Δοκιμή: Fiat 600e 156 PS
ΔΟΚΙΜΕΣΤο 600 επανήλθε στη Fiat, ως μοντέλο, πάλι με την αριθμητική του ονομασία και όχι ως Seicento. Όμως, είναι η πρώτη φορά που είναι (και) αμιγώς ηλεκτρικό.
Σε αντίθεση με ό,τι μπορεί κάποιος να θεωρεί, το Nuova 500 δεν ήταν το πρώτο μοντέλο της Fiat μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Αυτό ήταν το 600, το εμβληματικό αυτοκίνητο πόλης το οποίο σχεδίασε ο Ντάντε Τζιακόζα, ο διάσημος σχεδιαστής και μηχανικός στην ιστορία της Αυτοκίνησης.
WHAT CAR
Το 2023, η ιταλική εταιρεία παρουσίασε το καινούργιο 600, ένα αυτοκίνητο που είναι προσαρμοσμένο στα δεδομένα της εποχής μας και στα ισχύοντα επιχειρηματικά δεδομένα για την ιταλική εταιρεία.
Υπό την αιγίδα του Ομίλου Stellantis, τα στελέχη της είχαν τη δυνατότητα να επιλέξουν από την γκάμα που αυτός διαθέτει και να δημιουργήσουν το νέο μοντέλο τους. Αυτή τη φορά, υπεύθυνος για τον σχεδιασμό του ήταν ο Φρανσουά Λεμπουάν (Διευθυντής Σχεδιασμού της Fiat και της Abarth) και η ομάδα του.
Η διαδικασία για τη δημιουργία του νέου 600 ξεκίνησε το 2020 και ήταν δύσκολη.
Όχι μόνο επειδή αυτοί έπρεπε να διατηρήσουν το στυλ και τη φήμη του πρότυπου αυτοκινήτου, να το φέρουν στην εποχή μας, να το κάνουν να ξεχωρίζει και να απηχεί τον θρύλο του, αλλά και εξαιτίας της πανδημίας του νέου κορωνοϊού που ενέσκηψε παγκοσμίως εκείνη την χρονική περίοδο.
Τελικά, τον Σεπτέμβριο του 2023 η Fiat θα παρουσιάσει το καινούργιο 600 και το 600e, δηλαδή την αμιγώς ηλεκτροκίνητη έκδοσή του.
Αντ’ αυτού, SUV
Ήταν δεδομένο ότι οι Ιταλοί θα επέλεγαν ένα νέο SUV μοντέλο και όχι ένα όχημα πόλης, όπως ήταν το αρχικό 600. Άλλωστε αυτόν τον ρόλο, εμπορικά, έχει το 500.
Το 600 έπρεπε να είναι κάτι διαφορετικό, κατά συνέπεια. Ο Αλμπέρτο Ντιλίλο, επικεφαλής Εξωτερικού Σχεδιασμού της Fiat, εξήγησε πόσο σημαντική ήταν η εργασία που είχαν να κάνουν αναφορικά με το σχήμα του.
Όπως είπε: «Ο στόχος μας ήταν ξεκάθαρος από την πρώτη ημέρα που ξεκινήσαμε. Έπρεπε να δημιουργήσουμε ένα αμιγώς ηλεκτροκίνητο SUV το οποίο να απηχεί το θρυλικό 600 στις λεπτομέρειές του, αλλά και να καταδεικνύει το έντονα καινοτόμο πνεύμα του».
Η φράση του «να απηχεί το θρυλικό 600 στις λεπτομέρειές του» είναι χαρακτηριστική και αντιπροσωπευτική του καινούργιου μοντέλου. Η κατάσταση που επικρατεί τα τελευταία χρόνια στην εταιρεία δεν αφήνει περιθώριο για συναισθηματισμούς και για απλοϊκές αναβιώσεις αυτοκινήτων που πλέον δεν σημαίνουν κάτι ουσιαστικό στις νεότερες γενιές.
Αντιθέτως, μια επιλεγμένη αισθητική αναφορά και έμπνευση από το παρελθόν μπορεί να δώσει μια διαφορετική παρουσία για την κατηγορία και για να διακριθεί από πολυάριθμο ανταγωνισμό.
Για τη Fiat, δεν είναι κάτι το νέο καθώς στοιχεία τού 600e προϋπάρχουν στο 500e. Έτσι, δημιουργείται και μια συνέχεια στην εταιρική ταυτότητα του καινούργιου μοντέλου.
Στο εμπρός μέρος του, το καινούργιο 600e θυμίζει ένα πρόσχαρο πρόσωπο, με φώτα που θυμίζουν ορθάνοιχτα μάτια και με το κάτω μέρος του προφυλακτήρα να μοιάζει με χαμόγελο.
