Οι 10 τεχνολογίες που άλλαξαν για πάντα το αυτοκίνητο
ΑΦΙΕΡΩΜΑ
Σήμερα, τα αυτοκίνητα είναι παραπάνω από ένα πλαίσιο με κινητήρα και τέσσερις τροχούς. Και υπήρξαν πολλές καινοτομίες μέχρι να φτάσουμε σε αυτό που γνωρίζουμε τώρα.
Θα έλεγε κανείς ότι έχουμε φτάσει στο σημείο όπου το αυτοκίνητο συνδυάζει την μετακίνηση με μερικές εκ των πιο προηγμένων τεχνολογιών του κόσμου, τα ψηφιακά μέσα και τους υπολογιστές.
WHAT CAR
Για μερικούς είναι δύσκολο ακόμα και να φανταστούν πως κάποτε τα αυτοκίνητα δεν είχαν ενσωματωμένους υπολογιστές, κάμερες ή συστήματα αυτόνομης οδήγησης (από τα πιο απλά, π.χ. cruise control έως τα πιο εξεζητημένα τύπου FSD).
Μέχρι να έρθει η στιγμή που το αυτόματο κιβώτιο, οι κάμερες, οι ηχητικοί βοηθοί, τα συστήματα υποβοήθησης και πολλά ακόμα να θεωρούνται στάνταρ στα περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα, πολλές καινοτομίες και προσπάθειες παρήλθαν και λίγες παρέμειναν στο αυτοκινητικό γίγνεσθαι.
Στην εποχή, λοιπόν, που κάπου το μέτρο έχει χαθεί και το περίπλοκο αντικαθιστά το λιτό και το απλό, το Newsauto σας παρουσιάζει 10 τεχνολογίες/ συστήματα που άλλαξαν για πάντα το αυτοκίνητο.
Torque Vectoring
Γνωστό και ως το σύστημα ελέγχου και κατανομής ροπής, είναι εκείνο που κατάφερε να προσομοιώσει τη λειτουργία ενός μπλοκέ διαφορικού, κατανέμοντας την ισχύ μεταξύ των δύο τροχών, αναλόγως του σε ποιον υπάρχει καλύτερη πρόσφυση.

Αυτή η λειτουργία έρχεται μέσω αισθητήρων που πληροφορούν για το ποιος εκ των δύο τροχών πρέπει να φρενάρει σε μία στροφή όπου έχουμε μπει με ταχύτητα, ενώ το σύστημα μετάδοσης αναλαμβάνει να στείλει περισσότερη ροπή στον άλλον.
Συνήθως, ο εσωτερικός τροχός έχει το θέμα που τείνει να δημιουργήσει υπερστροφή. Ο εξωτερικός είναι αυτός που πρέπει να τροφοδοτηθεί με περισσότερη ισχύ.
Συνολικά, το torque vectoring δίνει τη δυνατότητα να στρίψεις με περισσότερη ταχύτητα χωρίς να φοβάσαι ότι θα «χάσεις» τον πίσω άξονα, γεγονός που θα σε αναγκάσει να προβείς σε άμεση διόρθωση εάν πρώτα δεν έχεις κινδυνέψει να βγεις εκτός δρόμου.
Electronic Stability Control (ESC)
Ο ηλεκτρονικός έλεγχος της ευστάθειας είναι ένα από τα πιο σημαντικά συστήματα ασφαλείας που έχουν αναπτυχθεί για τους τέσσερις τροχούς. Για όσους μπερδευτήκατε, το γνωρίζουμε και ως ESP (Electronic Stability Program).

