«Εγκληματίες» με ευρωπαϊκή άδεια
Mobility
Το πρόσφατο τραγικό δυστύχημα στην Εγνατία Οδό, όπου ένας οδηγός φορτηγού στέρησε τη ζωή σε δύο ανθρώπους, δεν αποτελεί μεμονωμένο περιστατικό, αλλά σύμπτωμα μιας βαθύτερης και παγκόσμιας κρίσης…
Αυτής της ανεπαρκούς εκπαίδευσης και αξιολόγησης των επαγγελματιών οδηγών βαρέων οχημάτων. Σύμφωνα με την Παγκόσμια Ένωση Οδικών Μεταφορών (IRU), τα τελευταία δύο χρόνια υπάρχουν πάνω από 3 εκατομμύρια κενές θέσεις οδηγών φορτηγών σε 36 χώρες, αριθμός που προβλέπεται να διπλασιαστεί έως το 2028. Η έλλειψη αυτή οδηγεί πολλές εταιρείες να προσλαμβάνουν οδηγούς με ελάχιστη ή καθόλου εμπειρία η και εκπαίδευση, αυξάνοντας τον κίνδυνο ατυχημάτων, σε όλους τους δρόμους της Ευρώπης, όπως φυσικά και της χώρας μας., που το βίωσε δραματικά αυτό με το δυστύχημα που προκάλεσε ο 38χρονος Ουκρανός οδηγός φορτηγού στην Εγνατία Οδό.
WHAT CAR
Σύμφωνα με την κοινοτική οδηγία, οι επαγγελματικές άδειες και το Πιστοποιητικό Επαγγελματικής Ικανότητας (ΠΕΙ) αναγνωρίζονται σε όλη την Ε.Ε. Το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχει ενιαίο επίπεδο εκπαίδευσης. Ο οδηγός που απέκτησε δίπλωμα σε μια χώρα με χαλαρούς κανόνες μπορεί άνετα να οδηγεί στη Γερμανία, την Ελλάδα, τη Γαλλία, χωρίς να έχει περάσει ποτέ από σοβαρή πρακτική εκπαίδευση.
Ορισμένες χώρες επιτρέπουν την απόκτηση επαγγελματικής άδειας με λίγες ώρες μαθήματα και ελάχιστες δοκιμασίες. Και κάπως έτσι, φορτηγά που απαιτούν ψυχραιμία, τεχνική γνώση και αποφασιστικότητα, καταλήγουν στα χέρια ανθρώπων που απλώς «έπιασαν το τιμόνι».
Από την άλλη, έρευνες δείχνουν ότι οι οδηγοί φορτηγών με λιγότερα από πέντε χρόνια εμπειρίας είναι 41% πιο πιθανό να προκαλέσουν ατύχημα σε σύγκριση με πιο έμπειρους συναδέλφους τους . Επίσης σύμφωνα με την παγκόσμια ένωση επαγγελματιών οδηγών βαρέου τύπου οχημάτων, πολλοί οδηγοί δεν είναι κατάλληλα εξοπλισμένοι κατάλληλα τεχνολογικά, ή με τα ανάλογα οχήματα, για να αντιμετωπίσουν δύσκολες οδηγικές συνθήκες, όπως ορεινές διαδρομές ή ολισθηρούς δρόμους .
Αποφάσεις τώρα
Πρέπει να μπει τέλος στην άκριτη αναγνώριση διπλωμάτων. Οι κυβερνήσεις της Ευρώπης οφείλουν να θεσπίσουν κοινά, αυστηρά τεστ, υποχρεωτική πρακτική εκπαίδευση και επαναξιολόγηση. Δεν μπορεί κάποιος να οδηγεί νταλίκα γιατί απλώς πήρε ένα χαρτί.
Κάθε θάνατος στην άσφαλτο από ανεκπαίδευτο οδηγό δεν είναι «δυστύχημα». Είναι εγκληματική αδιαφορία ενός συστήματος που έμαθε να κοιτάζει την ταχύτητα της παράδοσης –κι όχι την ασφάλεια της κοινωνίας.