Το πλάι του, τονίζει τον SUV χαρακτήρα του αυτοκίνητου λόγω των σχετικά μεγάλων θόλων των τροχών και του προστατευτικού που υπάρχει σε αυτούς και στα μαρσπιέ.
Ωστόσο, η μεγαλύτερη πρόκληση για τους σχεδιαστές του 600e (φυσικά και του 600 Hybrid, της έκδοσης με τον θερμικό κινητήρα) ήταν η διαμόρφωση του πίσω μέρους του οχήματος του.
Έχοντας ως οδηγό ότι το καινούργιο μοντέλο θα έπρεπε απαραίτητα να έχει σχετικά στρογγυλοποιημένο αμάξωμα που να θυμίζει το αντίστοιχο δημιούργημα του Τζιακόζα, οι σχεδιαστές της Fiat είχαν πρόβλημα με τις αρχικές διαστάσεις που τους είχαν δοθεί.
Όπως είπε ο Ντιλίλο, με αυτές ως δεδομένες ήταν αδύνατον για τους ίδιους να καταφέρουν να επιτύχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα και ταυτόχρονα να υπάρχει αρμονία όγκων. Μπροστά στο αδιέξοδο που αντιμετώπιζαν η λύση δόθηκε από τα ανώτατα στελέχη της εταιρείας.
Το μήκος του νέου μοντέλου θα αυξανόταν κατά πέντε εκατοστά συγκριτικά με τις αρχικές διαστάσεις του.
Αυτό έλυσε τα χέρια των σχεδιαστών οι οποίοι βρήκαν τον απαραίτητο γι’ αυτούς χώρο ώστε να εφαρμόσουν τις ιδέες τους και να διαμορφώσουν την πίσω κολώνα του αμαξώματος με τρόπο που να είναι χαρακτηριστική, να δημιουργεί ένα αρμονικό σύνολο και κυρίως να παραπέμπει στο αντίστοιχο πίσω μέρος του αρχέτυπου 600.
Η βάση
Δεν είναι άλλη από την πλατφόρμα «e-CMP 2» που έχει ο Όμιλος Stellantis και μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο για την αμιγώς ηλεκτρική έκδοση όσο και γι’ αυτή με θερμικό κινητήρα ενός μοντέλου. Αν θέλετε, είναι η ίδια που υπάρχει στα αντίστοιχα των γαλλικών εταιρειών αλλά και στο Jeep Avenger.
Το αμιγώς ηλεκτροκίνητο 600e έχει μπαταρίες ιόντων λιθίου ονομαστικής ενεργειακής χωρητικότητας 54 kWh και πραγματικής 50,8 kWh. Φυσικά, είναι ενσωματωμένες εντός του πατώματος του οχήματος και μπορούν να φορτίσουν σε παροχή ισχύος 7,4 kW και 11 kW, αντίστοιχα.
Στην πρώτη περίπτωση, για μια πλήρη φόρτιση απαιτούνται περίπου οκτώ ώρες και στη δεύτερη σχεδόν έξι ώρες, αντίστοιχα.
Όταν πρόκειται για ταχυφόρτιση συνεχούς ρεύματος, δύνανται να φορτίσουν και σε παροχή έως 100 kW. Σε μια τέτοια περίπτωση, χρειάζονται 27 λεπτά της ώρας για τη φόρτιση του συσσωρευτή από το 20%-80%.
Σύμφωνα με όσα ανακοινώνει η Fiat, η μέση τυποποιημένη αυτονομία του φτάνει τα 402 χλμ. (κατά «WLTP»), ενώ όταν το αυτοκίνητο χρησιμοποιείται αποκλειστικά εντός πόλης αυτή αυξάνεται στα 603 χλμ. (κατά «WLTP»).
Ο ηλεκτροκινητήρας του είναι σύγχρονος μόνιμου μαγνήτη, προέρχεται από τη Stellantis αλλά έχει εξελιχθεί περισσότερο από τους ανθρώπους της ιταλικής εταιρείας για να είναι πιο αποδοτικός σε κατανάλωση ενέργειας και η εφαρμογή της ροπής να ταιριάζει στον χαρακτήρα του μοντέλου. Μάλιστα, αναφέρεται ότι είναι κατά 50% αποδοτικότερος σε σχέση με αυτόν της προηγούμενης γενιάς του ηλεκτρικού μοτέρ.
Η εμπρός ανάρτηση του 600e αποτελείται από γόνατα MacPherson με ψαλίδια βάσης και αντιστρεπτική ράβδο, ενώ πίσω υπάρχει ημιάκαμπτος άξονας. Το σύστημα πέδησής του έχει αεριζόμενους δίσκους 302 χλστμ. εμπρός και απλούς δίσκους πίσω 268 χλστμ.