Διόλου τυχαία, πολλές χώρες και ενώσεις (π.χ. Ε.Ε.) απαιτούν αυτό το σύστημα να είναι στον στάνταρ εξοπλισμό του αυτοκινήτου. Ειδάλλως, δεν πληροί τις προδιαγραφές που απαιτούνται για να ξεκινήσει την εμπορική του πορεία στην αγορά.
Είναι τόσο σημαντικό, όσο και απαραίτητο. Και αυτό λειτουργεί με αισθητήρες στους τροχούς, αλλά και αισθητήρες περιστροφής (yaw sensor) οι οποίοι παρακολουθούν αδιαλείπτως την κίνηση του αυτοκινήτου.
Εάν το σύστημα αντιληφθεί πως χάνεται ο έλεγχος (γλίστρημα, περιστροφή του αυτοκινήτου), θα επέμβει φρενάροντας τον τροχό ή τους τροχούς που αντιμετωπίζουν πρόβλημα. Τα πιο ανεπτυγμένα ESC μεταφέρουν και ισχύ στους τροχούς με την περισσότερη πρόσφυση, ώστε να διορθωθεί η τροχιά το συντομότερο δυνατό.
Σε βρεγμένο οδόστρωμα, το ESC/ ESP είναι άκρως απαραίτητο και κυριολεκτικά σώζει ζωές. Διότι είναι ταχύτερο από τον μέσο οδηγό ως προς την αίσθηση του γλιστρήματος και μπορεί να προλάβει ατυχήματα, αν όχι δυστυχήματα.
Προβολείς Matrix LED
Από τους full LED προβολείς ακόμα, η ορατότητα των οδηγών βελτιώθηκε αισθητά τη νύχτα και γενικότερα σε συνθήκες χαμηλού φωτισμού, γεγονός που ενίσχυσε την ασφάλεια. Με τους Matrix LED έγινε το επόμενο βήμα σε αυτόν τον τεχνολογικό τομέα.

Πόσο μάλλον αν σκεφτούμε πως μέχρι πριν 15 χρόνια δεν υπήρχαν καν προβολείς ημέρας, ενώ τα φώτα άναβαν χειροκίνητα μέσω περιστροφικού διακόπτη και όχι αυτόματα με το που εκκινούσες το αυτοκίνητο.
Το ακόμα καλύτερο με την εξέλιξη ήταν που ξεκίνησαν να υπάρχουν αισθητήρες ακόμα και για τη χρήση των φώτων. Οι οποίοι βρίσκονταν στο εμπρός μέρος και έστελναν την πληροφορία στο σύστημα, για να ανάψει αυτόματα την μεγάλη σκάλα εάν οι συνθήκες ορατότητας είναι χαμηλές ή να την κλείσει εάν στην απέναντι πλευρά έρχεται άλλο αυτοκίνητο, για να μην τυφλώσει τον οδηγό.
Σύστημα ανίχνευσης τυφλού σημείου
Μέχρι πριν κάποια χρόνια, μία πολύ συνήθης αιτία ατυχήματος ήταν η σύγκρουση μεταξύ αυτοκινήτων έπειτα από προσπάθεια αλλαγής λωρίδας, επειδή εκείνος που την επιχείρησε δεν είδε το άλλο αυτοκίνητο στην τυφλή του γωνία.

Σήμερα, το προηγμένο αυτό σύστημα όχι απλά ανιχνεύει διαφόρων τύπου οχήματα στην τυφλή σου γωνία, αλλά σε προειδοποιεί με φωτεινές ενδείξεις στον καθρέφτη και ήχους στην καμπίνα. Διότι διαβάζει σημεία που είναι εκτός της περιφερειακής σου όρασης και που δε βλέπεις από τους καθρέφτες.
Το σύστημα αυτό χαρακτηρίζεται από μικροσκοπικές κάμερες που τοποθετούνται γύρω από το αυτοκίνητο. Αποτελεί νευραλγικό μέρος του ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) και το διαθέτουν όλα τα μοντέλα που πωλούνται στην Ε.Ε. βάσει των προδιαγραφών που έχει ορίσει. Σημαντική υποβοήθηση που κάνει παρόμοια δουλειά είναι και το σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας.
Υδραυλικό τιμόνι
Στη δεκαετία του ‘90, ένα αυτοκίνητο θεωρούταν σύγχρονο και προηγμένης τεχνολογίας εάν διέθετε υδραυλικό τιμόνι. Για την εποχή, ήταν πράγματι προηγμένο και κυριολεκτικά έλυνε τα χέρια κάθε οδηγού, ειδικά στις εντός αστικού ιστού μετακινήσεις που απαιτούν περισσότερες κινήσεις με το τιμόνι.

