Live Κίνηση
Περισσότερα
Mobility

 Δυστύχημα στην Εγνατία: Τι δεν έκανε η εταιρεία και η Τροχαία

Ελλάδα 18:57
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΣΥΡΕΤΕ

Δυστύχημα στην Εγνατία: Τι δεν έκανε η εταιρεία και η Τροχαία

Mobility

Το τραγικό δυστύχημα στην Εγνατία Οδό επανέφερε στο προσκήνιο το σοβαρό ζήτημα της οδήγησης σε συνθήκες πυκνής ομίχλης και της ευθύνης που φέρουν τόσο οι οδηγοί, όσο και οι διαχειριστές των αυτοκινητοδρόμων και οι αρμόδιες αρχές, που οφείλουν να προστατεύουν τους οδηγούς.

Advertisement
Advertisement

Το περιστατικό σημειώθηκε στα διόδια του Πολυμύλου, όπου επικρατούσε εξαιρετικά περιορισμένη ορατότητα λόγω ομίχλης. Ένα φορτηγό συγκρούστηκε με δύο Ι.Χ. που βρίσκονταν σταματημένα, προκαλώντας φωτιά, εκρήξεις και τον θάνατο δύο ανθρώπων.

Τι προβλέπει ο ΚΟΚ για την οδήγηση σε ομίχλη
Ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας προβλέπει ρητά πως ο οδηγός υποχρεούται να προσαρμόζει την ταχύτητά του ανάλογα με τις συνθήκες, ώστε να μπορεί να σταματήσει εγκαίρως σε περίπτωση εμποδίου. Σε περιπτώσεις πυκνής ομίχλης, ο οδηγός οφείλει να μειώνει σημαντικά την ταχύτητα και, εάν κριθεί απαραίτητο, να διακόψει προσωρινά την πορεία του μέχρι να αποκατασταθεί η ορατότητα.

Επίσης, ο ΚΟΚ απαιτεί τη χρήση φώτων ομίχλης (εφόσον υπάρχουν στο όχημα) σε συνθήκες ομίχλης, χιονόπτωσης ή ισχυρής βροχόπτωσης. Η χρήση της μεγάλης σκάλας των φώτων απαγορεύεται σε ομίχλη, καθώς το φως αντανακλάται και δυσχεραίνει την ορατότητα.

Advertisement
Advertisement

Οι βασικές οδηγίες σε τέτοιες συνθήκες:

  • Σημαντική μείωση ταχύτητας
  • Χρήση φώτων ομίχλης
  • Διατήρηση πολύ μεγαλύτερης απόστασης από τα προπορευόμενα οχήματα
  • Αποφυγή προσπεράσεων
  • Σε περίπτωση σχεδόν μηδενικής ορατότητας, ασφαλής στάθμευση στα επιτρεπτά σημεία.

Στην περίπτωση του δυστυχήματος, οι πρώτες εκτιμήσεις αναφέρουν ότι ο οδηγός του φορτηγού κινείτο με ταχύτητα ακατάλληλη για τις συνθήκες, γεγονός που εμπόδισε την έγκαιρη πέδηση και οδήγησε στη μοιραία σύγκρουση.

Κλείσιμο αυτοκινητοδρόμων: Τι προβλέπεται σε περίπτωση ομίχλης
Η ομίχλη μπορεί να καταστήσει επικίνδυνη τη χρήση ενός αυτοκινητοδρόμου. Οι σύγχρονοι αυτοκινητόδρομοι διαθέτουν ηλεκτρονικά μέσα προειδοποίησης και μετεωρολογικούς σταθμούς, ώστε να ενημερώνουν τους οδηγούς για τις επικρατούσες συνθήκες. Σε κρίσιμες περιπτώσεις, ενεργοποιούνται ειδικά σενάρια ομίχλης και χαμηλώνονται τα όρια ταχύτητας μέσω ηλεκτρονικών πινακίδων.

Advertisement

Ωστόσο, όταν οι συνθήκες είναι εξαιρετικά επικίνδυνες, είναι δυνατή η προσωρινή διακοπή της κυκλοφορίας. Αυτή η απόφαση δεν ανήκει στον διαχειριστή του δρόμου, αλλά στην Ελληνική Αστυνομία – ειδικότερα, στη Διεύθυνση Τροχαίας που είναι αρμόδια για την περιοχή. Ο παραχωρησιούχος μπορεί να εισηγηθεί ή να ζητήσει τον περιορισμό ή τη διακοπή της κυκλοφορίας, αλλά δεν μπορεί να το εφαρμόσει από μόνος του, χωρίς επίσημη εντολή.
Στην πράξη, αν διαπιστωθεί πυκνή ομίχλη σε κάποιο σημείο, το κέντρο ελέγχου του αυτοκινητοδρόμου οφείλει να ενημερώσει την Τροχαία, η οποία αποφασίζει για τα περαιτέρω. Αν η Τροχαία εκδώσει απόφαση διακοπής κυκλοφορίας, τότε η εταιρεία διαχείρισης εφαρμόζει τα μέτρα (σήμανση, μπάρες, ενημέρωση κ.λπ.).

Το ερώτημα των ευθυνών
Μετά την τραγωδία στην Εγνατία Οδό, έχουν ξεκινήσει έρευνες για την απόδοση ευθυνών. Πέρα από την προφανή ατομική ευθύνη του οδηγού του φορτηγού, εξετάζεται εάν υπήρξαν παραλείψεις είτε από την πλευρά της διαχειρίστριας εταιρείας είτε από την πλευρά των αρχών. Οδηγοί που πέρασαν νωρίτερα από το ίδιο σημείο τόνισαν ότι η ορατότητα ήταν σχεδόν μηδενική και είχαν προειδοποιήσει τόσο το προσωπικό των διοδίων όσο και την Αστυνομία για τον κίνδυνο, χωρίς να υπάρξει έγκαιρη αντίδραση.

Advertisement

Τίθεται, επίσης, το ερώτημα εάν μπορούσε να διακοπεί προσωρινά η λειτουργία των διοδίων ή να παρακαμφθεί η στάση στα κουβούκλια, ώστε να αποφευχθεί η ακινητοποίηση οχημάτων σε τέτοιες συνθήκες. Είναι άγνωστο εάν υπήρξε σχετική πρωτοβουλία ή πρόταση προς την Τροχαία από την πλευρά της εταιρείας.
Σε κάθε περίπτωση, το ισχύον νομικό πλαίσιο είναι σαφές: την απόφαση για απαγόρευση κυκλοφορίας ή κλείσιμο του δρόμου μπορεί να λάβει μόνο η Αστυνομία. Ο ρόλος του διαχειριστή είναι επικουρικός, όμως οφείλει να διαθέτει σύγχρονα συστήματα παρακολούθησης, επαρκή προσωπικό και επιχειρησιακή ετοιμότητα για να προτείνει ή να ενεργοποιήσει προειδοποιήσεις εγκαίρως.