Οδηγώντας το Fiat 600
Εάν εξαιρέσουμε τον συναισθηματικό και αισθητικό παράγοντα, το αμιγώς ηλεκτρικό 600 είναι ένα αντιπροσωπευτικό SUV όχημα καθώς το ύψος του πατώματός του από το έδαφος φτάνει σχεδόν τα 200 χλστμ. (199 χλστμ. για την ακρίβεια).
Η σχεδίασή του «κρύβει» το γεγονός κάτι που ως επιβάτης το καταλαβαίνεις όταν πρόκειται να εισέλθεις σε αυτό. Την πρώτη φορά πιθανότατα το πόδι σου θα χτυπήσει στο μαρσπιέ, αν δεν σε προειδοποιήσει κάποιος.
Αυτό είναι θετικό, πάντως, καθώς το όχημα μπορεί να διέλθει από ένα εμπόδιο στον δρόμο ή κατά την κίνησή του σε χωματόδρομο.
Η θέση οδήγησης είναι σχετικά ψηλή και ο οδηγός έχει καλή ορατότητα προς τα εμπρός και το πλάι αλλά σχετικά περιορισμένη προς τα πίσω. Το ταμπλό είναι λιτό και απηχεί το αντίστοιχο του αρχέτυπου 600 (αλλά και αυτό του σύγχρονού 500e τρόπον τινά).
Στον πίνακα οργάνων υπάρχει έγχρωμη οθόνη TFT 7,0 ιντσών και στο κέντρο της κονσόλας παραλληλόγραμμη έγχρωμη οθόνη 10,25 ιντσών, αντίστοιχα. Κάτω από αυτή υπάρχουν οι μικροί σε ύψος κεντρικοί αεραγωγοί και οι διακόπτες για τον χειρισμό του κλιματισμού.
Στη βάση της έχει διαμορφωθεί ένας βαθύς αποθηκευτικός χώρος ο οποίος είναι πρακτικός και διαθέτει και επιφάνεια ασύρματης φόρτισης smartphone. Επειδή έχουμε να κάνουμε με Ιταλούς δεν είναι δυνατόν να μην υπάρχει και ένα ιδιαίτερο στοιχείο.
Έτσι, το σκέπαστρο του συγκεκριμένου χώρου είναι ένα αναδιπλούμενο πολύπτυχο το οποίο αποκαλύπτει μερικώς ή πλήρως το εσωτερικό του και ασφαλίζει χάρη στον ενσωματωμένο μαγνήτη που διαθέτει γι’ αυτόν τον σκοπό.
Επίσης, μεταξύ των εμπρός επιβατών υπάρχει ακόμα μία βαθιά και χρηστική θήκη για μικροαντικείμενα η οποία έχει μετακινούμενα ή και αφαιρούμενα διαχωριστικά.
Το τιμόνι είναι σε στυλ retro nouveau, έχει δύο ακτίνες (διάμετρος), είναι επίπεδο στο κάτω μέρος του και η στεφάνη του είναι σχετικά χοντρή.
Στο πίσω κάθισμα, το έδρανο είναι τοποθετημένο λίγο ψηλότερα από τις εμπρός θέσεις. Σε αυτό, μπορούν να χωρέσουν τρεις ενήλικοι σε ό,τι αφορά στο ωφέλιμο πλάτος.
Ωστόσο, το ωφέλιμο μήκος γι’ αυτούς είναι οριακό ακόμα και για επιβάτες μετρίου αναστήματος, ενώ το ωφέλιμο ύψος είναι ικανοποιητικό. Επίσης, πρέπει να σημειώσουμε ότι η είσοδος και η έξοδος των πίσω επιβατών δεν γίνεται απρόσκοπτα λόγω της διαμόρφωσης του πλαισίου του αυτοκινήτου σε εκείνο το τμήμα του.
Το επίπεδο εξοπλισμού είναι πολύ καλό ακόμα και στη βασική έκδοση και περιλαμβάνει συστήματα αποφυγής σύγκρουσης και προειδοποίησής και υποβοήθησης του οδηγού.
Στον επιπλέον εξοπλισμό περιλαμβάνονται συστήματα που βοηθούν αυτόν για ημιαυτόματη οδήγηση Επιπέδου 2, συνθετικό δέρμα στο εσωτερικό, κάμερα οπισθοπορείας κ.λπ.