Τη σήμερον εποχή, βέβαια, έχουμε φτάσει πολύ μακριά. Σε σημείο που τα ηλεκτρονικά συστήματα επεμβαίνουν στο τιμόνι, όταν π.χ. βγεις εκτός λωρίδας.
Για να μην μιλήσουμε για την παραμετροποίηση της λειτουργίας του σε ορισμένα αυτοκίνητα, αναλόγως το προφίλ οδήγησης που έχεις επιλέξει. Ή ακόμα καλύτερα, τη δυνατότητα επιλογής του βάρους του τιμονιού, αναλόγως εάν το θες πιο βαρύ για καλύτερο χειρισμό και σπορ οδήγηση ή πιο ελαφρύ για αγόγγυστες κινήσεις στο ταξίδι και μέσα στην πόλη.
Το σίγουρο είναι πως η εποχή του μηχανικού τιμονιού που έκανες… μπράτσα από μικρός μαθαίνοντας να οδηγείς, έχουν απέλθει για τα καλά.
Κάμερες
Αναφερθήκαμε νωρίτερα στο ότι το αυτοκίνητο δεν είναι πλέον μόνο ένα μέσο μετακίνησης, αλλά ένας κινούμενος υπολογιστής. Ο οποίος, όμως, δε θα μπορούσε να λειτουργεί αποτελεσματικά και εύρυθμα εάν δεν υπήρχαν κάμερες γύρω του, για να του δίνουν την απαραίτητη οπτική πληροφορία πριν την επεξεργαστεί και δράσει.

Σήμερα, τα αυτοκίνητα έχουν πληθώρα καμερών, με αποκορύφωμα τη δυνατότητα απεικόνισης 360 μοιρών. Η τεχνολογία ξεκίνησε με την κάμερα οπισθοπορείας η οποία έλυσε τα χέρια όλων κυρίως στο παρκάρισμα και τις δύσκολες μανούβρες.
Με αποκορύφωμα σήμερα τις κάμερες σε κάθε… γωνιά του αυτοκινήτου που σου δίνουν τη δυνατότητα να το βλέπεις περιμετρικά, καθώς όλες οι κάμερες μαζί δημιουργούν τη 360 μοιρών απεικόνιση.
Αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων
Τα αυτόματα κιβώτια έχουν διαγράψει μεγάλη πορεία μέχρι να λειτουργούν αποτελεσματικά, εύρυθμα, έως και διασκεδαστικά για τον οδηγό. Πριν μία 20ετία, άκουγες αυτόματο κιβώτιο και αμέσως ο νους πήγαινε στη στέρηση της οδηγικής εμπειρίας.

Χρειάστηκε χρόνος, κόπος και πείσμα μέχρις ότου όχι απλά να δούμε καλά αυτόματα κιβώτια, αλλά να μας κερδίσουν ως οδηγούς και να τα επιζητάμε σήμερα που η ηλεκτροκίνηση στερεί ακόμα και την ικανοποίηση του «1η, 2α καρφωτή».
Το Volkswagen Group ήταν εκείνο που έδωσε το έναυσμα, με το ολοκαίνουργιο και επαναστατικό όπως αποδείχθηκε κιβώτιο DSG (Direct Shift Gearbox). Άλλαξε τον τρόπο σκέψης πολλών, έδωσε νέα διάσταση στον όρο «γρήγορη αλλαγή σχέσης» και το κυριότερο αποτέλεσε τη βάση για τη συνέχεια.
Το αποτέλεσμα ήταν γρήγορες αλλαγές και ταυτόχρονα ελαχιστοποίηση της πιθανότητας ολίσθησης. Μετά την εξέλιξή του σε κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, είδαμε και το αυτόματο CVT κιβώτιο (συνεχώς μεταβαλλόμενων σχέσεων) που χαρακτηρίζεται από έναν χαλύβδινο ιμάντα ο οποίος συνδέει δύο τροχαλίες.
Ουσιαστικά, δεν είναι ένα κιβώτιο με γρανάζια όπως τα αυτόματα στα οποία αναφερθήκαμε νωρίτερα, αλλά εξαρτάται από τις τροχαλίες, με την μία να είναι συνδεμένη με την έξοδο του κινητήρα και η άλλη με τον άξονα μετάδοσης της ισχύος.
Πρόκειται για μία επιλογή που κυρίως την επιλέγουν ιαπωνικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Σίγουρα, δε χαίρει ιδιαίτερης προτίμησης από το κοινό που επιθυμεί παραπάνω εμπλοκή με την οδήγηση, αλλά όταν τα βλέπουμε συνέχεια σε δημοφιλή μοντέλα, όπως είναι πολλά της Toyota, μάλλον δεν ενοχλεί τον μέσο καταναλωτή η ιδιαίτερη λειτουργία τους, καθώς προτιμούν την ομαλή οδήγηση και την καλύτερη οικονομία καυσίμου που προσφέρουν.
ABS
Το «anti-lock braking system» είναι μία τεχνολογία που προέρχεται από τα μεγάλα αεροσκάφη. Σε αυτά αναπτύχθηκε αρχικά, καθώς έψαχναν έναν τρόπο να κόβουν απότομα ταχύτητα κατά την προσγείωση.

