοσυστήματα, προμηθευτές, clusters, πανεπιστημιακές συνεργασίες. Να ξεκολλήσει τη χώρα από την επένδυση στον ήλιο και τις καφετέριες.

Αλλά πώς να συμβεί αυτό όταν οι κυβερνήσεις ακόμα νομίζουν πως ανάπτυξη σημαίνει τουρισμός και Airbnb; Πώς να έρθει μια αυτοκινητοβιομηχανία όταν δεν υπάρχει σοβαρό ρεύμα logistics, φθηνή ενέργεια, σταθερό θεσμικό πλαίσιο, αλλά υπάρχει… καχυποψία απέναντι σε κάθε τι μεγάλο;

Advertisement

Αν η BYD πάει τελικά στη Γερμανία, δεν θα είναι επειδή δεν υπήρχε άλλη επιλογή. Θα είναι επειδή, για άλλη μια φορά, η Ελλάδα έμεινε εκτός παιχνιδιού. Από επιλογή.