Η ποιότητα κατασκευής κρίνεται θετικά και οι επιβάτες μεταφέρονται σε μια σύγχρονη καμπίνα που συνδυάζει το παρελθόν και την εποχή μας με τον τρόπο που μπορούν να το επιτύχουν οι Ιταλοί.
Στον δρόμο, το 600e είναι ευκολοδήγητο τόσο εντός πόλης όσο και εκτός αυτής. Το σύστημα «Drive Mode» που διαθέτει έχει τρία διαφορετικά προγράμματα λειτουργίας, τα «Eco», «Normal» και «Sport».
Στο πρώτο, προτεραιότητα είναι η εξοικονόμηση ενέργειας συνεπώς η επιτάχυνση είναι σχετικά αργή όπως και η απόκριση στο πάτημα του δεξιού πεντάλ.
Τα δεδομένα βελτιώνονται στις επόμενες δύο επιλογές, προφανώς με τη Sport να είναι η καλύτερη σε ό,τι αφορά στην αμεσότητα επιτάχυνσης, όπως και στη συγκριτικά βελτιωμένη αίσθηση του τιμονιού.
Το 600e, ακολουθώντας την πρακτική του 500e, έχει διακόπτες για την επιλογή τής φοράς κίνησης του αυτοκινήτου από τον οδηγό.
Εκτός από την επιλογή «D» υπάρχει και η «B» όπου η ανάκτηση ενέργειας κατά την πέδηση γίνεται πιο έντονη, συγκριτικά. Όμως, δεν υπάρχει η δυνατότητα «one pedal drive» η οποία συνδράμει τον οδηγό στην εντός πόλης κίνηση όταν τη συνηθίσει.
Η ανάρτηση είναι σχετικά άνετη και ανταποκρίνεται ικανοποιητικά στον ρόλο της να απορροφά τις ταλαντώσεις. Η οδική συμπεριφορά του είναι καλή εφόσον ο οδηγός δεν προσπαθήσει να πιέσει πολύ όταν κινείται σε δρόμο με απανωτές στροφές.
Σε αυτή την περίπτωση το 600e θα υποστρέψει ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε τον τουλάχιστον ενάμισι τόνο βάρους του οχήματος. Το επίπεδο θορύβου είναι χαμηλό και μόνο στο ταξίδι είναι αισθητός ο αεροδυναμικός.
Αναφορικά με την κατανάλωση ενέργειας η μέση τιμή που μετρήσαμε ήταν 17,9 kWh/100 χλμ. με ενεργοποιημένη την επιλογή Eco κατά το μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
Επιλογικά, το 600e (όπως και το 600 Hybrid) είναι ένα μοντέλο το οποίο χρειαζόταν η Fiat. Με αυτό διευρύνει την γκάμα των μοντέλων της και αυξάνει τις πωλήσεις της, κάτι απαραίτητο για την ιταλική εταιρεία και τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας στη γειτονική μας χώρα, γενικότερα.
Για ακόμα μία φορά, στελέχη της στράφηκαν στο παρελθόν της και ανέσυραν την ονομασία ενός από τα πιο εμβληματικά μοντέλα της ιστορία της. Προφανώς, το καινούργιο 600 (σε όλες τις εκδόσεις του) δεν μπορεί να είναι το ίδιο με τον «προγονό» του.
Ωστόσο, είναι σε θέση να προσφέρει κάποια από τα χαρακτηριστικά αυτού στους σύγχρονούς ιδιοκτήτες του. Σίγουρα δύναται να ξεχωρίζει και μένει να δούμε κατά πόσο θα καταφέρει να πείσει και να πληθαίνει ο αριθμός των πωλήσεών του.
Τεχνικά χαρακτηριστικά – Fiat 600e 156 PS
Κινητήρας: Ηλεκτροκινητήρας, σύγχρονος μόνιμου μαγνήτη
Μέγιστη ισχύς: 156 PS
Μέγιστη ροπή: 260 Nm
Χωρητικότητα μπαταρίας: 54 kWh (Ονομαστική), 50,8 kWh (Πραγματική)
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Αυτόματο μίας σχέσης
Επιτάχυνση 0-100 km/h: 9,0 sec
Τελική ταχύτητα: 150 km/h
Μέση κατανάλωση εργοστασιακή/δοκιμής:15,2 kWh/100 km/17,9 kWh/100 km
Αυτονομία εργοστασιακή: 402 km μεικτή, («WLTP»), 603 km εντός πόλης («WLTP»)
Εκπομπές CO2: 0
Διαστάσεις Μ/Π/Υ: 4.171/1.781/1.523 mm
Μεταξόνιο: 2.562 mm
Βάρος: 1.520 kg
Χώρος αποσκευών: 360-1.231 lt
Τιμή: Από 38.990 ευρώ («RED»)