Έπειτα, χρησιμοποιήθηκε στα τρένα και φτάσαμε στη δεκαετία του ’70 για να το δούμε σε αυτοκίνητα. Το ABS επεμβαίνει -ως γνωστόν- όταν φρενάρουμε δυνατά, σε σημείο που οι τροχοί τείνουν να μπλοκάρουν.
Η λειτουργία του που αφορά σε επανειλημμένη – και ταχεία – σύσφιξη και απελευθέρωση πίεσης στα φρένα. Καταφέρνει έτσι να μην μπλοκάρουν οι τροχοί και κατά συνέπεια να μη γλιστρήσουν τα λάστιχα στην άσφαλτο, σε σημείο που θα διανύσεις έξτρα μέτρα μέχρι την πλήρη ακινητοποίηση του αυτοκινήτου.
Σε συνθήκες χαμηλής πρόσφυσης, π.χ. βροχή, το ABS έχει σώσει ζωές και το κάνει μέχρι και σήμερα, ανεξαρτήτως των πολλών ηλεκτρονικών συστημάτων που έχουν τα σύγχρονα αυτοκίνητα.
Για αυτό παραμένει ένα νευραλγικής σημασίας σύστημα ασφαλείας που πιθανότατα να σε γλιτώσει από ατύχημα, καθώς θα έχει προλάβει τις επιπτώσεις του φρένου πανικού που θα πατήσεις σε μία έκτακτη περίπτωση.
Σύστημα αποφυγής σύγκρουσης
Πρόκειται για μία εκ των νεότερων συστημάτων ασφαλείας που έχουν προστεθεί στη «φαρέτρα» του ADAS, το οποίο μάλιστα η Ε.Ε. απαιτεί να βρίσκεται στον στάνταρ εξοπλισμό κάθε αυτοκινήτου που πωλείται στη Γηραιά Ήπειρο.

Η τεχνολογία αποφυγής σύγκρουσης χαρακτηρίζεται από αισθητήρες ραντάρ οι οποίοι ειδοποιούν τα υπόλοιπα ηλεκτρονικά συστήματα του αυτοκινήτου για μία επικείμενη σύγκρουση.
Το μεγάλο θετικό είναι πως σήμερα δεν αφορά μόνο αυτοκίνητα, αλλά και πεζούς και δικυκλιστές. Συνήθως, επεμβαίνει με την ενεργοποίηση της αυτόνομης πέδησης.
Έχει αποδειχθεί μία σωτήρια τεχνολογία και αναμφίβολα έχει γλιτώσει πολύ κόσμο από τροχαία, ειδικά αυτή την εποχή όπου πολλοί οδηγοί ασχολούνται περισσότερο με τις οθόνες και τις παροχές του infotainment παρά με την οδήγηση.
Το κυριότερο χαρακτηριστικό του συστήματος είναι η ηχητική προειδοποίηση που αφυπνίζει τον οδηγό, ο οποίος στις περισσότερες περιπτώσεις θα αντιδράσει άμεσα με φρενάρισμα, συν την υποβοήθηση της αυτόνομης πέδησης.
Σύστημα πλοήγησης (GPS)
Γνωστό και ως «Navigation» ή ως «Nav» στις συντομογραφίες των διακοπτών του ταμπλό, λειτουργεί χάρη σε δορυφόρους που δίνουν σταθερά το σήμα της τοποθεσίας σου, ώστε το κεντρικό σύστημα των ηλεκτρονικών του αυτοκινήτου να γνωρίζει ακριβώς που βρίσκεσαι (GPS).

Αυτή είναι η βάση, για να μπορέσει να υπολογίσει όλες τις διαδρομές από τις οποίες μπορείς να φτάσεις στον προορισμό που έχεις θέσει. Από αυτές που θα αποφύγεις την κυκλοφοριακή συμφόρηση, σε εκείνες με τα λιγότερα φανάρια κ.ο.κ.
Η παρουσία του ελάττωσε αρχικά τη χρήση φυσικού χάρτη και έπειτα τη χρήση smartphone κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Σε πρώτη φάση αποδείχθηκε σημαντική εξοικονόμηση χρόνου και έπειτα θέμα ασφάλειας, διότι σταμάτησε αρκετούς από το να χρησιμοποιούν το κινητό κατά την ώρα της οδήγησης, για να δουν που πηγαίνουν.